România Liberă / decembrie 2006
Topul premierelor din acest an în cinematografele româneşti este condus, nu e o surpriză, de Da Vinci Code, care are o distanţă - pentru noi astronomică - de 40.000 de spectatori faţă de locul secund. Succesul internaţional al filmului care a avut premiera mondială la Cannes, a demonstrat încă o dată că opinia criticilor e una, iar gustul publicului alta. Jurnaliştii l-au desfiinţat din prima zi a Cannes-ului, spectatorii au dat năvală. Dacă în alte părţi spectatorii se socotesc cu milioanele, românii lucrează cu dimensiuni mult mai mici. Doar două filme au reuşit în 2006 să adune la noi peste o sută de mii de spectatori fiecare. Am întrebat trei cunoscuţi critici şi jurnalişti de film din România ce părere au despre Top Ten-ul internaţional şi despre topul românesc - pe care l-am lăsat cu 12 poziţii tocmai pentru că ultima e ocupată de mediumetrajele lui Lucian Pintilie şi Corneliu Porumboiu, care au fost văzute de o număr microscopic de spectatori - 36.


Publicul nostru e ca cel american

"Un astfel de top nu este relevant decît ca indicator al dorinţei publicului de a vedea un anume gen de filme", consideră Alex Leo Şerban. "Aşa că topul nu mă surprinde: într-adevăr, Da Vinci Code, un film foarte prost, surclasează clasamentul într-un mod cît se poate de previzibil. Cartea a spart şi la noi, era normal ca o mare parte a cititorilor ei să vrea să vadă şi filmul, iar tuturor li s-au adăugat cei care oricum preferă să vadă un film decît să citească o carte." Criticul consideră îmbucurătoare prezenţa unui desen animat pe a doua poziţie, deşi restul topului e previzibil. "Publicul românesc nu este diferit de cel american, doar că este mult, mult mai comod. Iese din casă doar pentru filme despre care a auzit că au spart afară, cele cu vedete etc. Problema unor astfel de topuri este ca nimeni nu stă, la ieşire, cu microfonul în mînă ca să monitorizeze dacă filmul respectiv a şi plăcut."

"Top ten-ul străin confirmă faptul că un trend american la origine se aplică şi în România: filmele conservatoare şi «familiste» scot cei mai mulţi bani din buzunarul amatorului de cinema", consideră Alexandra Olivotto. "Locul 1 demonstrează că, în cazul unui asemenea fenomen mediatic, spectatorii nu dau doi bani pe părerea criticii. Poziţiile 2, 3 şi 4 demonstrează şi cît de important este «escapismul» din sala de cinema pentru mioritici, din nou nesurprinzător.

Mai îngăduitor este Valerian Sava. "Aş vrea să văd probe de disponibilitate şi chiar emancipare culturală a publicului larg în faptul că filmele de gen onorabile Da Vinci Code, Ice Age 2, Pirates of the Caribbean 2, Chronicles of Narnia şi Casino Royale deţin în suită primele cinci locuri, depăşind în grup compact filmele ieftin-comerciale şi speculative, performante în supertehnologiile violenţei, care în anii trecuţi ocupau locuri de frunte.


Ai marketing, ai parte

Prezenţa pe prima poziţie a topului românesc a filmului lui Tudor Giurgiu, Legături bolnăvicioase, e o surpriză. "Dincolo de subiectul «sulfuros», cred că a contat enorm marketingul (profesionist), precum şi prezenţa unei vedete muzicale ca Tudor Chirilă pe afiş", crede Alex Leo Şerban. "Altminteri, filmul românesc a avut un an fast afară, dar unul sub aşteptări în ţară. Cine şi-ar fi imaginat că A fost sau n-a fost? nu va «rupe» acasă, după triumful de la Cannes şi, mai ales cel de la Festivalul Transilvania?! Iată că şi aici suntem un public «americănesc»: nici americanii nu cad pe spate la filmele lor premiate afară..."

Şi Alexandra Olivotto remarcă marketingul, fără precedent la noi, care a contribuit la succesul filmului lui Giurgiu, împreună cu subiectul controversat şi "actorii arătoşi". "În ceea ce priveşte cele trei pelicule lansate în această toamnă, e comic că se plasează în clasamentul total în aceeaşi ordine ca aceea a lansării: Cum mi-am petrecut sfîrşitul lumii (43), A fost sau n-a fost? (55) şi Hîrtia va fi albastră (93). Trei fraţi de belea nu a atins încă recordul fratelui său, Garcea şi oltenii, dar mai daţi-i timp..." Jurnalista vede şi partea plină a paharului: "dintre cele trei pelicule de pe podium, primele două au mers bine în festivaluri. Pe de altă parte, cît îşi apreciază românii regizorii ultrapremiaţi se observă din poziţia 176, ultima din top, ocupată de... Tertium non datur de Lucian Pintilie."

Valerian Sava, cunoscut pentru virulenţa sa, susţine că topul e "dovada că promotorii filmelor de gen ale fostei cinematografii socialiste şi cei de la trustul subcultural postdecembrist MediaPro greşesc în calculele lor pecuniare, subestimînd publicul pe care nu-l pot înşela la infinit. Evoluţia spre cinefilie a publicului tînăr bine informat face ca filmele lui Tudor Giurgiu şi Cătălin Mitulescu să întreacă la încasări penibila translare a unui serial ProTV în lungmetrajul Lacrimi de iubire."



Topul filmelor străine 2006 (pînă în 17 decembrie 2006)

 1. Da Vinci Code - 142.595 spectatori
 2. Ice Age 2: The Meltdown - 105.650 spectatori
 3. Pirates of the Caribbean 2: Dead Man's Chest - 86.028 spectatori
 4. Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe - 61.018 spectatori
 5. Casino Royale - 86.028 spectatori
 6. Devil Wears Prada - 51.851 spectatori
 7. Mission: Impossible 3 - 44.049 spectatori
 8. Failure to Launch - 40.002 spectatori
 9. You, Me and Dupree - 37.231 spectatori
 10. X-Men 3: The Last Stand - 37.200 spectatori.


Topul filmelor româneşti 2006 (pînă în 26 noiembrie 2006)
 1. Legături bolnăvicioase - 20.472 spectatori
 2. Cum mi-am petrecut sfîrşitul lumii - 16.691 spectatori
 3. Lacrimi de iubire - 15.411 spectatori
 4. Trei fraţi de belea - 14.694 spectatori
 5. A fost sau n-a fost? - 12.644 spectatori
 6. Păcală se întoarce - 11.550 spectatori
 7. Margo - 7.484 spectatori
 8. Hîrtia va fi albastră - 5.775 spectatori
 9. Ryna - 1.206 spectatori
 10. Azucena - 540 spectatori
 11. Happy End - 460 spectatori
 12. Tertium non datur / Visul lui Liviu - 36 spectatori.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus