septembrie 2019
Les Films de Cannes à Bucarest, 2019
Werner Herzog, Luc şi Jean-Pierre Dardenne, Ken Loach, Marco Bellocchio, Arnaud Desplechin, Xavier Dolan. Ca în fiecare an, şi în 2019, line-up-ul de la Cannes a arătat ca o veritabilă bătălie între titanii cinematografiei mondiale de categorie grea, cu vârste cuprinse între 30 şi 82 de ani. O confruntare în stil liber a forţelor creatoare de geniu care, în octombrie 2019, se va rejuca la Bucureşti.

Selecţia de la Cannes reuşeşte să îmbine, măiastru, tinere talente emergente cu monştri sacri, pelicule europeane cu ceva nou şi excitant din Asia şi cu producţii americane aşteptate sau nescontate. Acest melanj aşteptat cu sufletul la gură, mereu entuziasmant, a devenit, în timp, o identitate de brand.

Chiar din primul an de existenţă, festivalul a introdus lumii întregi neorealismul italian. De atunci, a contribuit la descoperirea unor cinematografii necunoscute (printre care şi cea românească), dar şi la înscăunarea unor mari maeştri. La Cannes se fac glorii şi, uneori, se dărâmă socluri. În ciuda surprizelor, an de an, aşa cum scria recent Peter Bradshaw în The Guardian, "festivalul îşi aliniază gorilele alfa din liga autorilor laolaltă cu iconoclaştii proaspeţi, perturbatorii tineri laolaltă cu băieţii răi de vârsta a treia". Pe toţi îi veţi putea vedea la ediţia din 2019 a Les Films de Cannes à Bucarest, între 18 şi 27 octombrie 2019, la Cinema Pro, Cinema Elvire Popesco, Cinema Muzeul Ţăranului Roman, Cinemateca Union şi Instituto Cervantes.

Family Romance, LLC, regia Werner Herzog
Proiecţie specială, Cannes 2019

Dragostea de familie ca pretext pentru afaceri: un bărbat este angajat să joace rolul tatălui dispărut al unei fetiţe de 12 ani. "Credeţi ori ba, cel mai proaspăt film de la această ediţie este realizat de un veteran de 76 de ani" scria site-ul Mubi. Autofinanţat şi filmat chiar de însuşi Herzog în Japonia ("mai aveam puţin şi jefuiam o bancă", mărturiseşte el într-un interviu), pelicula are "imediateţea frustă a unei aventuri gonzo făcută cu un plan minimal, dar cu maximum de entuziasm. Rezultatul e ceva spontan şi liber, de o ciudăţenie şi inteligenţă sublime, care şterge linia dintre ficţiune şi documentar. Ca şi Little Joe, pelicula surprinzător de consonantă regizată de Jessica Hausner, regizorul investighează natura fragilă a autenticităţii în lumea modernă".
Werner Herzog, marele şi excentricul maestru german (cu 6 prezenţe la Cannes, Premiul pentru cel mai bun regizor graţie lui Fitzcarraldo, 1982 şi F.I.P.R.E.S.C.I pentru The Enigma of Kaspar Hauser, 1975) este unul dintre puţinii cineaşti care îţi prilejuieşte o întâlnire electrică cu lumea pe care o filmează incomparabil, cu fascinaţie şi mirare.


Le Jeune Ahmed, regia Luc şi Jean-Pierre Dardenne
Premiul pentru regie, Cannes 2019

Alături de Ken Loach, fraţii Dardenne sunt consideraţi maeştrii cinema-ului umanist, cu încărcătură socială. Poate că nu e o întâmplare că şi ei şi britanicul fac parte din grupul select al regizorilor care au câştigat de două ori Palme d'Or, trofeul suprem al festivalului. După ce şi-au exersat mâna şi obsesiile cu documentare, au debutat în ficţiune cu Falsch, în 1987. Cel de-al treilea lor film, La Promesse (1996), a fost proiectat cu importante reverberaţii critice în Quinzaine des Réalisateurs. În 1999, promovează în competiţie cu Rosetta, pelicula ce le va aduce primul Palme d'Or, dar şi Premiul pentru cea mai bun actriţă - pentru debutanta Émilie Dequenne.

Fraţii belgieni îşi consolidau o reputaţie de promotori ai cinema-ului realist, însă nu mizerabilist, ci plin de înţelegere şi chiar de suspans, dar şi de cineaşti care-şi fac actorii să exceleze: Olivier Gourmet este desemnat cel mai bun actor la Cannes, în 2002, pentru Le Fils. În 2005, obţin cel de-al doilea şi binemeritat Palme d'Or pentru răvăşitorul L'Enfant. Le silence de Lorna primeşte Premiul pentru cel mai bun scenariu în 2008, iar Le gamin au vélo le va aduce Marele Premiu al Juriului. Distincţia din 2019 (Cea mai bună regie) îi transformă într-unii dintre cei mai galonaţi şi mai apreciaţi autori cannezi.


Le Jeune Ahmed e o poveste extrem de actuală, aceea a tentaţiei radicalismului, spusă cu intensitate, empatie şi măiestrie regizorală. În Belgia zilelor noastre, Ahmed, care are doar 13 ani, e prins între idealurile de puritate ale imamului său şi tentaţiile vieţii de adolescent. "Un film de o forţă rară", scrie cotidianul francez Le Nouvel Observateur, iar Télérama e de părere că "fraţii Dardenne semnează un portret percutant, impregnat de o mare umanitate."

Roubaix, une lumière, regia: Arnaud Desplechin
În Competiţie, Cannes 2019

Roubaix, o noapte de Crăciun. Comisarul de poliţie Daoud şi Louis, colegul său, cercetează moartea unei bătrâne. Două tinere, Claude şi Marie, sunt aduse la interogatoriu. Dezabuzate, alcoolice, îndrăgostite una de alta.

Arnaud Desplechin, una dintre cele mai efervescente şi mai inovatoare minţi ale cinematografului francez, a fost deseori selecţionat la Cannes (a avut 8 prezenţe, dintre care 6 în Competiţie), însă niciodată recompensat. Desplechin a apărut ca un talent unic, inclasabil, cu La sentinelle, pelicula sa de debut. A realizat apoi Comment je me suis disputé... (ma vie sexuelle), care a introdus lumii o nouă generaţie de actori francezi. Interpreţii din filmele sale au luat des premii mari, printre ei numărându-se şi Catherine Deneuve, aclamată la Cannes, în 2008 pentru Un conte de Noël.

Cu acest nou film, regizorul se inspiră, pentru prima dată, dintr-o întâmplare reală, dintr-un fapt divers sordid de acum 12 ani, ale cărui detalii n-au încetat să-l obsedeze. Pentru cotidianul La Croix, e un "film puternic despre vinovăţie şi milă, unde Léa Seydoux şi Sara Forestier sunt impresionante."


Sorry We Missed You, regia: Ken Loach
În Competiţie, Cannes 2019

Ken Loach a debutat iniţial ca regizor de televiziune, după ce-a fost recrutat, în 1963, de BBC. Seducţia marelui ecran a fost mai puternică şi a devenit cel mai premiat regizor britanic de la Cannes, cu două Palme d'Or şi alte 14 selecţii în Competiţie. Graţie acestui festival a fost înscăunat ca maestrul filmelor sociale, profund implicate şi angajate politic. În noua sa peliculă, proiectată în Competiţia din 2019, Ricky şi ai săi se zbat în datorii de câţiva ani, în Newcastle. Rămas temporar fără loc de muncă, Ricky vede o şansă formidabilă când i se iveşte ocazia să fie curier şi şofer pe propria sa maşină. Intră, aşadar, în spirala infernală cauzată de uber-izare...

"Loach şi-a antrenat privirea limpede şi plină de compasiune în luptele de zi cu zi ale clasei muncitoare britanice. La vârsta de 82 de ani, reuşeşte una dintre cele mai puternice opere ale sale cu Sorry We Missed You, o dramă de o asemenea empatie mistuitoare şi disperare cotidiană, încât în puternicele momente culminante ţi se opreşte răsuflarea" - Hollywood Reporter.


The Traitor, regia Marco Bellocchio
În Competiţie, Cannes 2019

Iată alt monstru sacru, de data aceasta din prolifica cinematografie italiană, prezent în Competiţia din 2019 de la Cannes. Bellocchio regizează încă din 1965 când, rupând cu tradiţia neorealistă, filmele sale puternic politizate atacau simbolurile italiene ale conformismului. Cu A Leap in the Dark (1980) câştigă cele două premii pentru actori pentru Michel Piccoli şi Anouk Aimée. Apoi face saltul de la pelicule subversive precum Devil in the Flesh, ce stârneşte un scandal la Cannes în 1986, la adaptări literare după Pirandello ca The Conviction (1991). În 2002, Marco Bellocchio deranjează din nou Vaticanul cu My Mother's Smile, selecţionat în Competiţie la Cannes.

The Traitor, aplaudat la scenă deschisă timp de 13 minute de publicul de pe croazetă, se întâmplă la începutul anilor '80, atunci când izbucneşte un război între şefii mafioţi sicilieni şi clanurile implicate în traficul de droguri. Mafiotul Tommaso Buscetta, speriat că va fi ucis, decide să-l contacteze pe judecătorul Giovanni Falcone şi să trădeze jurământul etern făcut pentru Cosa Nostra. Jurnaliştii italieni prezenţi la Cannes au apreciat pelicula pentru interpretarea lui Pierfrancesco Favino, unul dintre cei mai talentaţi şi mai versatili actori italieni şi au considerat că Bellocchio a realizat, "cu o creativitate tânără, un film liber şi generos."


Matthias et Maxime, regia: Xavier Dolan
În Competiţie, Cannes 2019

Doi prieteni din copilărie se sărută pentru filmările unui scurtmetraj de amatori. În urma acestui sărut aparent inofensiv sunt nevoiţi să se confrunte cu propriile preferinţe, bulversându-şi vieţile.

Zece ani de carieră şi opt lungmetraje - la doar 30 de ani Xavier Dolan, copilul teribil al cinema-ului, continuă să şocheze şi să uimească. După Premiul Juriului pentru Mommy (2014) şi Marele Premiu pentru Juste la fin du monde (2016), Xavier Dolan revine în Competiţia de la Cannes cu o dramă intensă şi delicată care explorează temele prieteniei şi ale identităţii personale. "Noul film guraliv şi bonom al lui Dolan este o poveste coming-of-age sau, mai degrabă, una despre maturizarea celor de treizeci şi ceva de ani. Sau poate că e un portret al unei găşti de prieteni pentru care lucrurile nu vor mai fi niciodată la fel. Nu e despre o trezire sexuală, pentru că acea sexualitate nu a adormit niciodată. Dar e un love-story." The Guardian.


Filmele Le Jeune Ahmed, Sorry We Missed You şi The Traitor sunt distribuite în România de Independenţa Film.

Ca în fiecare an, Les Films de Cannes à Bucarest prezintă în premieră filmul care a câştigat Palme d'Or: Parasite, de Bong Joon-ho.

Invitatul special al festivalului, regizorul francez Claude Lelouch, va deschide proiecţiile cu Un homme et une femme, unul dintre puţinele filme care au câştigat deopotrivă premiile Palme d'Or şi Oscar.

Vă invităm să rămâneţi la curent cu cele mai noi ştiri despre ediţia 10-a Les Films de Cannes à Bucarest, urmărind site-ul filmedefestival.ro şi pagina oficială de Facebook.

Biletele vor fi disponibile începând cu 1 octombrie 2019 pe Eventbook.ro.

Festivalul Les Films de Cannes à Bucarest este prezentat de Orange România, partener de tradiţie al evenimentului.
Maşina oficială a festivalului: Renault.
Cu sprijinul: Catena, Apa Nova, Silva, Groupama Asigurări.
Ediţia a zecea a Les Films de Cannes à Bucarest este organizată de Asociaţia Cinemascop şi Voodoo Films şi realizată în parteneriat cu Ambasada Franţei şi Institutul Francez din Bucureşti.
Proiect cultural finanţat de: Ministerul Culturii şi Identităţii Naţionale, Centrul Naţional al Cinematografiei, realizat cu sprijinul SACD, Société des Auteurs et Compositeurs Dramatiques.
Parteneri: Air France, KLM, Institutul Cultural Român, Instituto Cervantes, Ambasada Spaniei în România, POINT, Institutul Ramon Llull, Europa Cinémas, Hotel Mercure, SERVE, UPS, CINETic, Lokal, Eventbook.


0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus