septembrie 2019
În avanpremiera celei de-a cincea zile a Festivalului Enescu 2019, vă oferim cîteva înregistrări cu compoziţiile din programul zilei de miercuri, 4 septembrie 2019.

Ora 17:00 - 18:50
Secţiunea RECITALURI ŞI CONCERTE CAMERALE
Ateneul Român
 
ORCHESTRA NAŢIONALĂ SIMFONICĂ A RADIODIFUZIUNII POLONEZE
Dirijor: CRISTIAN MANDEAL
Regizor multimedia: NONA CIOBANU
 
PROKOFIEV - Concertul nr. 3 pentru pian şi orchestră în do major op. 26
DANIEL CIOBANU (pian), laureat al Concursului Internaţional Arthur Rubinstein în 2017

BELA BARTOK - Castelul Prinţului Barbă-Albastră
ALLISON COOK (mezzosoprană)
DEREK WELTON (bariton)


Ora 19:30 - 23:30
Secţiunea MARI ORCHESTRE ALE LUMII
Sala Palatului

ORCHESTRA SIMFONICĂ A RADIODIFUZIUNII DIN BERLIN
Dirijor: VLADIMIR JUROWSKI
CORUL RADIODIFUZIUNII DIN BERLIN
Dirijorul corului: BENJAMIN GOODSON
CORUL DE COPII AL RADIODIFUZIUNII ROMÂNE
Dirijorul corului: RĂZVAN RĂDOS
Regizor multimedia: CARMEN LIDIA VIDU
 
RICHARD STRAUSS - Die Frau ohne Schatten (Femeia fără umbră)
 
TORSTEN KERL - Împăratul (tenor)
ANNE SCHWANEWILMS - Împărăteasa (soprană)
ILDIKÓ KOMLÓSI - Doica (mezzosoprană)
NIKOLAY DIDENKO - Mesagerul lui Keikobad (bariton)
ANDREY NEMZER - Paznicul pragului templului
ATJOM VESNETSOV, CHRISTOPH OLDENBURG, NN - Trei paznici ai nopţii (başi înalţi)
MICHAEL PFLUMM - Apariţia unui tânăr (tenor)
NADEZHDA GULITSKAYA - Vocea unui şoim (soprană)
KAROLINA GUMOS - O voce din cer (alto)
THOMAS MAYER - Barak, boiangiu (bas-bariton)
RICARDA MERBETH - Soţia boiangiului (soprană)
CHRISTOPH SPÄTH - Cocoşatul, fratele lui Barak (tenor)
TOM-ERIK LIE - Omul cu un singur ochi, fratele lui Barak (bariton)
JENS LARSEN - Omul cu un singur braţ, fratele lui Barak (bas)
NADEZHDA GULITSKAYA, SOPHIE KLUßMANN, VERENA USEMANN, JENNIFER GLEINIG, ALICE LACKNER, VIZMA ZVAIGZNE - Servitori, Voci de copii



Informaţii despre concertele zilei de miercuri, 4 septembrie 2019
Premiere în cheie multimedia

Ziua de 4 septembrie 2019 este dedicată premierelor, cu piese reper din programul ediţiei 2019 a Festivalului Internaţional George Enescu. Atât la Ateneul Român, cât şi la Sala Mare a Palatului spectacolele prezentate în primă audiţie propun audienţei şi o experienţă în care muzica se integrează cu multimedia.

La Ateneul Român, de la ora 17.00, în seria Recitaluri şi concerte camerale, evoluează Orchestra Naţională Simfonică a Radiodifuziunii Poloneze, sub bagheta maestrului Cristian Mandeal. La pian, Daniel Ciobanu, laureat al Concursului Internaţional "Arthur Rubinstein", în 2017.

Piesa de debut este Concertul nr. 3 pentru pian şi orchestră în do major op. 26, de Serghei Prokofiev. O lucrare plină de vitalitate, care pune în evidenţă inventivitatea compozitorului, provocând solistul şi orchestra să susţină dialoguri intense şi nuanţate.

Momentul aşteptat al serii este premiera "Castelul Prinţului Barbă-Albastră", singura operă compusă de Bela Bartók. Compozitorul a înglobat în această lucrare o bună parte din marile curente de influenţă ale începutului de secol XX european, de la filosofia lui Nietzsche, la simbolism sau la subconştientul freudian. Din acest unghi, personajul lui Barbă-Albastră, care este reprezentat, de obicei, ca un monstru care şi-a omorât soţiile, devine în viziunea lui Bartók un simbol al omului însingurat, supus destinului implacabil. Dialogurile lui cu ultima sa soţie, Judith sunt prilej de sondare a misterelor şi suferinţelor sufletului în întâlnirea, sau ratarea întâlnirii, între bărbat şi femeie.

În rolul Judithei va evolua mezzosoprana britanică Allison Cook, una dintre cele versatile şi mai apreciate voci din repertoriul contemporan, avândul ca partener de dialog, în rolul lui Barbă-Albastră, pe baritonul australian Derek Welton - cotat de critică drept cea mai promiţătoare voce wagneriană a tinerei generaţii.

Regia şi componentele multimedia ale spectacolului poartă semnătura Nonei Ciobanu, personalitate culturală complexă, apreciată atât la nivel naţional cât şi internaţional şi una din vocile cele mai originale din teatrul românesc. Specializările ei multiple în artele scenei, de la scenografie, light design şi video îi permit abordări proaspete şi moderne. Talentul ei este confirmat şi de numeroasele premii internaţionale care i-au recompensat activitatea.


Tot în data de 4 septembrie 2019, în seria Mari Orchestre ale lumii, pe scena Sălii Mari a Palatului are loc unul dintre cele mai aşteptate evenimente. De la ora 19.30, intră pe scenă Orchestra Simfonică a Radiodifuziunii din Berlin cu premiera operei "Femeia fără umbră" ("Die Frau ohne Schatten"), de Richard Strauss. La pupitru se va afla dirijorul Vladimir Jurowski.

Plină de simboluri, opera "Die Frau Ohne Schatten" este un adevărat maraton muzical şi artistic prin amploarea şi complexitatea sa. Concepută de Strauss pentru 164 de instrumente, piesa include cor şi 20 de personaje, solişti, cu roluri dificile şi intense. În abordarea dedicată Festivalului, opera este completată de proiecţii video, semnate de regizorul şi artistul vizual Carmen Lidia Vidu, care deschid noi posibilităţi de receptare şi raportare la partitură. O altă particularitate a operei este folosirea unor instrumente rare, cum sunt armonica de sticlă, orga, maşina de vânt şi de tunete pentru a reda numeroasele nuanţe ale operei şi pentru a descrie cele două lumi ale poveştii: cea a spiritelor şi cea a oamenilor.

Aflată la a doua colaborare cu Festivalul Internaţional George Enescu, regizoarea de teatru şi film Carmen Lidia Vidu s-a impus ca cel mai important regizor de teatru multimedia din România. Deschisă experimentelor, ea integrează în abordările ei scenice instalaţii, video, muzică live sau dans, forme de expresie menite să îmbogăţească recepţia audienţei.

Prestaţia impresionantă a orchestrei berlineze pentru premiera operei "Die Frau Ohne Schatten" este susţinută de la fel de spectaculoasa performanţă a Corului Radiodifuziunii din Berlin, un fel de star colectiv, cotat în top cinci cele mai bune orchestre din lume ale momentului. Rundfunkchor Berlin are în jur de 60 de concerte pe stagiune şi este deţinătoarea a trei Premii Grammy. Varietatea excepţională a repertoriului său, la fel şi bucuria experimentării recomandă corul ca partener al unor orchestre internaţionale, sub conducerea unor dirijori de top, precum Sir Simon Rattle, Kirill Petrenko, Christian Thielemann, Yannick Nézet-Séguin sau Vladimir Jurowski. Corul este partenerul permanent al Berliner Philharmoniker, precum şi al Deutsches Symphonie-Orchester şi Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin.

În reprezentaţia în premieră a operei "Femeia fără umbră", de R. Strauss, Corul Radiodifuziunii din Berlin este dirijat de Benjamin Goodson. Distribuţia include, de asemenea, Corul de copii al Radiodifuziunii Române, dirijat de Răzvan Rădos.

Descarcă programul Festivalului George Enescu 2019 aici..

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus