septembrie 2019
În avanpremiera celei de-a unsprezecea zile a Festivalului Enescu 2019, vă oferim cîteva înregistrări cu compoziţiile din programul zilei de marţi, 10 septembrie 2019.

Ora 17:00
Secţiunea RECITALURI ŞI CONCERTE CAMERALE
Ateneul Român
 
ROLANDO VILLAZÓN (tenor) CARRIE-ANN MATHESON (pian)
 
de FALLA - Şapte cântece populare spaniole (El paño moruno; Seguidilla murciana; Asturiana; Jota; Nana; Canción; Polo)
FEDERICO MOMPOU - Neu din Patru melodii; Damunt de tu només les flors din Combat del somni
FERNANDO OBRADORS - Cântece clasice spaniole (La mi sola, Laureola; Al amor; ¿Corazón, porqué pasáis?; Con amores, la mi madre; Del cabello más sutil; Chiquitita la novia - Coplas de Curro Dulce)
SILVESTRE REVUELTAS - Cinci cântece pentru copii (Caballito - Antonio de Trueba; El lagarto y la lagarta; Canción tonta; Canción de cuna; Las cinco horas)
CARLOS GUASTAVINO - Las nubes (Jardín antiguo; Deseo; Alegría de la soledad)
ALBERTO GINASTERA - Canción del árbol del olvido op. 3 no. 1
ALBERTO NEPOMUCENO - Coração triste op. 18 no. 1
LUIS ANTONIO CALVO - Gitana








Ora 20:00 - 22:10
Secţiunea MARI ORCHESTRE ALE LUMII
Sala Palatului
 
ORCHESTRA ROMÂNĂ DE TINERET
Dirijor: MICHAEL SANDERLING
Pian: NOBUYUKI TSUJII
 
LIGETI - Concertul Românesc
RAHMANINOV - Concertul nr. 2 pentru pian şi orchestră în do minor op. 18
BRAHMS / SCHÖNBERG - Cvartetul cu pian nr. 1 în sol minor op. 25
 



Ora 22:30
Secţiunea CONCERTELE DE LA MIEZUL NOPŢII
Ateneul Român
 
ORCHESTRA DE CAMERĂ BUCUREŞTI - ION VOICU
Dirijor: MĂDĂLIN VOICU
Vioară: MIHAELA MARTIN
 
MARCELLO - Introducere, Arie şi Presto
MOZART - Concertul nr. 5 în la major pentru vioară şi orchestră KV 219
HAYDN - Simfonia nr. 85 în si bemol major Hob. I:85, Regina



Informaţii despre concertele zilei de marţi, 10 septembrie 2019
Un mozaic internaţional de repertorii şi personalităţi artistice

Anvergura muzicală a Festivalului Internaţional George Enescu 2019 se poate compara doar cu dimensiunea sa internaţională de excepţie: în cele 23 de zile ale Festivalului şi în cele 84 de concerte şi recitaluri, peste 2.500 dintre cei mai valoroşi muzicieni pe care îi are lumea în prezent, având 50 de naţionalităţi, vor fi pe scenele din Bucureşti. Un veritabil maraton muzical pentru melomani şi muzicieni deopotrivă, care face din capitala României, pentru aproape o lună, nucleul luminos al muzicii clasice mondiale.

Tenorul mexican Rolando Villazón, unul dintre cei mai în vogă cântăreţi de operă ai momentului, şi pianista canadiană Carrie-Ann Matheson aduc pe scena Festivalului Enescu un recital de muzică spaniolă în primul eveniment al zilei de marţi, 10 septembrie 2019. Concertul are loc la Ateneul Român, de la ora 17.00, în seria Recitaluri şi Concerte Camerale. În program: Şapte cântece populare spaniole - de Manuel de Falla, Neu din "Patru melodii"- de Federico Mompou, Damunt de tu només les flors din "Combat del somni" - de Federico Mompou, Cântece clasice spaniole - de Fernando Obradors, Cinci cântece pentru copii - de Silvestre Revueltas, Las nubes - de Carlos Guastavino, Canción del árbol del olvido - de Alberto Ginastera, Coração triste - de Alberto Nepomuceno, Gitana - de Luis Antonio Calvo.

Aplaudat pe cele mai importante scene de operă din întreaga lume, Rolando Villazón s-a impus ca una dintre cele mai apreciate şi iubite vedete din lumea muzicii şi unul dintre cei mai importanţi tenori contemporani. A fost numit de The Times "cel mai fermecător divo de azi", iar de revista Crescendo "un mare cântăreţ şi un strălucitor animator, extrem de amuzant şi profund totodată". Artist versatil şi prolific, Rolando Villazón este, de asemenea, regizor, romancier şi vedetă TV. Timbrul său vocal special şi prezenţa sa magnetică pe scenă i-a determinat pe critici să-l coteze "un artist autentic şi uimitor, mereu în căutarea veridicităţii fără compromisuri "(The Guardian).

Talentatul tenor, născut în Mexico City, a fost recompensat cu multe premii prestigioase de-a lungul carierei sale. Rolando Villazón a fost desemnat Chévalier de la L'Ordre des Arts et des Lettres, titlu de înalt prestigiu în domeniul artelor şi literaturii din Franţa. La începutul anului 2017, a fost numit ambasador al Fundaţiei Mozarteum din Salzburg. Rolando Villazón acţionează şi ca ambasador al organizaţiei de caritate Red Noses Clown Doctors International şi este membru activ al Colegiului de Patafizică din Paris.

Tot în cadrul Festivalului Internaţional George Enescu 2019, Rolando Villazón este în acest an curator al secţiunii Mozart Week in Residence.

Pianista şi dirijoarea canadiană Carrie-Ann Matheson este o colaboratoare apropiată a dirijorului Fabio Luisi, care a numit-o în 2014 corepetitoare şi dirijoare la Opera din Zurich. Anterior, ea a fost membră permanentă a echipei Metropolitan Opera din New York. A colaborat cu dirijori de prestigiu, precum James Levine, Daniel Barenboim, Daniele Gatti, Yannick Nézet-Séguin, Gianandrea Noseda, Marco Armiliato şi mulţi alţii. Datorită interesului său deosebit pentru dezvoltarea profesională a tinerilor artişti, a fost corepetitoare permanentă în cadrul prestigiosului program de dezvoltare a artiştilor Lindemann Young Artist la Metropolitan Opera.

Carrie-Ann Matheson a debutat ca dirijor la Opera din Zürich în 2015 şi de atunci a dirijat producţiile Slutchai de Oscar Strasnoy, Porcul fermecat de Jonathan Dove, precum şi concertul de gală al Studioului Operei din 2017 şi 2018. În stagiunea 2017/18, ea a preluat conducerea muzicală a operei de familie Ronja Räubertochter de Jörn Arnecke la Opera din Zurich.

În calitate de pianistă de acompaniament, Carrie-Ann Matheson a colaborat cu artişti de mare calibru, printre care Rolando Villazón, Jonas Kaufmann, Piotr Beczala, Joyce DiDonato, Susan Graham, Thomas Hampson, Luca Pisaroni, Barbara Bonney, Ruth Ann Swenson şi Marilyn Horne.


Al doilea eveniment al serii aduce pe scena Festivalului un nou concert în care dimensiunea internaţională este prezentă: un dirijor german, un reputat pianist japonez şi o orchestră românească. Pe scena de la Sala Palatului, de la ora 20:00, va concerta Orchestra Română de Tineret, dirijată de Michael Sanderling. Solistul serii este pianistul Nobuyuki Tsujii. În program: Concertul Românesc - de Gyorgy Ligeti, Concertul nr. 2 pentru pian şi orchestră - de Serghei Rahmaninov, Cvartetul cu pian nr. 1 - de Brahms / Schönberg.

Născut orb, pianistul şi compozitorul japonez Nobuyuki Tsujii uluieşte lumea cu talentul său muzical excepţional, el fiind inclus, la doar 30 de ani, în topurile internaţionale cu cei mai buni muzicieni din lume. Impresionat de simţul lui muzical deosebit, John Giordano, directorul muzical şi dirijorul Corpus Christi Symphony Orchestra, preşedintele juriului pentru competiţia Cliburn, a mărturisit: "Este uimitor! Am închis ochii şi este atât de fenomenal, încât este greu să-ţi reţii lacrimile. Nobu a cântat una dintre cele mai dificile piese de Beethoven, de o oră [Sonata nr. 29], fără cusur. Ceea ce este, în sine, ceva extraordinar, pentru orice muzician. Însă pentru un nevăzător, care a învăţat după ureche, este ceva aproape de neconceput."

Nobu Tsujii este şi un compozitor de mare talent. El compune multă muzică de film, creaţiile sale ilustrând numeroase filmele japoneze de succes. În 2011, compoziţiile sale i-au adus marele premiu al Japonia Film Critics Award. Nobu este foarte iubit în Japonia. Marea campioană japoneză de patinaj artistic, Midori Ito duce faima lui Nobu şi imensa lui sensibilitate şi în lumea sportului, patinând în cadrul unui eveniment mondial (Master Elite Oberstdorf 2011) pe muzica lui, "Whisper of the River".

Marele pianist Van Cliburn a afirmat într-un interviu acordat după recitalul de debut al lui Tsujii la Carnegie Hall (în noiembrie 2011): "Ce emoţie să auzi acest pianist genial, foarte talentat, fabulos. Am simţit prezenţa lui Dumnezeu în sală, atunci când a cântat. Sufletul său este atât de pur! Iar muzica lui este atât de minunată, încât poate să urce la infinit, până la cel mai înalt cer."

Sub bagheta dirijorului berlinez Michael Sanderling, pianistul Nobu Tsujii va dialoga cu Orchestra Română de Tineret. Aceasta s-a format în anul 2008, la iniţiativa violoncelistului Marin Cazacu, ca un program artistic şi educaţional sprijinit de Fundaţia "Prietenii Muzicii - Serafim Antropov". În prezent, proiectul "Orchestra Română de Tineret - spirit enescian şi tradiţie europeană" implică diverse activităţi de dezvoltare creativă. Scopul programului este de a oferi posibilitatea de formare a muzicienilor în orchestră, de a asimila un repertoriu cât mai bogat prin participarea la cursuri de măiestrie şi, cel mai important, de a cultiva plăcerea cântatului în ansamblu alături de dirijori şi solişti de renume internaţional, precum: Bogdan Băcanu, Sarah Chang, Amanda Forsyth, David Garrett, Stefan Geiger, Andrei Ioniţă, Kristjan Järvi, Roman Kim, Elizabeth Leonskaja, Ivan Ludlow, Plamena Mangova, Valentina Naforniţă, Olga Pasichnyk, Wave Quartet, Peter Sadlo, Olga Scheps, Emmanuel Séjourné, Aleksey Semenenko şi Pinchas Zukerman.


Seara se încheie cu un spectacol din seria Concertelor de la miezul nopţii. Pe scena Ateneului Român, de la ora 22:30, va evolua Orchestra de cameră Bucureşti, sub bagheta lui Mădălin Voicu. Solistă va fi violonista de origine română Mihaela Martin. În program: Introducere, Arie şi Presto - de B. Marcello, Concertul nr. 5 în la major pentru vioară şi orchestră - de W.A. Mozart şi Simfonia nr. 85 "Regina" - de J. Haydn.

Violonista de origine română, Mihaela Martin, a dobândit reputaţia de a fi unul dintre cei mai de seamă virtuozi din generaţia sa. A început să studieze vioara la vârsta de cinci ani, cu tatăl ei, continuând mai târziu cu profesorul Ştefan Gheorghiu, elev al lui George Enescu şi David Oistrach.

Talentul ei a fost recompensat cu numeroase premii şi distincţii internaţionale (premiul doi la Concursul Ceaikovski din Moscova la doar 19 ani, marile premii la Montreal, Sion, Bruxelles ş.a.). Premiul I câştigat la Concursul Internaţional de vioară din Indianapolis a propulsat-o către o carieră internaţională susţinută. Debutul său la Carnegie Hall în New York, a fost descris de New York Times ca fiind "unul dintre cele mai captivante concerte de debut ale anului", iar după recitalul susţinut la Biblioteca congresului, Washington Post scria: "Mihaela Martin va rămâne să înfrumuseţeze lumea muzicală mulţi ani de acum înainte... A cântat cu energie şi virtuozitate, premise ale succesului. Concentrarea ei este absolută, este foarte sigură de sine şi, mai mult decât atât, dovedeşte multă imaginaţie."

Abordând un repertoriu vast, Mihaela Martin este o solistă foarte solicitată pe scenele din întreaga lume. Printre orchestrele cu care a concertat se numără BBC Symphony, Royal Philharmonic, Montreal Symphony, Mozarteum Salzburg, Gewandhaus Orchestra din Leipzig şi Hollywood Bowl. Printre dirijorii cu care a colaborat se numără Nikolaus Harnoncourt, Kurt Masur, Charles Dutoit şi Neeme Järvi. Este invitată constant la festivaluri de muzică de cameră din întreaga lume. A colaborat cu muzicieni ca Martha Argerich, Yuri Bashmet, Elisabeth Leonskaja, Nobuko Imai, Leon Fleisher sau Menahem Pressler.

Dialogul dintre Orchestra de cameră Bucureşti şi solista Mihaela Martin se va derula sub bagheta dirijorului Mădălin Voicu. Fiu al violonistului Ion Voicu, el s-a apropiat iniţial de studiul viorii, la Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti, iar ulterior s-a dedicat artei dirijorale. S-a bucurat, de-a lungul timpului, de îndrumarea unor muzicieni de prestigiu, precum Sergiu Celibidache, Carlo Zecchi, Corneliu Dumbrăveanu, Hans Swarowsky. Mădălin Voicu a fost dirijor al Filarmonicii "Oltenia" şi al Filarmonicii "Paul Constantinescu", fiind totodată un invitat permanent al orchestrelor de profil din ţară, iar concertele susţinute în străinătate s-au bucurat de aprecierea publicului şi a criticii deopotrivă. Susţine concerte alături de Orchestra de Cameră Bucureşti, înfiinţată de către violonistul Ion Voicu. Din anul 2001, Mădălin Voicu este membru de onoare al Academiei Franceze de Ştiinţe, Arte şi Litere.

Descarcă programul Festivalului George Enescu 2019 aici..

1 comentariu

  • Mulțumiri
    virginia burduja, 13.09.2019, 22:59

    Urmăresc Festivalul George Enescu de la începuturi, primul concert l-am ascultat la un televizor minuscul, în 1958, dacă nu mă înșel. Acum trăiessc în Iași, devenit, în ultimii ani, un oraș al melomanilor. Dar un Festival Enescu e unul singur. Din păcate, nu toți au avut șansa de a se bucura de un sejur bucureștean pentru a asculta interpreți, soliști, dirijori de mare clasă, prezenți în programele muzicii clasice ale celor mai importante scene ale lumii.
    Pentru că ne oferiți fragmente din concertele susținute de ei vă mulțumim

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus