Radio Cluj / octombrie 2021
Scenes from a Marriage
Regizorul Ingmar Bergman a creat în anul 1973 o miniserie pentru televiziunea suedeză, transformată apoi şi într-un lungmetraj ce a câştigat premiul Globul de Aur pentru cel mai bun film străin.

Scener ur ett äktenskap / Scene dintr-o căsnicie explora în 6 părţi dezintegrarea mariajului dintre Marianne, avocată specializată în divorţuri, şi Johan, profesor de psihologie. Făceau parte din clasa de mijloc, erau împreună de 10 ani, iar Bergman le urmăreşte povestea pe parcursul altor 10 ani, din momentul în care legătura lor începe să se clatine. Liv Ullmann, fosta parteneră a regizorului juca rolul principal feminin şi s-a spus că Bergman a redat pe ecran convulsiile relaţiei dintre ei; cu toate acestea, la Bergman e greu de precizat cu exactitate unde e graniţa dintre ficţiune şi autobiografie. Cert este că a avut un succes enorm de public - se estimează că toată populaţia adultă a Suediei a urmărit serialul şi că această capodoperă a influenţat multe generaţii de cineaşti. Nu a fost ocolit de controverse: s-a afirmat că filmul a contribuit la o creştere dramatică a ratei divorţurilor în Europa.

În anul 2021, e aproape sigur că nu pe seama unui film se poate pune frecvenţa cu care cuplurile aleg să se despartă. O fi ritmul mai alert al vieţii şi ideea că nu ai timp de investit pentru salvarea unei relaţii, or fi pretenţiile mai mari pe care le avem de la partener sau pur şi simplu faptul că ne confruntăm cu mai multă anxietate? Poate că ştiinţele specializate în studierea comportamentului uman vor oferi la un moment dat nişte răspunsuri, fie şi parţiale. Până una alta, regizorul israelian Hagai Levi a reuşit să îşi pună în practică un vis mai vechi: a făcut un remake pentru micul ecran al Scenelor de căsnicie.

Sunt din nou chestionate subiectele pe care le-a disecat Bergman: monogamie, dorinţă, atracţie, respingere, trădare, suferinţă, abandon. Ţinând într-o mână dragostea şi-n cealaltă ura, vorba unui cântec al lui Johnny Hallyday, Mira şi Jonathan se confruntă exact cu acelaşi cutremur pe care l-au trăit acum aproape 50 de ani Marianne şi Johan. Căsnicia acestui cuplu american se destramă, fără ca vreunul dintre soţi să fie total responsabil de eşec. Adaptarea lui Levi respectă aproape fidel modelul care l-a inspirat, până şi titlurile episoadelor sunt aproximativ aceleaşi. Există totuşi şi mici modificări în scenariu care ţin de aducerea mai în prezent a subiectului. Personajele au 40 de ani, el este tot universitar, însă programul flexibil îi permite să o crească pe fiica lor de 4 ani. Ea este vicepreşedinta unei companii de tehnologie, femeia de carieră ce munceşte mult, călătoreşte mult şi câştigă mai mult. Iar dacă Mira este cea care aduce mai mulţi bani în casă, tot ea este cea care în adaptarea din 2021 decide să plece din casă, după ce anunţă subit că s-a îndrăgostit de un tip cu 10 ani mai tânăr. Poate că din această cauză ea tinde să devină uneori antipatică pentru spectatori, în vreme ce el este tipul calm şi rănit, încercând din răsputeri să salveze cuplul.

Ce se întâmplă între soţi în momentul în care îşi dau seama că tot ce au construit împreună se dărâmă ireversibil e greu de prins în cuvinte şi greu de înţeles de cei foarte tineri care nu au avut o relaţie serioasă sau nu au trecut printr-un divorţ. E răvăşitor să te trezeşti dimineaţa în acelaşi pat cu omul pe care l-ai iubit ani de zile şi care dintr-o dată este, inexplicabil, un străin.

Miniseria HBO Scene dintr-o căsnicie are 5 episoade şi merită văzută chiar dacă aţi văzut filmul lui Bergman şi ştiţi deja ce urmează să se întâmple. Merită mai cu seamă pentru cei doi actori între care există atâta chimie că simţi cum până şi aerul vibrează între ei. Sunt câteva scene în film în care, privindu-i cum joacă, parcă uiţi să respiri. Jessica Chastain şi Oscar Isaac sunt formidabili şi amândoi spun că acestea au fost cele mai intense roluri din cariera lor.

Probabil ca o aducere aminte peste timp a momentului în care s-a filmat, la începutul fiecărui episod vedem câţiva membri ai echipei tehnice, cu feţele acoperite de măşti. Dincolo de contextul pandemic, mi se pare o indirect o metaforă a discreţiei lor totale: în momentul în care Mira şi Jonathan încep să intre în roluri este atâta intensitate în jocul lor, de parcă nimeni altcineva nu ar mai exista în acea casă. Sunt doar ei acolo, trăind destrămarea copleşitoare a unei căsnicii.



Regia: Hagai Levi Cu: Oscar Isaac, Jessica Chastain, Sunita Mani, Nicole Beharie, Corey Stoll, Tovah Feldshuh

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus