iunie 2003
Hunted, The
CU :

TOMMY LEE JONES

Şi

BENICIO DEL TORO

Regie:....................William Friedkin
Scenariu:...............David Griffiths / Peter Griffiths
Distribuţie:.............Connie Nielsen
.............................Leslie Stefanson
.............................John Finn
.............................Jose Zuniga
.............................Ron Canada
.............................Jenna Boyd
.............................Mark Pellegrino
Imagine:.................Caleb Deschanel
Montaj:..................Augie Hess
Muzica:..................Johnny Cash
Costume:...............Gloria Gresham
Gen:......................Acţiune / Dramă / Thriller
Producţie:..............SUA 2003


SINOPSIS:

În thriller-ul poliţist intitulat The French Connection, regizorul William Friedkin ne-a prezentat povestea unui poliţist cu personalitate multiplă, care se luptă cu partea sa criminală. A definit noţiunea de "malefic" pentru o întreagă generaţie, permiţându-ne să analizăm situaţia unui preot care se luptă cu o forţă demonică, în cele din urmă trebuind să admită că şi el este un păcătos, în filmul Exorcistul. În To Live and Die in L.A., spune povestea unui poliţist încăpăţânat şi a unui ucigaş în serie, care se văd prinşi într-o luptă pentru putere, dezvăluind cu acest prilej ipocrizia întregii societăţi.

Acum în The Hunted, Friedkin explorează lupta interioară care se desfăşoară în sufletul unui om, încercarea de a se confrunta cu partea negativă a personalităţii sale. Regizorul dă viaţă poveştii unui fost antrenor al trupelor speciale (Tommy Lee Jones), care trebuie să se confrunte cu fostul său elev (Benicio Del Torro), unul dintre cei mai buni asasini ai trupelor speciale, care acum este un renegat.



Prezentând legătura profundă dintre cei doi bărbaţi fără a folosi cuvinte de prisos, Friedkin îl aduce în atenţia publicului pe Aaron Hallam (Benicio Del Torro) în 1999, în timpul sângeroaselor confruntări din Kosovo. Soldaţii sârbi înfăptuiesc atrocităţi cumplite împotriva civililor albanezi, în timp ce forţele americane lucrează sub acoperire în apropierea scenelor de luptă. Aaron - care în acele timpuri încă mai era un soldat model - intră într-o clădire demolată şi reuşeşte să se strecoare nevăzut pe lângă gardieni. Mişcându-se fără a scoate un sunet, vede cum la un moment dat ţinta sa este blocată de un copilaş care se roagă peste trupul mamei sale ucise. Dar Aaron reuşeşte atât de bine să se facă nevăzut încât ofiţerul sârb care este responsabil pentru acest masacru n-are habar că nu este singur în cameră, asta până în clipa în care Aaron îl ucide. Medaliat cu Steaua de Argint pentru succesul său în această misiune, Aaron este însă chinuit de coşmaruri şi de remuşcări.

În 2003, la mult timp după evenimentele din Kosovo, îl întâlnim pe L.T. Bonham (Tommy Lee Jones), în timp ce acesta căuta un lup rănit, în zăpezile strălucitoare ce acoperă Columbia de Nord. Aleargă cu îndemânarea unui profesionist, fără a scoate un sunet, păşind uşor în vârful picioarelor. Această tehnică îi permite să se apropie de animalul aflat în suferinţă. Odată ce reuşeşte să elibereze lupul din capcană şi să-i trateze rănile, L.T. intră în cea mai apropiată cârciuma şi, furios, îl ia la bătaie pe omul care a pus capcana.

La peste o mie de mile distanţă, în sud, în pădurile din Silver Falls, Oregon, fostul student al lui L.T. are propria sa metodă de a proteja fauna din zonă. Doi bărbaţi în echipament de vânătoare, dar care folosesc puşti cu telescoape extrem de puternice, de provenienţă militară, aud dintr-odată sunete bizare, produse de o fiinţă pe care nu o pot vedea, o creatură care se confundă cu copacii asemenea unui spiriduş al codrilor. Îi întreabă pe cei doi vânători dacă li se pare că este corect ca cerbul să fie hăituit cu asemenea puşti, apoi aruncă cu un cuţit într-un copac, ratându-şi ţinta intenţionat. Rezultatul este o rafală de gloanţe trase în direcţia lui Aaron, dar vânătorii nu pot rivaliza cu talentele mortale ale acestuia. Folosindu-se de reflexele sale de felină, sare peste ei cu brutalitate şi îi omoară cu rapiditatea unui animal de pradă.

Dar acestea nu sunt singurele sale victime. De fapt, Aaron a mai ucis doi vânători în această zonă, şi echipa FBI, condusă de agentul special Abby Durrell (Connie Nielsen, Gladiatorul, One Hour Photo), disperată să-l găsească cât mai repede cu putinţă pe asasin, îl cheamă în ajutor pe singurul om care-l poate captura.

Retras din activitate, L.T. se împotriveşte misiunii atât cât îi stă în puteri. Trecutul este mort pentru el, şi această revenire ar însemna să se expună din nou amintirilor. Dar după ce studiază pozele oamenilor care au fost măcelăriţi ca nişte cerbi, cu fiecare organ vital secţionat, L.T. îşi dă seama că ucigaşul este un om antrenat de el. Acceptând misiunea cu condiţia să fie lăsat să lucreze de unul singur, L.T. intră în pădure, neînarmat, de parcă ar fi în căutarea unui alt lup rănit. Ultimele sale cuvinte sunt: "Dacă nu mă întorc în două zile, însemnă că am murit".

Dacă Aaron este bântuit de coşmaruri, L.T. îşi aduce aminte cu groază de zilele în care i-a antrenat pe alţii să ucidă. În clipa în care aude vocea lui Aaron, îşi aduce aminte de fostul său student, şi atunci când îl vede pe acesta în faţa sa, începe să fie ros de remuşcări. L.T. ştia că Aaron este aproape de o cădere nervoasă, deoarece primise scrisori înduioşătoare de la fostul său elev în care acesta îi cerea ajutorul. Dar cum refuza orice contact cu trecutul, L.T. nu-şi plecase urechea la cererile lui Aaron, iar acum este şi el vinovat pentru înspăimântătoarea transformare a acestuia.

În cele din urmă arestat, Aaron este trimis la o închisoare din Portland, dar în curând este eliberat de trupele sub acoperire ale Forţelor Speciale, pentru care lucrase. Cunoscător al multor secrete guvernamentale, Aaron n-ar fi fost un martor comod într-un proces public, aşa că agenţii aflaţi sub acoperire îl înghesuie într-o camionetă şi încearcă să se facă nevăzuţi cu el.

Conştient de faptul că agenţii urmăreau să-l facă "dispărut", Aaron face în aşa fel încât camioneta se izbeşte de o stâncă, şi se strecoară în pădurea care înconjura şoseaua. FBI-ul trimite şi mai mulţi agenţi în căutarea sa, în timp ce L.T. le cere autorităţilor să-l lase să-l vâneze singur pe Aaron. Dar în ciuda numeroaselor eşecuri de până atunci, Biroul continuă să spere că infractorul va fi prins.

Cu toate acestea, doar L.T. se poate apropia de Aaron, şi asta doar pentru că Aaron îi permite acest lucru, ca într-un joc de-a şoarecele şi pisica. Furios din cauză că fostul său mentor nu i-a răspuns la scrisori, Aaron ştie că este legat de L.T. într-un fel tragic, dar indestructibil. Şi, chiar şi în momentul luptei finale, nici unul nu poate spune cu siguranţă cine este prada şi cine este vânătorul - sau cine va ieşi învingător din această confruntare...



DESPRE DISTRIBUŢIE

Câştigători ai premiilor Oscar, Tommy Lee Jones şi Benicio Del Torro s-au simţit extrem de solicitaţi în timpul filmărilor la The Hunted, când au avut prilejul să înveţe cam de toate, de la lupta cu cuţitul la construirea de arme. Cei doi actori au avut ocazia să lucreze cu regizorul William Friedkin, câştigător al Premiului Academiei şi al unui Glob de Aur. Amândoi au văzut această experienţă ca fiind remarcabilă, iar Jones, care a mai lucrat cu Friedkin la thriller-ul militar Rules of Engagement, apreciază în mod deosebit metoda de lucru a acestuia, pe care o aseamănă cu cea pe care o foloseşte şi el.

"Billy este un regizor grozav, şi le permite actorilor libertatea de a avea un schimb de idei, ceea ce este foarte important pentru mine", spune Jones. Îmi place şi faptul că încearcă să obţină o secvenţă reuşită încă de la prima dublă. Asta este şi intenţia mea: încerc mereu ca prima dublă să fie şi cea mai bună. Ca să folosesc o analogie din lumea sportului, cea mai bună tehnică de atac este să înscrii un eseu de fiecare dată când eşti în posesia mingii", spune Jones, care aseamănă tehnica regizorală a lui Friedkin cu tactica pe care el şi coechipierii săi au adoptat-o atunci când jucau fotbal la Harvard. "Dacă nu reuşeşti să câştigi decât 15 sau 20 de iarzi, atunci cineva a făcut o greşeală, şi trebuie schimbată tehnica de joc. Cam aşa regizează Billy un film."

Cât despre L.T. Bonham, personajul căruia îi dă viaţă, Jones spune că cel mai important aspect al acestuia este faptul că predă ceva ce n-a făcut niciodată: asasinatul. "Este foarte bun în ceea ce face", remarcă actorul, "şi ştie tot ceea ce este teorie, dar îi lipseşte practica cu desăvârşire."

Benicio Del Torro, care interpretează în film rolul lui Aaron Hallam, unul dintre cei mai talentaţi asasini pregătiţi de L.T., apreciază foarte mult înclinaţia lui Friedkin către realism. "Sunt deosebit de mândru de scena cu luptă corp la corp", spune Del Torro. "Am vrut ca totul să pară cât mai veridic cu putinţă, şi chiar dacă o luptă între doi tipi care se pricep foarte bine la mânuirea cuţitului se poate sfârşi în câteva secunde, conflictul nostru păstrează realismul în ceea ce priveşte tehnica de blocare a mişcărilor adversarilor şi rapiditatea reacţiilor."

Cât despre Friedkin, care este de părere că "distribuţia asigură între 80 şi 90% din succesul unui film, acesta crede că "Jones şi Del Torro şi-au adus contribuţiile distincte, dar în acelaşi timp fascinante, la realizarea filmului The Hunted. "Tommy este unul dintre cei mai buni actori pe care i-am văzut vreodată, al cărui nume poate fi pomenit alături de cel al lui Spencer Tracy, Robert Michum şi Steve McQueen", spune Friedkin. "Face ce fac toţi marii actori: îşi transpune eul interior în fiecare secvenţă pe care o filmează. Iată de ce îmi place să lucrez alături de el. Investeşte în fiecare moment o parte din umanitatea sa. Cât despre Benicio", adaugă Fiedkin, "el imprimă cu personalitatea sa fiecare moment al peliculei. Este exact lucrul de care are nevoie acest film, deoarece cea mai mare parte a sa nu se bazează pe dialoguri, ci este mai degrabă deductivă, face apel la imagini. Nu pot să redau în cuvinte ceea ce face Benicio, este ceva care vine de la sine. Adeseori, cele mai bune momente într-un film nu ţin de ceea ce este scris pe faţa unui actor, ci de ceea ce acesta poartă întipărit în suflet." După ce a lucrat cu regizori ca Sam Raimi la The Gift sau A Simple Plan, sau ca fraţii Coen la Raising Arizona, producătorul James Jacks era nerăbdător să lucreze cu Billy Friedkin.



DESPRE PRODUCŢIE

"Mi-a luat ceva vreme până când am reuşit să-l înţeleg pe Billy", spune Jack. "Filmează într-un fel pe care nu l-am mai întâlnit la nimeni. Se pregăteşte altfel decât ceilalţi. Nu foloseşte prompterul; de fapt, nu foloseşte nici una dintre tehnicile pe care le-am întâlnit la alţi regizori. Am ajuns la concluzia că Billy a debutat cu documentare, şi că filmează în continuare de parcă ar lucra tot la documentare. Asta te face să te simţi cu adevărat parte a acţiunii".

Friedkin îşi dorea să facă un film ca The Hunted încă de când s-a împrietenit cu antrenorul profesionist Tom Brown Jr., dar a crezut că nu ar reuşi să facă decât un alt documentar, asta până în clipa în care a citit scenariul lui David şi Peter Griffiths, care spunea povestea unui asasin antrenat de Delta Force, transformat în ucigaş în serie.

"Asasinii trebuie să fie antrenaţi de cineva. De fapt, sunt antrenaţi de tipi ca prietenul meu, Tom Brown, care în această perioadă îi învăţă pe cei de la Delta şi de la trupele speciale tehnici de căutare, supravieţuire şi ucidere", spune Friedkin. "Mi s-a părut că relaţia profesor-elev păstra în ea germenii unui conflict de excepţie - mai ales dacă elevul a ajuns în acest stadiu din cauza unor crime care i-au fost impuse, şi dacă profesorul suferă din cauză ca i-a învăţat pe alţii să ucidă, chiar dacă n-a omorât pe nimeni cu mâinile sale."

Friedkin i-a cerut lui Tom Brown să-i antreneze pe actori şi să fie consultant pe perioada filmărilor. "Billy este un perfecţionist", spune Brown. "Întotdeauna mi-a plăcut asta la el. Se străduieşte mereu ca povestea la care lucrează să fie cât mai autentică şi mai umană cu putinţă".

Regia: William Friedkin Cu: Tommy Lee Jones, Benicio del Toro, Connie Nielsen

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus