noiembrie 2018
Articole diverse
Marcând a şaptea participare a lui Hirokazu Kore'eda în competiţia Festivalului Internaţional de la Cannes, Shoplifters i-a adus regizorului japonez, în cadrul ediţiei de anul acesta, prestigiosul premiu Palme d'Or. În unanimitate apreciat de critica internaţională, filmul aruncă o privire caldă asupra unei familii sărace din Tokyo, nevoită să trăiască din pensia bunicii şi să îşi suplimenteze veniturile din furturi minore, care adoptă o fetiţă abandonată în frig şi aparent molestată de familia ei. Numai că bunătatea aceasta le aduce numai necazuri şi dezvăluie lucruri demult îngropate. Filmul rulează acum pe ecranele din România, distribuit în România de Independenţa Film.

 
"Primul lucru la care m-am gândit a fost propoziţia Fărădelegile erau singurul lucru care ne unea", mărturiseşte regizorul japonez într-un interviu, referindu-se la punctul de plecare al scenariului pentru filmul Shoplifters. "Este o poveste despre ce reprezintă de fapt familia, o poveste despre un bărbat care încearcă să fie tată şi, în acelaşi timp, o poveste despre maturizarea unui băiat."
 
Filmografia bogată a lui Hirokazu Kore'eda a tratat recurent probleme legate de familie şi de firele invizibile, dar puternice, care unesc membrii unei familii. Nobody Knows, un film care a fost recompensat la Cannes, în 2004, cu premiul pentru cel mai bun actor, era povestea a patru fraţi vitregi, abandonaţi de părinţi şi nevoiţi să se lupte pentru a supravieţui şi a rămâne împreună, continuând să trăiască ilegal într-un apartament închiriat. Like Father, Like Son, din nou distins la Cannes, în 2013, cu premiul juriului, spunea povestea unei familii ce descoperă că fiul lor adolescent a fost schimbat din greşeală la naştere cu un altul, o familie care îşi caută fiul natural şi încearcă apoi să treacă peste pierderea celui pe care l-au crescut cu adevărat.


Shoplifters, spune autorul, "este încărcat cu diferite elemente la care mă tot gândesc şi pe care le explorez de zece ani". "Nu a fost intenţia mea să descriu pur şi simplu o familie săracă, sau să descriu straturile de jos ale societăţii. Cred, mai degrabă, că familia din film a ajuns să se strângă în acea casă pentru a nu se destrăma cu totul. Am vrut să arunc o privire asupra unei astfel de familii dintr-un unghi diferit".

 
Povestea înduioşătoare este mult pusă în valoare de jocul actorilor din film. Hirokazu Kore'eda este, în mod, evident, un maestru al lucrului cu actorii, oricât de tineri şi neexperimentaţi ar fi aceştia - Yūya Yagira, care, la vremea filmărilor pentru Nobody Knows avea doar 13 ani, a devenit cel mai tânăr interpret distins vreodată cu Premiul pentru cel mai bun actor în cadrul prestigiosului festival de la Cannes. Iar cei doi copii-actori din Shoplifters - Jio Kairi şi Sasaki Miru, amândoi cu vârsta sub 10 ani - sunt literalmente la înălţimea celorlalţi interpreţi adulţi din film, unii dintre ei fiind printre cei mai apreciaţi actori japonezi: cunoscuţii Lily Franky şi Kiki Kilin - aflată la ultimul său rol dintr-o carieră lungă şi bogată în televiziune şi cinema, cel al bunicii înţelepte şi afective care ştie să interpreteze uşor toate semnele ascunse ale realităţii.
 
Cât despre Ando Sakura, interpreta rolului principal feminin din film, Hirokazu Kore'eda spune că: "Încă nu am reuşit să pătrund toate abilităţile ei actoriceşti, dar de fiecare dată când ajungeam pe platoul de filmare, simţeam pur şi simplu cum insufla personajul ei - o femeie care îşi doreşte foarte mult să fie mamă - o viaţă foarte puternică. Am fost complet mişcat de interpretarea ei, iar asta e ceva ce nu se întâmplă în fiecare zi."

 
Familia din Shoplifters, aparent fericită, dacă nu datorită condiţiei ei, atunci cel puţin datorită faptului că fiecare îl are pe celălalt, este pusă la încercare în momentul-cheie în care Shota, fiul adoptiv al lui Osama, realizează cât de greşit este să furi şi, mai mult, să îi înveţi pe cei mai mici să fure. O succesiune rapidă de secvenţe magistral orchestrată de Kore'eda culminează în mărturisirea lui Nobuyo: "Nu suntem destul de buni pentru Shota".
 
"Ce uneşte cu adevărat membrii unei familii? Sângele sau timpul petrecut împreună?", se întreabă regizorul într-un interviu. "Cred că întrebarea cu adevărat interesantă este unde se regăsesc aceste legături? Iar pentru această întrebare există diferite răspunsuri, date prin intermediul fiecărui personaj din film. Acestea fiind spuse, este adevărat că legăturile de sânge au o mare importanţă în societatea japoneză, iar acesta este unul dintre motivele pentru care sistemele de adopţie nu au evoluat cu adevărat în Japonia. Am vrut să chestionez acest aspect, examinând diferte tipuri de legături, altele decât cele de sânge."
 
Shoplifters este distribuit în România de Independenţa Film.

 
O afacere de familie / Shoplifters
regia: Hirokazu Kore'eda
cu: Lily Franky, Sakura Ando, Mayu Matsuoka, Kairi Jō 
Japonia | 2018 | 121 minute


Despre INDEPENDENŢA FILM
 
Independenţa Film este casa de distribuţie care promovează filme independente de referinţă, de nişă sau câştigătoare ale unor premii internaţionale prestigioase.

Printre premierele Independenţa Film în România se numără: The Place (r: Paolo Genovese), Au revoir là-haut (r: Albert Dupontel, 5 Premii César. Cel mai bun regizor), Aus Dem Nichts / In the Fade (r: Fatih Akin, Cel mai bun film străin, Globurile de Aur, 2018, Cea mai bună actriţă - Diane Kruger, Cannes, 2017), Nelyubov / Loveless (r: Andrey Zvyagintsev, Premiul Juriului, Cannes, 2017), Happy End, cel mai recent film al lui Michael Haneke, regizor multi-premiat, câştigător al Palme d'Or şi al Premiului Oscar, The Killing of a Sacred Deer, cu Nicole Kidman şi Colin Farrell, fermecătorul şi şocantul thriller psihologic al lui Yórgos Lánthimos, premiat cu Cel mai bun scenariu, Cannes, 2017 The Square (r: Ruben Östlund) - Palme d'Or, Cannes 2017, On The Milky Road (r: Emir Kusturica), Powidoki / Afterimage (r: Andrzej Wajda), Toivon tuolla puolen / The Other Side of Hope (r: Aki Kaurismäki) - Ursul de Argint, Berlinale 2017, La fille inconnue (r: Fraţii Dardenne), I, Daniel Blake (r: Ken Loach) - Palme d'Or, Cannes 2016, Juste la fin du monde (r: Xavier Dolan) - Grand Prix, Cannes 2016, Snowden (r: Oliver Stone), Youth (r. Paolo Sorrentino) - Cel mai bun film european 2015, Dheepan (r. Jacques Audiard) - Palme d'Or 2015, Mommy (r. Xavier Dolan), Deux jours, une nuit (r. Fraţii Dardenne), La grande bellezza (r. Paolo Sorrentino), Nymphomaniac (r. Lars von Trier), La vie d'Adèle (r. Abdellatif Kechiche), Jagten / Vânătoarea (r. Thomas Vinterberg), Amour (r. Michael Haneke), Trainspotting (r. Danny Boyle), Le fabuleux destin d'Amélie Poulain (r. Jean-Pierre Jeunet), Melancholia (r. Lars von Trier), Todo sobre mi madre (r. Pedro Almodóvar), In the Mood for Love (r. Wong Kar Wai), Vicky Cristina Barcelona (r. Woody Allen), Dogville (r. Lars von Trier) etc.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus