octombrie 2019
Les Films de Cannes à Bucarest, 2019
Elia Suleiman, regizorul filmului It Must be Heaven, câştigătorul premiului special al juriului în cadrul Festival de Cannes 2019, vine la Bucureşti pentru a doua oară.

Sâmbătă, 19 octombrie 2019, publicul va avea ocazia să îl asculte în Débat des auteurs, unde va dialoga cu cineastul Claude Lelouch şi cu alţi regizori de film despre situaţia actuală a cinematografului mondial în epoca platformelor, a francizelor şi a multiplexurilor. Întâlnirea va avea loc la Cinema Elvire Popesco, la finalul proiecţiei Les plus belles années d'une vie, iar accesul la discuţie va fi liber, în limita locurilor disponibile.


În 2012, în cadrul Les Films de Cannes à Bucarest, publicul a putut vedea două dintre cele mai premiate filme ale sale: Divine Intervention (2002 - Premiul Juriului la Cannes) şi The Time That Remains (2009 - Menţiunea specială a juriului la Cannes), ambele tratând conflictul dintre Israel şi Palestina într-o manieră profund personală şi un stil care i-au adus comparaţia cu Jacques Tati şi Buster Keaton.

Cu toate că sunt pline de regrete şi compasiune, în filmele lui Suleiman nu se simte disperarea. "Crezi că stau la mine acasă şi mă gândesc la conflict?", spune el. "Mă gândesc la asta la modul existenţial, la cum am putea ajunge la apropiere. Nu cred că disperarea este necesară, dacă ar fi aşa, nu aş face filme. Dacă o să mă opresc, atunci puteţi concluziona că m-am predat disperării." - asta spunea regizorul într-un interviu în The Guardian, în 2009, cu ocazia premierei filmului The Time That Remains.

Elia Suleiman nu s-a oprit şi îl regăsim în 2019 ca regizor, scenarist, dar şi ca actor principal al comediei cu care a ajuns, pentru a treia oară, în competiţia oficială a festivalului. It Must Be Heaven este o poveste burlescă ce explorează teme ca identitatea, naţionalitatea şi apartenenţa, unde cineastul continuă să înfăţişeze banalitatea şi absurditatea vieţii cotidiene în viniete intime şi tuşante, filmate acasă şi în străinătate. Suleiman jonglează şi aici cu ludicul şi din nou combină poezia cu umorul, cu un soi de sobrietate şi un strop de suprarealism.

"Dacă în filmele mele anterioare, Palestina era imaginată ca un microcosmos al lumii, cu noul meu film, It Must Be Heaven, lumea devine microcosmos al Palestinei", declară Suleiman pe site-ul festivalului. Pelicula pune o întrebare fundamentală: "Unde se poate simţi o persoană ca acasă?". "Regizorul-actor îşi foloseşte faţa şi trupul ca să exprime sufletul Palestinei şi nicăieri acest lucru nu e mai pregnant ca în noua sa comedie amuzantă", scrie Hollywood Reporter.

"I-am spus că Bucureştiul a evoluat foarte mult din punct de vedere culinar, şi asta l-a convins să revină.", a glumit regizorul Cristian Mungiu când a anunţat, în cadrul conferinţei de presă care a avut loc ieri, faptul că cineastul palestinian va fi unul dintre invitaţii speciali ai ediţiei a zecea a Les Films de Cannes à Bucarest. Elia Suleiman va putea fi întâlnit la finalul proiecţiei filmului său de pe 20 octombrie 2019, de la 20:30, la Cinema Elvire Popesco.

O noutate în programul de anul acesta a Les Films de Cannes à Bucarest este Papicha. Amplasat în Algeria în anii 90, filmul de debut al regizoarei Mounia Meddour spune povestea lui Nedjma, o studentă de 18 ani care iubeşte moda şi distracţia ca între fete. Însă acest stil de viaţă e pus în pericol de o campanie din ce în ce mai virulentă ce încearcă să impună femeilor algeriene să poarte burqa. Viaţa ei se schimbă după un atac dramatic şi tânăra decide să pună la cale un show de modă ca simbol al rezistenţei.


Meddour a revelat într-un interviu pentru publicaţia Screen că filmul e auto-biografic. "Am crescut în Algeria până la 18 ani, am studiat la o universitate unde dormitorul arăta exact ca în povestea mea." Publicul o va putea întâlni pe regizoare la proiecţia filmului din 27 octombrie 2019, la Cinema Elvire Popesco. Ea va rămâne la final pentru o sesiune de întrebări şi răspunsuri.

Geneza şi urmările acestui film, primit cu căldură la Cannes, unde a fost proiectat în cadrul secţiunii Un Certain Regard, stau mărturie pentru dificultăţile cu care se confruntă, în acest moment, cinematografia arabă, ai cărei tineri regizori se revoltă împotriva cenzurii, examinând relaţii umane intense şi complexe. Papicha, ales încă din iulie să reprezinte Algeria la premiile Oscar din 2020, ar fi trebuit să aibă premiera pe 22 septembrie 2019 în Algiers, însă localităţile locale au anulat proiecţia. Producătorii, care acuză cenzura guvernamentală, au aflat din senin că permisiunea le-a fost retrasă iar pentru calificarea la premiile Oscar la categoria cel mai bun film străin, pelicula trebuia să fie difuzată în Algeria înainte de 30 septembrie 2019. Din fericire, Premiile Academiei au făcut o excepţie, iar filmul Papicha va concura în competiţia pentru cel mai bun film străin chiar şi în absenţa unei premiere în ţara lui natală.

Mesajul feminist şi spiritul rebel al peliculei rimează cu evenimentele recente din Algeria unde, în fiecare vineri, începând cu luna martie, se ţin proteste de stradă împotriva guvernului conservator islamic, în ceea ce a fost denumită "Revoluţia Zâmbetelor".

Ce mai fac vecinii noştri cinematografici? Ştim multe despre actorii şi regizorii americani, câte ceva despre cei francezi sau englezi, dar prea puţine despre cei bulgari, georgieni sau bosniaci.
Ce mai fac vecinii noştri?, secţiune pe care Les Films de Cannes à Bucarest o propune anul acesta pentru prima dată, îşi propune să aducă spectatorilor români poveşti şi cineaşti din cinematografii aflate mai puţin sub lumina reflectoarelor canneze, dar cât se poate de umane, adevărate, sensibile şi pasionante.

Secţiunea începe cu o proiecţie a omnibusului Lost and Found, pentru a cărui aniversare de 15 ani de la producţie se reunesc la Bucureşti regizorii Jasmila Žbanić (Bosnia), Stefan Arsenijević (Serbia), Nadejda Koseva (Bulgaria), Mait Laas (Estonia) şi producatoarea regizorului Kornél Mundruczó, Viktória Petrányi (Ungaria). Împreună cu Cristian Mungiu, la rândul său co-realizator în acest proiect colectiv, aceştia se vor întâlni cu publicul şi vor introduce filmul la Instituto Cervantes, luni 21 octombrie 2019, de la ora 17:00. Spectatorii vor putea urmări pe parcursul festivalului câte un titlu din filmografia acestor autori pe cât de personali, pe atât de bine primiţi de publicul festivalier.


Mait Laas, un reputat animator estonian, ne aduce Lisa Limone and Maroc Orange: A Rapid Love Story, o delicioasă animaţie cu portocale, potrivită deopotrivă pentru adulţi şi copii. Jasmila Žbanić va introduce Esma's Secret, filmul care i-a adus un Urs de Aur la Berlin, Stefan Arsenievic va fi prezent la proiecţia Love and Other Crimes, filmul care i-a adus premiul pentru regie la Festivalul de la Sofia, iar pentru ceilalţi cineaşti din grupaj vor fi prezentate cele mai recente filme ale lor.

Lisa Limone and Maroc Orange: A Rapid Love Story va fi proiectat duminică, 20 octombrie 2019, la Cinema Pro, de la ora 11:30. Intrarea la toate proiecţiile din secţiunea Ce mai fac vecinii noştri? este liberă iar la filmul de animaţie au acces copiii peste 12 ani.

Programul complet al ediţiei a 10-a a Les Films de Cannes à Bucarest poate fi găsit pe site.

Preţul biletelor la Cinema Pro, Cinema Elvire Popesco, Cinema Muzeul Ţăranului şi Muzeul Naţional de Artă al României - Sala Auditorium este de 15 lei pentru biletele achiziţionate până pe 18 octombrie 2019 şi de 20 de lei pentru biletele achiziţionate în timpul festivalului (18-27 octombrie 2019).
La Cinemateca Union biletele costă 10 lei sau 8, 5, 3 lei pentru posesorii de abonamente.

Biletele se achiziţionează de pe Eventbook.ro, de la sediul Eventbook din Strada Actor Ion Brezoianu 21, din reţeaua Eventbook şi de la casieriile cinematografelor Elvire Popesco, Cinema Muzeul Ţăranului şi Cinemateca Union. Mai multe detalii despre bilete găsiţi pe site.

Vă invităm să rămâneţi la curent cu cele mai noi ştiri despre ediţia 10-a Les Films de Cannes à Bucarest, urmărind site-ul filmedefestival.ro şi pagina oficială de Facebook.

Festivalul Les Films de Cannes à Bucarest este prezentat de Orange România, partener de tradiţie al evenimentului.
Maşina oficială a festivalului: Renault.
Cu sprijinul: Catena, Apa Nova, Groupama Asigurări, Silva
Inspirat de: UniCredit Bank
Ediţia a zecea a Les Films de Cannes à Bucarest este organizată de Asociaţia Cinemascop şi Voodoo Films şi realizată în parteneriat cu Ambasada Franţei şi Institutul Francez din Bucureşti
Proiect cultural finanţat de: Ministerul Culturii şi Identităţii Naţionale, Centrul Naţional al Cinematografiei, realizat cu sprijinul SACD, Société des Auteurs et Compositeurs Dramatiques, Reprezentanţa Comisiei Europene în România.
Parteneri: Air France, Institutul Cultural Român, Instituto Cervantes, Ambasada Spaniei în România, POINT, Institutul Ramon Llull, Europa Cinémas, Hotel Mercure, Hotel Cişmigiu, SERVE, Bristot, UPS, Muzeul Naţional de Artă al României, Cinelab, Multimedia Est, CINETic, Lokal, Freedom House Romania, Eventbook, Cărtureşti, Universitatea Hyperion, Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică IL Caragiale.
Parteneri media principali: Magic FM, Rock FM, Adevărul, Dilema Veche, Historia, TVR
Parteneri media: Radio România Cultural, Zile şi Nopţi, Elle, Observatorul Cultural, Cinemagia, News.ro, Ziarul Metropolis, AaRC, Movienews, Igloo, Banchiza Urbană, FilmNewEurope, Senso TV, Tonica, Cineghid, Cinemap, Agerpres, Liternet, FilmMenu.
Partener de monitorizare: Mediatrust


0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus