septembrie 2019
Monştri.
Pentru a atrage atenţia asupra numărului tot mai mic de cinematografe în care pot fi proiectate filmele româneşti, Transilvania Film şi-a propus să marcheze spaţiile bucureştene care, până nu demult, atrăgeau zilnic sute de cinefili. "Aici aţi fi putut vedea Monştri. din 27 septembrie" este mesajul adresat publicului, prin intermediul afişelor amplasate pe frontispiciile cinematografelor Corso şi Studio. Prin această campanie de conştientizare, distribuitorul filmului readuce în atenţia publică situaţia dramatică a infrastructurii cinematografice din ţară, rezultat al abandonării, degradării şi dispariţiei sălilor de proiecţie.


Zece localităţi împart peste 70% din spectatori, iar în majoritatea oraşelor nu mai funcţionează niciun cinematograf, fapt ce îngreunează accesul publicului la filmele româneşti şi europene. Cifrele demonstrează că suntem ţara europeană cu cele mai puţine ecrane raportate la numărul de locuitori. În mod paradoxal, deşi tot mai multe titluri autohtone sunt recompensate anual cu distincţii importante în marile festivaluri internaţionale, numărul cinematografelor din România se află într-o continuă scădere. Dacă în 1990 infrastructura cinematografică de artă din ţară includea aproximativ 450 de cinematografe, doar 90 de unităţi mai funcţionează astăzi, cele mai multe dintre sălile de proiecţie fiind amplasate în centrele comerciale şi aparţinând sectorului privat.

Despre cinematografele Studio şi Corso

Într-o clădire ridicată în anul 1940 după planurile arhitectului Jean Monda, a funcţionat în centrul capitalei, până la finalul anului 2015, Cinema Studio, numit în trecut şi Magheru sau Carpaţi. Aici aveau loc proiecţiile Cinematecii, înfiinţată în 1964. În ultimii ani, cinematograful devenise gazda celor mai importante festivaluri de film din Bucureşti, dar starea de degradare a clădirii a forţat închiderea lui, imediat după promulgarea legii care interzice activitatea în spaţiile care prezintă risc seismic.


În 1934 se deschidea pe B-dul Regina Elisabeta 27 Cinematograful Corso, numit Victoria în perioada comunistă. Cu o capacitate de 273 de locuri, cinematograful a fost digitalizat în 2011, dar astăzi porţile lui sunt închise.

Pentru cele două cinematografe şi pentru toate celelalte săli închise în ultimii 30 de ani, nu a existat o alternativă reală, iar şansele publicului a de urmări filme româneşti pe marele ecran au scăzut considerabil. În cele mai multe dintre cinematografele care funcţionează astăzi în România, cinefilii sunt invitaţi, din 27 septembrie 2019, să descopere Monştri., de Marius Olteanu. Prezentat în premieră la Berlinală, filmul a câştigat Premiul Zilele Filmului Românesc pentru debut la cea de-a 18-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film Transilvania, Golden Mimosa pentru Cel mai bun scenariu la Herceg Novi şi Marele Premiu la Sofia.

O producţie a Parada Film şi Wearebasca, Monştri. prezintă o zi, posibil ultima, din viaţa unui cuplu. Dana (Judith State) şi Arthur (Cristian Popa) se află în faţa celei mai importante decizii. Ea caută confirmări. El caută companie. Împart acelaşi pat de ani buni, dar de ceva vreme nu par să mai meargă pe acelaşi drum. Care sunt şansele de supravieţuire ale unei relaţii alimentate de compromisuri şi presiuni sociale? Lipsa de asumare şi probleme de comunicare pot distruge căsnicii, dar iubirea nu naşte monştri.

Regia: Marius Olteanu Cu: Judith State, Cristian Popa, Alexandru Potocean, Şerban Pavlu, Dorina Lazăr

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus