România Liberă / ianuarie 2007
Cristi Puiu a făcut ieri publică decizia de a nu mai participa "niciodată" la concursurile de finanţare organizate de Centrul Naţional al Cinematografiei pînă cînd nu va exista o "politică culturală coerentă în privinţa cinematografiei". Cineastul a anunţat şi că va returna finanţarea obţinută în 2005 pentru producţia filmului Hrană pentru peştii mici. Gestul său de revoltă pare mai degrabă unul disperat, reparator, dar şi vag. De partea cealaltă, directorul general al CNC vorbeşte despre revoltă în termeni de "mînie copilărească". El spune că cele două sinopsisuri n-au convins juriul, dar că CNC-ul îl aşteaptă pe Puiu la concursurile viitoare.

Autorul filmului cu cele mai multe premii din întreaga cinematografie română şi regizorul român cel mai cunoscut acum în străinătate nu speră să obţină vreo reacţie, nu are soluţii, nu are sprijinul concret al colegilor de breaslă. Gestul său e reacţia directă la faptul că două proiecte depuse la recentul concurs CNC pentru obţinerea unor prime de dezvoltare, Tanti Geta şi După blocuri, au fost respinse cu notele 5,50, respectiv 5,75. Puiu îi consideră "necalificaţi" pe membrii juriului, ei fiind aceiaşi care au aprobat ca Sergiu Nicolaescu, Adrian Popovici, Marius Theodor Barna şi Cătălin Saizescu să facă filme alături de regizori talentaţi.

"La noi, eşecurile sunt cocoloşite sub aripa succesului celorlalte filme", spune pe drept cuvînt Cristi Puiu care numeşte situaţia de la CNC "confuză", deciziile "întîmplătoare", denunţînd un aşa-zis "viciu de reţea" în interiorul CNC-ului. Puiu nu este singurul nemulţumit. Radu Jude sau documentariştii Dumitru Budrala sau Ileana Stănculescu - premiaţi la mari festivaluri din afară - au fost şi ei respinşi la finanţare, dar n-au avut o reacţie publică.

Faptul că Puiu renunţă acum la banii primiţi în 2005 poate fi şi o reparaţie morală. În 2004, după ce a primit finanţare în urma intervenţiei directe a ministrului Culturii, (în prealabil fusese respins la concurs), presa i-a reproşat că a criticat sistemul, profitînd de pe urma lui. Acum el alege să critice sistemul şi să se retragă din orice combinaţie cu el. Dacă într-adevăr nu mai are nici un fel de finanţare la Hrană pentru peştii mici - aşa cum declară (potrivit legii, în acest an ar trebui să returneze banii CNC-ului dacă nu începe filmul, ori el nu l-a început), atunci reacţia lui Cristi Puiu e pe cît de confuză, pe atît de disperată. Cîţi dintre cei care au primit deja finanţare i se vor alătura? Probabil că nici unul. Chiar şi aşa, situaţia lui Cristi Puiu e tristă. Cînd Moartea domnului Lăzărescu se bucură acum în SUA de un succes peste orice aşteptări, cînd e în fruntea topurilor, în ţară autorul lui trebuie încă să se bată să demonstreze statului că poate investi în el.



"Mînie copilărească"

"Cristi Puiu reacţionează aşa din mînie copilărească", ne-a declarat Eugen Şerbănescu, directorul general al CNC, "dacă nu cumva reacţia lui e parte a unei strategii mediatice". "Sperăm să-şi revizuiască hotărîrea copilărească şi să putem în continuare să-l sprijinim la concursurile viitoare. El n-ar trebui să uite că acelaşi juriu care l-a respins pe el, a aprobat proiectele unor colegi de-ai lui de generaţie. Cum au fost incorecte deciziile juriului? Eu nu pot să mă imixtionez (sic- n. red.) în jurizare. Eu veghez la transparenţă. Nu sunt pus aici să am sentimente sau aprehensiuni. Decizia modificării regulamentului astfel ca proiectele să nu mai fie secrete nu se poate lua decît în urma unei dezbateri publice. Îl aşteptăm pe Cristi Puiu cu marile scenarii pe care poate să le facă şi să facă măsura valorii lui creative", spune Eugen Şerbănescu.


Marius Theodor Barna: Reacţia lui Cristi Puiu e revoltătoare

Unul dintre regizorii puşi la index de Cristi Puiu, Marius Theodor Barna, consideră reacţia cineastului faţă de el "revoltătoare" şi argumentează astfel: "Nu mă miră, din păcate. Cu ani în urmă s-a certat, parcă, şi cu Stere Gulea sau Lucian Pintilie. Eu am realizat Mail Life (1995, scurtmetraj de licenţă, selectat la Clermont-Ferrand, Sao Paolo, Londra, Dresda, achiziţionat de Canal Plus, premiat la Edinburgh, Montréal, Sankt Petersburg). Lungmetrajul meu Faţă în faţă a fost selectat la Montréal, Cottbus, Sankt-Petersburg, Los Angeles, Alexandria, iar Război în bucătărie la Sarajevo, Bombay, Albena. Amîndouă au fost prezentate în gale la München şi Londra, avînd peste tot reacţii pozitive.

În 2002 am publicat volumul de teatru Erotica 2000, care a fost premiat de MCC." Referitor la faptul că a cîştigat acum, iar unii au făcut o legătură cu faptul că e în producţie cu un film după scenariul directorului general al CNC, Marius Th. Barna declară doar că e propus ca regizor la două proiecte cîştigatoare de lung- şi scurtmetraj ("după scenariile lui Lucian Dan Teodorovici, un scriitor remarcabil din noul val") dar că, potrivit legislaţiei, va renunţa la cel de al doilea. Altfel, "jurizarea scenariilor la toate secţiunile a fost secretizată".

PS: Comisia (numită de Ministrul Culturii şi Cultelor) care a stabilit lista celor 49 de proiecte ce vor primi credite de producţie şi dezvoltare a fost alcătuită din George Bălăiţă (scriitor), Constantin Chelba (director de imagine şi regizor), Marin Vladimir (distribuitor), Dinu Tănase (regizor şi producător), Radu Nicolae (actor) la sectiunea ficţiune şi Radu Igaszag (regizor), Gabriela Albu (director de producţie) şi Mircea Sampetru la documentare şi animaţie.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus