Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Cronici film  Sageata  Good Shepherd

Istoria oficială - The Good Shepherd


Andrei Creţulescu

Re:publik, martie 2007
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
Un puternic "parfum" de morgă se degajă, ostentativ aş zice, din aproape fiecare cadru al acestui nou efort regizoral marca Robert De Niro, 13 ani după debutul remarcabil cu A Bronx Tale. Atunci, De Niro filtra piesa de teatru a lui Chazz Palminteri prin propriile-i amintiri din copilărie, ghidat de spiritul lui De Niro senior şi spiritualitatea lui Scorsese, reuşind un soi de saga italo-americană impresionantă şi oarecum ataşantă. Situat la polul opus, infinit mai ambiţiosul The Good Shepherd nu se poate hotărî, în aproape trei ore de flashback-uri meşteşugite, dacă vrea să spună povestea începuturilor CIA, de la înfiinţare şi pînă la dezastrul Bay of Pigs, sau odiseea unui om cu alură de maşină, care... n-aş spune sacrifică (sacrificiul implică sentimente), mai degrabă ucide orice urmă de umanitate sau pasiune în numele unui patriotism (cum altfel?) prost înţeles.

E o încercare hazardată de definiţie, recunosc - dar filmul nu face nici cel mai mic efort de a încerca măcar să pătrundă în sufletul "eroului" principal, necum să explice mecanismele interioare care-l conduc, implacabil, nicăieri. Absolut toate personajele din această disecţie glacială a "copilăriei" spionajului american au o alură de cadavru, atunci cînd nu trec drept parodii morbide ale clişeelor pe care le ştim tot din filme - dacă luăm în calcul aspectul cenuşiu al întregului, pare o alegere voită din partea unui regizor pentru care noţiunea de entertainment pare a fi sinonimă cu o autopsie. Iar dacă socotim şi o anumită scenă de tortură, care trimite brutal la o altă istorie americană, fără de sfîrşit, cred că putem tăia cuvîntul entertainment definitiv din dicţionarul lui De Niro - filmul său spune greu ce are de spus, şi nu întotdeauna cu dicţie, dar o spune apăsat şi o spune cînd trebuie.

Servit perfect de o distribuţie de proporţii, la propriu şi la figurat, ancorat sec de (anti)performanţa de cioclu a lui Matt Damon (pentru a treia oară scelerat impasibil, după The Talented Mr. Ripley şi The Departed) şi realizat cu gîndul la o epocă (în plină revenire, de altfel) în care cinematograful politic yankeu lovea sistematic sub centură, The Good Shepherd este un epic impunător şi subversiv, dar, fatalmente, rece şi distant. În fond, spionii vin de obicei din frig, nu?


Un film de Robert De Niro.
Scenariul: Eric Roth.
Imaginea: Robert Richardson.
Cu: Matt Damon, John Turturro, William Hurt, Angelina Jolie, Billy Crudup, Michael Gambon, Lee Pace, Tammy Blanchard, Alec Baldwin, Martina Gedeck, Keir Dullea, Gabriel Macht, Timothy Hutton, Oleg Stefan, Eddie Redmayne, John Sessions, Robert De Niro şi Joe Pesci.
Durata: 167 min.



 Toate articolele despre Good Shepherd


0 comentarii

Resurse

 Alte articole de Andrei Creţulescu


Alte articole

 Spionul perfect - The Good Shepherd, Andrei Gorzo
 Protocoalele înţelepţilor Spionului - The Good Shepherd, Ionuţ N. Sârbu
 (S)pioni - The Good Shepherd, Alex. Leo Şerban
 Spy Game - The Good Shepherd, Alin Ludu Dumbravă
 Parfum de thriller (III) - The Good Shepherd, Iulia Blaga
 Toate articolele despre Good Shepherd


SCRIEŢI LA LITERNET

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la cronici@liternet.ro. Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet.ro? Îl puteţi introduce aici.


PUBLICITATE




CITIŢI-NE PE FACEBOOK


Spacer Spacer