mai 2023
Festivalul Buzău iubește teatrul, 2023
Hai să ne lăsăm ademenți, amăgiți, păcăliți și iar cuceriți de comedioara ușurică, ce pretenții mari nu ridică. Nici estetice, nici metafizice, nici de puternic personalizată viziune regizorală. Doar înscriere corectă pe orbita formulei entertainment. Toate forțele realizatorilor de pretutindeni se îndreaptă spre acest obiectiv major, când vine vorba de comedia bufă sau comedia de situație. Ia să vedem cu ce a venit la Festivalul de teatru de la Buzău 2023, trupa din Ploiești. Umor specific englezesc nu prea găsești la Ray Cooney, acest dramaturg cunoscut publicului românesc din Bigamul și alte șarje satirice devenite show-uri populare. Căci umorul său nu are specific. Așa ceva găsești pretutndeni, de-a valma, în toate piesele bulevardiere, scrise cu unic scop să declanșeze hohote de râs și bună dispoziție. E drept, genul acesta de umor e livrat, întâmplător, geografic, din Londra.


Comicăria pusă în scenă de Ioan Coman la Teatrul "Toma Caragiu" din Ploiești se numește Funny Money, dar s-a jucat pe scenele noastre și cu titlul Bani din cer. Spectacolul a avut premiera în 12 februarie 2022 și de atunci face furori printre spectatorii din diferite clase sociale. Debutând ca regizor cu această montare din Ray Cooney, Ioan Coman dovedește talent și diplomație. A tradus textul din engleză și a meditat mult asupra lui până a obținut ceea ce voia: o comedie funcțională. Atât și nimic mai mult. I-a ieșit cu asupra de măsură, ajutat de colectivul de actori și de forțele conexe. Camera familiei Perkins ne introduce în subiectul piesei. E prevăzută, practic, cu uși pentru intrări și ieșiri furtunoase, strategice și a fost concepută de Ionuț Vișan, în regim strict realist. Light designer este Cristian Simon, iar ilustrația muzicală e asigurată de Dragoș Câmpan. Toată echipa pune de-un produs vandabil, înainte de orice sofisticării sau prețiozități răsuflate.



Explozia provocată de jocul actorilor pe scenă e una carnavalescă, barocă, pestriță, colorată, atinsă și de accente licențioase, greu de cuprins în cuvinte decente. E pus la bătaie tot arsenalul de luptă cu rămășițele plictisului și ale pudibonderiei: replici piperate, sărite din țâțâni, rizibile, șocante, avalanșe de momente sitcom, gaguri cu nemiluita, presărate ca mici petarde, gestică extrem comică, mimând vulgarități, mișcare scenică vijelioasă, costumație oarecare, quiproquouri aiuritoare. În caruselul ce se învârte fără oprire - spectacolul are un ritm susținut, firește - sunt prinse personajele, toate caricaturizate, schimonosite ilar, grosier, reduse la simple funcții de vectori ai bufonadelor rostogolite delirant pe scenă.


Nebuneala pornește de la geanta (servieta cu bucluc) schimbată din greșeală în metrou de Henry Perkins, un contabil onest în drum spre casă, geantă identică cu a lui în care găsește o sumă uriașă de bani (735.000 de lire sterline!). Uluiala à la Fernandel din Caidul / Le caid (1960) pune stăpânire și pe soția lui, Jean Perkins, speriată de daravelele ce vor urma dacă soțul ei nu declară la poliție suma găsită. Și încurcăturile vin, se revarsă în cascadă peste ei, peste personajele anexe, captând publicul. Aniversarea zilei de naștere a lui Henry se transformă într-o buluceală uriașă, incomensurabilă. Ion Radu Burlan și Clara Flores (soții Perkins) fac un cuplu comic irezistibil și totuși rezistent la intemperiile, vijeliile din apartamentul lor, provocate de geanta buclucașă (geantă-diplomat în spectacol) plimbată de la unul la altul. Dragoș Câmpan și Nadiana Sălăgean în rolurile Vic Johnson și Betty Johnson formează al doilea cuplu scenic eficient, inclus în bufoneria ansamblului. Prietenii familiei Perkins încearcă să-i șantajeze în fel și chip pe subit îmbogățitul Henry, inclusiv cu acceptarea lui Betty de a fugi cu Henry și cu banii în Barcelona, atunci când soția lui renunță să plece de acasă pentru a păstra banii găsiți. Lăcomia le ia capul tuturor.


Cel mai serios și perseverent urmăritor al banilor este dubiosul Slater, care se dă drept polițist, interpretat sobru de Paul Chiribuță. El a ajuns în acest vertij comic după ce i s-a părut suspectă purtarea lui Henry, ascuns în toaleta unui bar de homosexuali să numere banii. Și mai suspect pare polițistul Davenport jucat de Karl Baker, obișnuit să ia mită de la infractori, excrocându-l pe Henry. În joc exploziv se aruncă Alin Teglas în rolul taximetristului Bill, abil urmăritor al traseului banilor și câștigător în final. Secvențial evoluează Iuliu Gâlea - un pieton, de fapt alt urmăritor înverșunat, agresiv al banilor.


Urmând și implementând cu tact regulile unei comedii de situație, precum eroii piesei miraculoasa servietă cu bani, artistul ploieștean Ioan Coman, proaspăt afirmat ca regizor cu această trăznită mizanscenă, împreună cu întreaga sa echipă, au obținut la a XVIII-a ediție a Festivalului Buzău/ Iubește/ Teatru premiul pentru cel mai bun spectacol. Acest lucru trebuie menționat în final, pentru că nu e ușor, dintr-o serie de comedii de situație prezentate la festival să o alegi pe cea mai bună. Un încept promițător. Un premiu meritat, onorant, binevenit. Componența juriului a fost următoarea: Maria Rotar (regizor și director adjunct la Teatrul Excelsior, București), Emil Gaju (actor și regizor, artist al poporului din Republica Moldova) și regizorul Vlad Trifaș.

(foto: Andreea Iordache)

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus