Suplimentul de cultură / februarie 2007
Dacă în multe capitale culturale din lume luna ianuarie este una cam amorţită - turişti puţini, ofertă ţinută la borcan pentru la vară -, Sibiul cultural, şi el supus regulii, se mişcă totuşi datorită spectacolelor la care se muncea deja de mai bine de un an. Pescăruşul, Balul şi Vremea dragostei, vremea morţii s-au bucurat de succes, mai ales în faţa publicului specializat, venit de dincolo de zidurile cetăţii. Pentru sibieni, doar Balul lui Radu Alexandru Nica a fost cu adevărat o premieră - dar ce delicioasă! -, fiindcă celelalte două piese putuseră fi vizionate din 2006, ca avanpremiere. Apogeul spectacolelor, ca densitate şi diversitate, va fi atins însă în mai, odată cu Festivalul Internaţional de Teatru. Dar şi pînă atunci vom mai avea parte de cîteva răsfăţuri. Să tragem cu coada ochiului!


Trilogia evreiască a lui Măniuţiu

La început de martie 2007, la Teatrul Naţional "Radu Stanca" din Sibiu, în cadrul proiectului "Regizori români şi străini invitaţi", se va juca Nasul lui Gogol, în regia lui Alexandru Dabija. Spectacolul este realizat pe muzica lui Alexander Bălănescu şi a Adei Milea. "Un Nas plin de muzică fără a deveni concert şi plin de teatru fără a fi teatru, o lume alcătuită din trei oameni vizibili şi instrumentele lor", anunţă realizatorii. Spectacolele se vor juca din nou în aprilie şi mai.

Un proiect unic în România se va lansa în aprilie - Trilogia evreiască, regizată de Mihai Măniuţiu, avîndu-l în centru pe actorul Marian Râlea. Mult-aşteptata trilogie debutează pe 17 aprilie, cu Ecleziastul, dramatizare după Biblie, urmată pe 27 aprilie de Shoah. Versiunea Primo Levi, un scenariu după interviuri cu Primo Levi. Dacă în prima parte unic actor este Râlea, în cea de-a doua i se alătură 25 de actori sibieni. A treia parte, Experimentul Iov, cu acelaşi artist în rolul principal, se va juca pe 9 mai, iar textul pleacă de la Vechiul Testament şi de la opera lui Jung.


Numeroase spectacole de dans

Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu, ajuns la ediţia a XIV-a, este programat pentru perioada 24 mai - 3 iunie 2007, dar e încă devreme şi mai pot apărea modificări. Sînt aşteptate 350 de evenimente în 11 zile, în 43 de locaţii, la care se estimează că vor participa zilnic 60.000 de spectatori.

Printre spectacolele de teatru se numără cîteva extrem de promiţătoare. Rinocerii de Eugène Ionesco, pus în scenă de Teatrul Naţional din China, se anunţă ca o variantă interesantă, din descrierea organizatorilor: "Fundalul iniţial alb al scenei devine negru, în timp ce o cerneală neagră se scurge pe el. Prietenul lui Bérenger se tăvăleşte şi se ghemuieşte la pămînt, ţipînd şi zbătîndu-se isteric. Prin colorarea în negru a hainelor sale albe, Jean se transformă într-un rinocer". Interesant de vizionat acest spectacol alb-negru în tandem cu Rinocerii gri ai lui Tompá Gábor, cu echipa teatrului sibian.

Va fi prezentat şi un nou spectacol Pescăruşul, al Théâtre National de la Communauté Française, Belgia, realizat "într-o manieră intimistă, apropiată de spectatori, construind cu aceştia o relaţie cît mai strînsă şi directă".

De asemenea, vor fi numeroase spectacole de dans, cum ar fi cel al Baletului Naţional Chilian sau al Beagle Inc. din Japonia, precum şi ale unor companii din Belgia, Canada, Israel. Două concerte atractive din cadrul festivalului sînt "Cuba Libre", un proiect internaţional cu artişti din Köln, Bremen, Frankfurt, Kassel, Fulda, Las Palmas şi Cadiz, şi "Zipang featuring Marius Mihalache", un concert cu muzică tradiţională japoneză combinată cu armonii internaţionale.


Instalaţii uriaşe pe cerul Sibiului

Nu vor lipsi spectacolele de instalaţii, în care tehnica şi arta îşi vor da mîna, incitînd spectatorii să devină participanţi. Il Corso este un spectacol în aer liber al Theater Pan din Germania, ce implică 25 de actori, acrobaţi şi muzicieni, care creează un spectacol incendiar, desfăşurat chiar în mijlocul publicului. Imagini suprarealiste vor povesti istoria, spectacolul fiind inspirat din Cartea întrebărilor a lui Pablo Neruda.

Alt spectacol "în format mare" este L'horologe celeste/ Orologiul Celest, al Companiei Transe Expresse, care are la bază un ansamblu de clopote ce formează orologiul, plasat la înălţime, deasupra oraşului. Orchestra de clopote va fi ridicată spre cer de către "orologiul celest", iar evenimentul va putea fi auzit de cîteva mii de persoane fără a fi necesară amplificarea. "Toată instalaţia orologiului, pusă în valoare de un sistem de lumini integrat în structură, evocă surpriza bucuriei copilăreşti de a deschide o cutie muzicală", explică organizatorii.


Strada ca scenă

Totodată, ca în fiecare an, la festival vor fi prezente mari companii europene specializate în spectacole de stradă. Adesea criticat pentru densitatea spectacolelor de stradă, în defavoarea calităţii, festivalul sibian mizează totuşi în continuare pe aducerea teatrului aproape de cei care nu sînt şi nu vor fi niciodată consumatori constanţi. În condiţiile în care Sibiul dispune doar de un teatru cu capacitate redusă (funcţionează într-un fost cinematograf şi are aproximativ trei sute de locuri), varianta străzii ca scenă rămîne o soluţie, cu atît mai mult cu cît oraşul istoric oferă nenumărate locaţii neconvenţionale interesante pentru teatru - pieţe istorice, cetăţi, curţi interioare ale muzeelor.

"Proiectul dedicat spectacolelor de stradă capătă noi valenţe culturale, odată cu angrenarea cît mai multor arte, dar şi a unor spaţii din Sibiu, care numai aşa pot fi evidenţiate. Teatrul de stradă face din clădirile vechi adevărate săli de spectacole şi, în acelaşi timp, îmbină dansul cu muzica şi acrobaţia", spun reprezentanţii teatrului sibian.

Tot în luna mai, pe data de 23, Sibiul va găzdui Gala Premiilor UNITER, cel mai important eveniment de premiere a creaţiilor teatrale de anul trecut.

Din păcate, grandiosul Faust al lui Silviu Purcărete, ce urmează a fi pus în scenă într-o fostă hală industrială, a fost amînat. Motivul, lucrările complicate la amenajarea infrastructurii. Cel mai probabil, Faust va prinde viaţă abia la toamnă.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus