De fapt, sir Alfred Hitchcock a făcut de două ori Bărbatul care ştia prea multe, prima dată în 1934, a doua oară în 1956, cînd a ieşit o variantă cu 45 de minute mai lungă decât prima. În celebra carte de dialoguri Hitchcock/Truffaut, regizorul francez afirmă că al doilea film este net superior, iar Hitchcock a răspuns cu cuvintele: "Hai să zicem că prima versiune este munca unui amator talentat şi a doua a fost făcută de un profesionist".
Povestea ne poartă în Maroc şi la Londra şi urmăreşte eforturile familiei McKenna de a-şi recupera fiul răpit pentru că au nimerit fără voia lor într-o intrigă politică, cu spioni şi cu intenţii de asasinare a unor oameni sus-puşi. În rolul doctorului Ben McKenna este un adevărat simbol al eleganţei cinematografice, James Stewart, pe care Hitchcock l-a distribuit în mai multe din filmele sale. Parteneră îi este blonda Doris Day, alt nume celebru pentru epoca de aur a Hollywood-ului. Ea îşi joacă într-un fel propriul rol, acela de cîntăreaţă. Cred că toată lumea ştie leit-motivul muzical din acest film, interpretat de Doris Day. Melodia a cîştigat un premiu Oscar, cu toate că artista nu a avut mare încredere în el, spunea că este doar un cîntecel pentru copii pe care nu-l va ţine minte nimeni.
Tot apropo de muzică, scena de la Royal Albert Hall, renumita sală de concerte unde familia McKenna vrea să împiedice uciderea premierului britanic, este înregistrarea veritabilă a unui concert susţinut de London Symphony Orchestra. Durează aproximativ 10 minute, timp în care muzica nu este întreruptă de nici o replică. Spectactorii aşteaptă sunetul care ar fi trebuit să acopere împuşcătura şi încordarea aproape că face aerul să vibreze. De altfel, regizorul ne spune încă de pe genericul de început cam despre ce va fi vorba şi că urmează să ne arate "cum a zguduit un singur pleznet de cimbale viaţa unei familii de americani".
Alfred Hitchcock a reuşit mereu în filmele sale să îmbine esteticul şi succesul de box-office, nu degeaba este supranumit maestrul absolut al suspansului. În Bărbatul care ştia prea multe pune accent mai mult pe firul narativ decît pe evoluţia sau transformarea personajelor, ştiind ca nimeni altul să construiască un thriller ce te ţine cu sufletul la gură pînă în ultimele secunde ale filmului cînd asistăm la "rezolvarea" conflictului narativ. Cu un ochi vigilent, puteţi detecta o apariţie în cadru a regizorului: în scena acrobaţilor din târgul din Marrakech, Hitchcock poate fi văzut cu mâinile în buzunare, în partea stângă a ecranului.
În perioada 10-27 mai 2020, canalul de televiziune franco-german ARTE difuzează o serie de filme care au fost prezentate de-a lungul timpului la Cannes, unele dintre ele fiind disponibile şi online. Bărbatul care ştia prea multe este programat în 17 mai 2020. Puteţi consulta programul integral aici.