Radio România Muzical / octombrie 2019
Discul de muzică clasică al anului 2019
17 decembrie 1770 este data care apare în registrul botezurilor din Bonn în dreptul numelui celui care avea să fie unul dintre marii compozitori ai tuturor timpurilor - Ludwig van Beethoven. În 2020 se împlinesc, deci, 250 ani de la naşterea lui Ludwig van Beethoven: o sărbătoare foarte importantă, căreia muzicieni, stagiuni şi case de discuri îi acordă deja un interes aparte.

În transmisiune directă la Radio România Muzical au fost deja concerte live cu integralele simfoniilor de Beethoven, dirijate de Riccardo Chailly sau Jordi Savall. Nici casele importante de discuri la nivel mondial nu pot rata, evident, aniversarea Beethoven. Iată, de exemplu, Deutsche Grammophon, care pe 13 septembrie 2019 a lansat integrala concertelor pentru pian şi orchestră de Ludwig van Beethoven, cu Jan Lisiecki şi Academy of Saint Martin in the Fields; la aceeaşi casă a apărut pe 4 octombrie 2019 integrala simfoniilor beethoveniene, cu Orchestra Filarmonicii din Viena, dirijată de Andris Nelsons.


Poate părea ieşit din comun ca una dintre cele mai mari case de discuri din lume să mizeze pentru o integrală a concertelor pentru pian şi orchestră de Beethoven pe un pianist de doar 24 ani, însă înţeleg perfect această miză pe acest pianist care este, într-adevăr, un talent cu totul ieşit din comun. În plus, toate concertele sunt înregistrate în cadrul unor evenimente live ce au avut loc în decembrie 2018 la Konzerthaus din Berlin şi nu avem dirijor: Jan Lisiecki conduce el de la pian. Deci, riscurile erau cu atât mai mari - orice mic accident de intonaţie sau de coordonare între solist şi orchestră poate interveni pe parcursul unui concert live, în lipsa unui dirijor. Pe de altă parte, suflul concertelor live nu poate fi înlocuit de nimic, iar interpretarea este din punct de vedere tehnic atât de bine realizată, că, practic, nici nu realizezi că eşti în faţa unei captări dintr-un concert live.

A fost un mare test pentru Jan Lisiecki, acest pianist de 24 ani, care are deja 6 discuri la Deutsche Grammophon şi o carieră internaţională construită la cel mai înalt nivel. Însă, să ne gândim, el la 14 ani intra în atenţia lumii internaţionale, când imprimările sale, conţinând concertele pentru pian şi orchestră de Chopin, erau lansate de Institutul Chopin de la Varşovia şi premiate de numeroase publicaţii. A fost atunci o adevărată revelaţie: un pianist virtuoz, cu o capacitate excepţională de a emoţiona şi care cânta cu o maturitate care excedea cu mult vârsta atât de fragedă. Dintre discurile lui ulterioare, mi-amintesc impresia profundă pe care mi-a creat-o audiţia studiilor pentru pian de Chopin, înregistrate pentru Deutsche Grammophon de Jan Lisiecki la doar 17 ani: cu adevărat remarcabil!

După Chopin, Beethoven este compozitorul care a jucat un rol foarte important în cariera lui Lisiecki. În 2013, o înlocuia pe Martha Argerich ca solist al Concertului nr. 4 de Beethoven - o apariţie foarte importantă, o altă trambulină către o carieră de înalt nivel. Şi tot cu acest concert nr. 4 a debutat la Carnegie Hall din New York, prima dată când a şi condus de la pian o orchestră.

Evident, seria de concerte de la Konzerthaus din Berlin a suscitat un viu interes: nu doar că o integrală a concertelor pentru pian şi orchestră de Beethoven e atractivă în sine, fiind şi un tur de forţă pentru pianist, dar era interesant de văzut şi cum concepe un pianist mai mult decât talentat de astăzi interpretarea acestor partituri cu o istorie de mai bine de 200 ani.

Faptul că nu există, propriu-zis, un dirijor, conduce către o viziune camerală, cu o legătură organică între orchestră şi solist; sonoritatea ansamblului, în general, este mai curând orchestrală, decât simfonică. Avem un deosebit respect pentru partitură, şi cu toate acestea o viziune personală, însă foarte echilibrată a pianistului. De altfel, şi Tagesspiel nota că interpretările lui Lisiecki sunt "spontane, dar şi perfect  construite intelectual".

Mai era nevoie de o încă a "n"-a versiune a concertelor pentru pian şi orchestră de Beethoven? Ştiu că sunt mulţi care nici nu simt nevoia să asculte o lucrare decât într-o singură interpretare, cea care în care au ascultat, de regulă, şi prima dată opusul respectiv. Alţii consideră că muzicienii din vechime sunt inegalabili, fără a cunoaşte însă prea bine ce şi cum se cântă astăzi. Eu cred că este extrem de important pentru viitorul muzicii clasice, în general, să dăm credit tinerilor interpreţi, singurii care pot duce mai departe tradiţia muzicii clasice şi care pot empatiza cu publicul de vârsta lor, construind, de fapt, un public care să fie în sălile de concert şi care să le asculte înregistrările şi peste câţiva ani sau poate zeci de ani, de acum încolo. Şi mulţi dintre tinerii interpreţi de astăzi cântă la un nivel extrem de înalt, artistic şi tehnic, aşa cum este şi acest canadian născut din părinţi polonezi. Cu muzicieni ca Jan Lisiecki, muzica clasică are un viitor nu doar pentru secolul XXI, ci şi pentru secolul XXII! 
Mie mi-au rămas memorabile în special părţile a doua din Concertele nr. 3 şi 4 de Beethoven cu Jan Lisiecki şi Academy of Saint Martin in the Fields - însă totul este remarcabil interpretat. Rămâne doar să vă alegeţi dvs. momentele preferate.

Radio România Muzical a difuzat aceste concerte pe 23 şi 30 septembrie 2019; puteţi reasculta acele emisiuni aici.

Albumul poate achiziţionat pe site-ul Deutsche Grammophon, şi evident, poate fi ascultat pe site-urile de streaming online.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus