24-FUN, ediţia Timişoara-Arad / mai 2007
Prima observaţie: Sala Olimpia din Timişoara nu e un spaţiu potrivit pentru concerte. Imaginează-ţi un teren de handbal / futsal: într-un capăt - artiştii, în celălalt - publicul înghesuit la galerie. Între cele două tabere, un no man's land uriaş pe unde mişună timid doar fotoreporterii. Cam greu să-ţi deschizi canalele...

A doua observaţie: sîrbo-croatul are mulţi fani ultraşi la Timişoara. Şi mulţi co-etnici. Acum un secol, sîrbii erau a patra etnie ca importanţă din oraş. "Să fii sîrb" încă mai e o calitate prin locurile astea. Succesul muzicii lui Bregovic a amplificat mîndria cu care tinerii bănăţeni îşi revendică rădăcinile slave.

"Muzica e primul limbaj articulat al omului. O minune" zice Goran Bregovic. Nu crede că mai există vreun compozitor care să se distreze aşa bine ca el. Îşi plimbă muzica peste tot, din Argentina pînă în Coreea. După turneul din Romînia va pleca în Islanda şi Norvegia, apoi va ajunge la Beirut, lîngă graniţa cu Irakul. Pe 8 mai m-am decis să uit de filmele, de petrecerile pe muzica lui. M-am decis să văd concertul cu ochi proaspeţi, ca de copil.

În urale extaziate se desfăşoară pe teren unsprezecele de bază. Apare un ansamblu de şapte suflători, cu cămăşi descheiate, brîu şi opinci. Apoi, două doamne în port (una acoperită cu un suprarealist coif cu flori). Un tînăr în negru se aşează la tobe & acordeon. Un domn în costum de mire se aşează lîngă laptop. Primele două rafale muzicale mi-au ridicat părul - ca nişte ace - pe tot corpul. Emoţii de-nu-ştiu-unde mi-au destupat canalele cu forţa. Din păcate, s-au astupat repede. Muzica devenea din ce în ce mai repetitivă, asemeni dansului pe loc al celor două cîntăreţe din Sofia. Vocile lor (miere+metal) aduc însă cu un cor de preotese antice. De pe altă lume par şi ondulările flamenco cu accent sîrbesc ale vocii tînărului în doliu, secundul lui Bregovic (Ognjan Radivojevic).

În această primă parte, Bregovic mai mult dirijează (nu s-a încălzit decît la sfîrşit cînd şi-a lepădat haina de mire). Exceptînd Ausencia, sunt prezentate piese de pe viitorul album care reflectă orientarea recentă spre operă şi teatru. Rolul principal revine alămurilor (Wedding and Funeral Orchestra). În Banat, la muzica asta de trombonclarinetrompetăsax îi zice blec muzik (de la blech - tablă, alamă, în germană). Unii n-au gustat-o. Frustrarea lor s-a spart în capul organizatorului: Dan Chişu (Dakino). În momentul triumfului, generalii romani erau însoţiţi de un sclav care le şoptea la ureche: memento mori! Sclavul lui Chişu a fost personificat de un domn rotofei şi recalcitrant care îşi cerea zgomotos banii înapoi: "Chişule! Am plătit pentru Goran Bregovici, nu pentru maimuţoii ăştia".

Partea a doua a concertului a dat publicului ce îşi dorea mai tare. De la minimala In the death car au curs hiturile Ederlezi, Mesecina pînă spre finalul apoteotic cu (boom! boom!) Kalashnikov. Aici audienţa a strigat "La ataaac!" după o schemă repetată în toamnă la Bucureşti, cu ocazia operei ţigăneşti: Karmen cu final fericit.

Multă vreme, Bregovic a fost sinonim cu Kusturica. Consider că perioada (pînă la) Underground a fost şi cea mai bună. Poate că s-a schimbat doar percepţia mea despre el. În mare, compune şi azi acelaşi cocteil energetic care sună foarte bine live. S-a tot vorbit de corpul "balcanic" pe care grefează diverse bucăţi, de la kletzmer la doină. E acea "Marjana, Maria Roşca, Mariuşka", vorba cîntecului. Stilul său, tot mai "popular" în lume, se apropie (pe alocuri) periculos de manele. Ederlezi sună a kitsch pe coloana sonoră de la Borat. Probabil că anglo-saxonii îl găsesc exotic. Dar nu poţi ilustra cu Bregovic orice zonă aflată la est de Paris şi la vest de Afganisthan.

Observaţie finală: îl prefer pe Bregovic în sala de cinema. Sau în difuzoarele de la chefurile din studenţie. În nici un caz nu vreau să mi-l amintesc drept mirele de pe un teren de handbal (pînă la finele turneului mai are de bătut trei săli de sport - Braşov, Tîrgu-Mureş, Cluj- şi un patinoar - Galaţi). S-ar putea să-mi amintesc însă de tînărul în doliu.

6 comentarii

  • observatii
    [membru], 21.05.2007, 13:12

    buna ziua. am ales sa comentez materialul din respect pentru autor si pentru eventualii cititori.
    din ceea ce voi scrie, veti deduce, cu siguranta, ca sunt unul dintre oganizatorii evenimentului. producatorul general, mai exact. cu toate acestea, voi incerca sa-mi pastrez obiectivitatea.
    referitor la prima observatie: am primit mai multe "plangeri" referitoare la spatiile in care s-au desfasurat concertele. din pacate, in Romania nu exista un spatiu inchis adecvat organizarii concertelor. toate salile au acustica execrabila. tot ce poate face organizatorul este sa o imbunatateasca prin calitatea monitoarelor care redau sunetul. este un dat si-l tratam ca atare. nu avem ce face. de ce nu am organizat concertele intr-o sala mai mica? pentru ca o sala de dimensiuni medii nu exista. iar daca le-am fi organizat in sali de teatru, cu 6-7 sute de locuri, am fi ajuns la situatii de tip "Scala din Milano" de la sibiu - oficialitatile ar fi ocupat 75 la suta din sala iar publicul l-ar fi ascultat pe bregovic de pe la geamurile sparte ale teatrului.
    respect gusturile autorului in materie de muzica live si ii atrag atentia respectuos ca o piesa cantata live nu va suna niciodata ca originalul de pe disc. incerc, de asemenea, sa-i transmit faptul ca bregovic inseamna mai mult decat kalasnikov sau mesecina. melodiile cantate in concert, si turneul in sine, au promovat doua albume. daca autorului articolului nu i-au placut, nu poate decat sa-mi para rau. sala a gandit, oricum, altceva.
    inca ceva: domnul in negru nu se numeste "ognjan radivojevic" ci alen ademovic. asta pentru corecta informare a cititorului.
    celebrul "la atac" este, intr-adevar, o gaselnita "made in bucuresti". concertul de la bucuresti, din octombrie trecut. dar nu are nici o legatura cu Karmen. si publicul se simte bine.
    cat despre coloana sonora a filmului Borat... melodia la care face referire autorul nu are nici o legatura cu bregovic. sau wedding and funeral orchestra. a aparut prima data pe compilatia budha bar 7, se numeste "clockwork" si este interpretata de shantel si mahala rai banda, cu mambayaga project. un pic mai multa documentare nu strica.
    si o observatie finala, adresata autorului: ca-l preferati pe bregovic in sala de cinema sau in difuzoarele de la chefurile din studentie, nu este nici o problema. nu este absolut nici o problema nici ca uzati de oportunitatea de a va exprima opinia intr-o publicatie citita si de alte persoane decat familia dumneavoastra. problema apare in momentul in care nu aveti suficiente informatii, nu va documentati si proferati "rautacisme" la adresa unui artist care a tinut in picioare aproape 3 mii de oameni, timp de aproape 3 ore.

  • RE: observatii
    [membru], 21.05.2007, 13:59

    Cred că politicos ar fi fost să semnaţi. Semnatura e şi o formă de a vă asuma cele scrise.

    În ceea ce priveşte prezenţa oficialităţilor în sală, permiteţi-mi să nu înţeleg sensul invitării lor. Presupun că acest concert nu a fost organizat cu bani publici (altfel e o problemă), aşa că nu înţeleg de ce v-aţi simţit obligat să îi chemaţi.

    Cu prietenie,
    Răzvan Penescu
    http://www.liternet.ro

  • RE: observatii
    [membru], 21.05.2007, 19:19

    Departe de mine intentia de a stirbi faima unei personalitati de statura lui Goran Bregovic. N-as reusi nici dac-as vrea. Discutam insa felul in care o persoana a receptat si a filtrat prin senzorii sai un eveniment muzical (indiferent de numarul persoanelor care au simtit altfel).

    Imi place sa cred ca orice parere critica fondata pe sinceritate si nu pe "rautacisme" poate aduce un folos. Mie imi folosesc observatiile dumneavoastra si le primesc cu respect. Mea culpa pentru confuzia legata de artistul Alen Ademovic (impardonabila pentru un publicist).

    Mai departe insa va contrazic. Piesa "Ederlezi" (performed by Goran Bregovic) face parte din soundtrack-ul de la Borat. Asta se poate verifica ori pe www. imdb.com sau direct in film (se aude in doua randuri).

    Mi s-a parut repetitiva prima parte a concertului (desi piesele au sunat cel putin la fel de bine live decit inregistrate, adica nu dau vina pe "teren"). Dar daca ziceti ca respectati autorul atunci respectati si dreptul lui de a gusta sau nu un eveniment. Bregovic insusi e dovada vie a farmecului diversitatii. Tot el mai spune -ma repet- ca "muzica e primul limbaj articulat al omului". Daca n-am inteles primele 2-3 fraze, inseamna ca imi trebuie traducere la casca?

    autorul

  • RE: RE: observatii
    [membru], 22.05.2007, 11:00

    buna ziua

    faptul ca nu m-am semnat este o scapare. si-mi cer scuze. corect, asumarea implica "timbrarea" opiniei.
    in ceea ce priveste oficialitatile, nu cred ca am fost suficient de explicit. parerea mea este ca indiferent de natura banilor cu care este organizat un eveniment, statul, prin reprezentantii sai liber alesi, are la indemana parghiile care te pot obliga sa-i pui la dispozitie un numar de locuri intr-o sala in care organizezi un concert (iti poate inchiria sala sau nu, te poate lasa in pace sa-ti vezi de treaba sau nu, etc). asta am vrut sa evitam cand am hotarat sa organizam concertele in sali cu un numar mare de locuri. oficialitatile nu au fost neaparat invitate. dar si-au "produs" locuri prin "mijloace specifice". si nu au fost deloc putine. departe de mine gandul de a porni acum o miscare de guerrilla impotriva burtosilor de prin primariile romaniei. nu-mi place sa ma lupt cu morile de vant. cu atat mai mult cu cat, la nivel de intentie, toata lumea te incurajeaza. dar cand vine vorba de a se ridica in picioare alaturi de tine...
    si daca tot am pornit aceasta discutie, cred ca merita sa stiti ca sunt un mare fun al orasului dumneavoastra. atat de mare incat am hotarat sa organizam acest concert inpofida faptului ca nici macar un sponsor local nu a fost de acord sa se implice in acest proiect. a existat un moment in care s-a pus problema sa renuntam la timisoara, din lipsa fondurilor. personal, insa, nu vedeam acest turneu fara o oprire la timisoara. asa ca "am sarit" peste lipsa de interes a sponsorilor si l-am facut. pe riscul companiei. asta este, probabil, motivul pentru care "m-am flambat" cand mi s-a indus ideea ca sunetul nu a fost de cea mai buna calitate. repet, mi-am asumat acest lucru. pentru ca nu am avut alta solutie.

    geo procopie
    producator general dakino

  • RE: RE: observatii
    [membru], 22.05.2007, 11:08

    am spus inca de la inceputul comentariului meu ca respect parerea autorului. asta nu inseamna, insa, ca nu o pot argumenta pe a mea, in cazul in care ea este contrara.
    continui sa va respect opinia si gusturile ca venind de la un potential partener de discutii. comentariul meu nu a avut scopul de a vi le converti ci de a crea un dialog.
    in ceea ce priveste coloana sonora a filmului Borat, este randul meu sa-mi fac mea culpa.

  • ALEN ADEMOVIC
    [membru], 22.10.2007, 13:24

    Numele tinarului indoliat nu e nicidecum Ognjan Radivojevic ci ALEN ADEMOVIC. De ce nu va informati inainte de a concepe un text?

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus