februarie 2020
Festivalul de Film Documentar One World România, 2020
Ediţia cu numărul 13 a festivalului One World Romania, care se va desfăşura între 20 şi 29 martie 2020 în Bucureşti, revine şi anul acesta cu câteva secţiuni devenite de-acum tradiţionale, despre statul de drept, locul femeilor în diverse societăţi ale lumii şi statutul persoanelor refugiate.

Motivul pentru care aceste teme revin la fiecare ediţie a festivalului este că problematicile pe care le abordează sunt definitorii pentru epoca noastră şi totodată ele devin tot mai complexe de la an la an. Schimbările geopolitice, evoluţia mentalităţilor, balanţa economică globală, au repercusiuni profunde, neaşteptate şi uneori contradictorii asupra lor, iar arta, şi mai ales filmul documentar, rămân printre cele mai bune modalităţi pentru a lua pulsul acestor situaţii instabile.

Secţiunea dedicată statului de drept va fi vastă în 2020, cuprinzând cinci filme care explorează sistemul judiciar şi carceral, traumele istorice şi conflictele actuale din locuri de pe patru continente. În 2020, America de Sud, aflată în continue turbulenţe politice, se va afla în focus prin intermediul a două filme, La Visita / Vizita (regia Jorge Leandro Colás) şi Sete años em Mayo / Şapte ani în mai (regia Alfonso Uchôa). Ambele aleg să prezinte perspective intime şi emoţionante asupra unor probleme aflate la rădăcina instabilităţilor din regiune: delincvenţa şi răspunsul total inadecvat şi uneori chiar criminal al autorităţilor.

Spectatorii One World Romania vor descoperi de asemenea o altă faţetă a Israelului, prin intermediul unei avocate care se luptă pentru cauza palestiniană, şi sumbra situaţie politică a Filipinelor, unde organele statului comit crime în numele războiului împotriva traficanţilor de droguri, în Advocate / Lea Tsemel, avocată (regia Rachel Leah Jones şi Philippe Bellaïche) şi Aswang (regia Alyx Ayn Arumpac).

Advocate / Lea Tsemel, avocată (regia Rachel Leah Jones şi Philippe Bellaïche) 

Mişcarea feministă a căpătat o vizibilitate fără precedent în cursul ultimilor doi ani, odată cu fenomenul #MeToo. Cazuri de renume, precum cel al lui Harvey Weinstein, au captat atenţia marelui public, dar filmele din cadrul secţiunii dau glas unor experienţe anonime, fragmente disparate, dar esenţiale pentru reconstituirea lungii poveşti a inegalităţilor dintre sexe, căreia începem să-i vedem capătul.

Unul dintre filmele reprezentative ale secţiunii este Yours in Sisterhood / Cu drag, sora ta (regia Irene Luzstig), care are ca subiect progresele făcute în ultimii cincizeci de ani în acest sens. În film, zeci de femei citesc în faţa aparatului de filmat scrisori trimise de alte femei, cu o jumătate de secol în urmă, redacţiei Ms., prima revistă feministă mainstream din Statele Unite. În unele cazuri, suferinţele descrise de femeile din trecut, cauzate de aşteptările sexiste pe care le avea societatea de la ele, le provoacă emoţii puternice, dar cel mai adesea, le surprinde plăcut şi le impulsionează curajul luărilor de poziţie ale acestor femei care au contribuit, fiecare cu ce a putut, la progresul social.

Yours in Sisterhood / Cu drag, sora ta (regia Irene Luzstig)

Dar dincolo de avansările indubitabile ale cauzei feministe, multe abuzuri rămân nepedepsite deoarece definirea şi implicit penalizarea lor este deosebit de dificilă. Filmul Sans frapper / Ceea ce nu ucide (regia Alexe Poukine) aduce în dezbatere numeroasele ipostaze ale violului prin mărturii atât ale victimelor, cât şi ale agresorilor, dezvăluind că acesta îmbracă deseori alte forme decât cele pe care ni le imaginăm în mod obişnuit.


Sans frapper / Ceea ce nu ucide (regia Alexe Poukine)

Secţiunea despre refugiaţi îşi propune să ilustreze toate fazele migraţiei, de la plecarea dramatică din ţara de origine, trecând prin perioada de tranziţie petrecută în aşteptarea obţinerii dreptului de şedere în ţara gazdă şi ulterior exilul propriu-zis, dificilul proces de adaptare la o cultură necunoscută şi deseori ostilă. Prima etapă este surprinsă din interior în filmul Midnight Traveler / Călător la miezul nopţii (regia Hassan Fazili), prin intermediul imaginilor necosmetizate captate pe Iphone-ul cineastului, care a fost nevoit să fugă din Afganistan alături de familie atunci când talibanii l-au condamnat la moarte.

Angoasa şi precaritatea caracteristică perioadei de tranziţie sunt în centrul filmelor lui Abbas Fahdel şi Rami Farah, Bitter Bread / Pâine amară şi A Comedian in a Syrian Tragedy / Un comediant într-o tragedie siriană (regia Rami Farah). Un final posibil al acestui periplu este prezentat în Le Pays (regia Lucien Mounet), care îi urmăreşte pe Chady şi David, doi mateloţi contemporani, aduşi împreună nu de dorul de ducă, ci de mirajul şi necesitatea exilului. Amândoi călătoresc şi muncesc departe de ţara natală şi de familie, pe diverse nave care străbat apele Suediei, împărţind destinul exilului şi găsindu-şi, unul în celălalt, reflexia concretă a propriului tumult sufletesc.

Le Pays (regia Lucien Mounet)

Vă invităm să achiziţionaţi deja abonamentele generale ale festivalului de pe site-ul Eventbook la un preţ de 200 de RON. Numărul acestora este limitat la 100, iar abonamentul vă oferă acces atât la toate proiecţiile de filme din cadrul ediţiei şi la evenimentul de deschidere a festivalului - care va fi cu totul special - cât şi intrări la toate proiecţiile Cineclubului One World Romania în timpul anului, un DVD la alegere din colecţia noastră, sacoşa festivalului şi multe alte bucurii şi surprize cinefile.

În aşteptarea datei de 20 februarie 2020, când vom pune în vânzare toate biletele şi vom lansa site-ul oficial al ediţiei, rămâneţi conectaţi la canalele One World Romania - pe Facebook şi pe blog - pentru a afla constant noutăţi despre ce vă pregătim la cea de-a 13-a ediţie a festivalului!

Organizator: Asociaţia One World Romania
Partener principal: Programul Statul de Drept Europa de Sud Est al Fundaţiei Konrad Adenauer
Cu sprijinul: Administraţia Fondului Cultural Naţional, Centrul Naţional al Cinematografiei, Primăria Capitalei prin ArCuB - Centrul Cultural al Municipiului Bucureşti, UNHCR - Agenţia ONU pentru Refugiaţi, Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării, Uniunea Cineaştilor din România
Parteneri: Ambasada Franţei în România, Institutul Francez din Bucureşti, Goethe-Institut Bucureşti, Centrul Ceh Bucureşti, Forumul Cultural Austriac, Ambasada Elveţiei în România, Institutul Maghiar Balassi, Delegaţia Valonia-Bruxelles la Bucureşti, Périphérie, Festivalul SUPER, Apollo 111, Mezanin, UNATC, Agenţia Împreună, Balkan Documentary Center, Festivalul Moldox, Festivalul Verzio, Kinedok
Bilete prin: Eventbook
Parteneri media: Magic FM, Rock FM, Radio Europa Liberă, Adevărul, Cinepub, Humanitas, Observator Cultural, Historia, Perspektiva, Film Menu, Igloo, Liternet, All About Romanian Cinema, The Institute, Films in Frame, Graphic Front, Verbs Describe Us
Partener logistic: DHL
Partener de monitorizare: mediaTRUST
Festivalul a fost fondat în 2008 de: Centrul Ceh Bucureşti
Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administraţiei Fondului Cultural Naţional. AFCN nu este responsabilă de conţinutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanţării.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus