octombrie 2018
Festivalul Internaţional de Film Comedy Cluj, 2018
Deşi atunci când ne gândim la comedie, setarea noastră culturală uzuală ne duce într-o zonă colorată, în care umorul are de-a face cu naivitatea, cu ridicolul, cu ironia, cu satira, cu grotescul sau cu sarcasmul - cu scopul de a sublinia carenţele şi tarele naturii umane - uneori comediile trec într-un registru întunecat şi tabu, unde sunt explorate / exploatate laturile inconştiente ale individului, subiecte existenţiale delicate, precum moartea, sau subiecte deranjante din punct de vedere etic, precum crima. Un astfel de film a fost regizat de Sebastian Stern - Der Hund begraben / An Expendable Man / De tine ne putem lipsi - o comedie neagră, nu foarte inovatoare ca subiect, dar care redă destul de bine ego-ul individului contemporan, erodat de golurile existenţiale create de ritmul alert al vieţii. Deseori căutarea fericirii devine o muncă sisifică, care scoate la iveală o serie de simptome psihice, care atrag un amalgam de comportamente / reacţii neaşteptate. Astfel că, miza filmului se roteşte în jurul unei tautologii existenţiale, aceea a găsirii fericirii în celălalt, indiferent dacă acest celălalt este aproapele tău sau un simplu câine vagabond.


Familia clasică modernă, în care fiecare este îngropat în muncă şi unde comunicarea este mai degrabă un dialog al surzilor, devine, în filmul lui Stern, motivul declanşator al patologiei omului contemporan - plin de angoase, debusolat şi în căutarea veşnică a fericirii în tot felul de tertipuri comerciale sau la îndemână. Apariţia neaşteptată a unui câine vagabond în familia lui Hans (personajul principal al filmului), deschide "cutia Pandorei" în mintea acestui tată recent disponibilizat de la fabrica de hârtie, unde lucra de 17 ani. Caruselul accidentelor nefericite, în mare parte premeditate de Hans, constituie centrul de greutate al unei comedii negre, unde uciderea câinelui Kurt şi a hipiotului Mike (agăţat de către Hans, pe post pe ţap ispăşitor în uciderea câinele), conturează imaginea în crescendo a unui tată chinuit de angoasa substituirii - şi anume aceea de a-şi vedea familia sedusă şi capitulând în faţa celor doi intruşi (câinele vagabond şi Mike).

Deşi tratat ca o comedie neagră, filmul oferă şi momente de respiro, cu situaţii penibile, replici stângace sau comportamente jenante. Departe de a se încadra în categoria filmelor de comedie neagră cu o alură hardcore - care îi oferă spectatorului o avalanşă de imagini cu mult sânge pe pereţi, capete retezate sau trupuri tranşate - Der Hund begraben / An Expendable Man / De tine ne putem lipsi este mai degrabă genul acela clasic de comedie neagră, în care subiectul tabu al morţii / crimei este survolat într-o manieră destul de delicată, fără să deranjeze prea mult publicul şi fără să creeze conflicte etico-morale aprinse.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus