iunie 2007
Din Festivalul Internaţional "fără bariere" de la Satu Mare, mi-a atras atenţia încă de la citirea caietului-program, spectacolul [nunta] - done by men, după Nunta de A.P.Cehov, în regia lui Eugen Făt (examen licenţă al Facultăţii din Cluj). Din acest program citez un scurt fragment:
"... spectatorii noştri, sunt cei care stau cu telecomanda de la TV într-o mână, cu telefonul celular în cealaltă iar în braţe au un laptop cu open page-ul setat pe Google şi fereastra de la Yahoo Messenger deschisă. Nu uit nici o clipă că acesta este publicul teatrelor noastre, şi nu încerc să-l schimb sau să-l (e)duc. Vreau să-i ofer şi să-l las să downloadeze ceea ce nu găseşte pe internet: emoţie organică free un fel de artistic blessed cyber feeling (sinonim cu versiunea creştină "veniţi de luaţi, acesta e trupul şi sângele meu"). Văd teatrul ca pe un site live, un DC++ special made and special delivered. Nu vreau să fac spectacole corecte după legi la fel de corecte şi care să nu transmită nimic.[...] Mă interesează emoţia sub toate aspectele şi formele ei. [...] Scotocesc prin teatru după 1. expresia scenică şi 2. metafora scenică care dă naştere la 3. emoţii-poveste în care 4. tot timpul se întâmplă ceva şi 5. fiecare secvenţă are legea şi logica ei separată şi individuală care 6. surprinde şi 7. atrage după ea 8. reacţiile / vibraţiile publicului (mai mult sau mai puţin exterioare)."

Eugen Făt transpune tot universul realist al lui Cehov, într-o lume şi un spaţiu alienat, raportând publicului obişnuit cu imaginea clasică din cazul lui Cehov, o viziune proaspătă, curajoasă şi foarte dinamică. O aduce în prim plan pe Dasenka, care nu are nici o replică în tot spectacolul (foarte fin şi sensibil interpretată de Vencz Stella), şi creează în jurul ei întreaga poveste. Situaţia propusă de tânărul regizor e credibilă şi stă în picioare: în viziunea lui, Dasenka suferă o traumă în copilărie în urma întâlnirii cu Generalul şi ajunge în ospiciul "Muntele de Pietate", în care se află închişi şi ceilalţi "nuntaşi". Personajele nebunilor sunt bine construite, pe scenă reuşind să se aducă pe scenă opt personalităţi total diferite din care primează Iat (Cosmin Brehuţa căruia îi vine rolul perfect), Nastasia (o interpretare foarte vie şi colorată a Aurorei Demeter), Aplombov (Ciprian Scurtea psihedelic până la cele mai mic detaliu) şi un Damba (foarte expresiv construit de Cosmin Domnişan). Dezamăgesc însă personajele Jigalov cu un joc alb, fără stare interioară şi intenţie, care bate constant din picioare acelaşi ritm fără nici o culoare, mişcarea fiind uniformă tot timpul, în neconcordanţă cu situaţiile de pe scenă şi cu replicile personajului; şi Niunin care dă în cabotinaj iar pe alocuri în maimuţăreală sau dezordine (nu ştie ce să facă cu mâinile şi atunci începe să preia din gesturile lui Iat).

[nunta] este povestea paradisului pierdut într-un timp contemporan, având o logică abstractă şi anevoioasă care însă se desface uşor pe parcurs. Scena cu ciocnitul ouălor, dărâmarea turnului din scaune a lui Dasenka, monologul cu lumina electrică a lui Jigalov, visul Iat - Zmeiukina (interpretată de Alina Negrău care trece foarte bine de la inocenţă la perversitate apoi la erotism), apariţia lui Damba (care e răstignit pe o cruce şi se crede Isus) şi "dansul mireselor" din final sunt momente puternice care susţin tensiunea dramatică a spectacolului. În contrapunct cu nebunii apare Mozgovoi (Ioan Tifor) paznicul acestei lumi, şi Generalul (interpretat foarte inteligent şi natural de Sorin Oros, care reuşeşte să evite astfel capcana tautologicului).

Este interesantă alegerea acestui done by men (ce apare şi-n titlul spectacolului de altfel) ce apare ca o lozincă pe burta gravidei Dasenka (abia aproape de final regizorul ne lasă să vedem că este o sarcină falsă ce era doar în imaginaţia ei) care este preluată apoi de Damba şi aşezată deasupra pe cruce.

Spectacolul pare de la un cap la altul o bandă desenată, în care între tragic şi parodic, se plimbă personaje fascinante, victime şi călăi în acelaşi timp. Miza textului este mutată de Eugen Făt şi amplificată (prima replică rostită pe scenă este "Nu eşti General!" şi îi este adresată chiar Generalului). Nunta nu mai apare satirizată ca la Cehov, ci este transpusă într-un mecanism repetitiv şi cinic în care personajele se joacă "de-a mirele şi mireasa" în fiecare zi şi la aceeaşi oră. Un paradis populat de imagini crude care vorbesc despre fragilitatea şi sensibilitatea umana şi despre nevoia lui de dragoste.

Finalul spectacolului din păcate e ratat şi mic, regizorul fiind fie obosit fie în criză de idei, rezolvarea scenică pentru moartea Generalului nefiind o alegere puternică pentru discursul regizoral de pană aici. Cu toate acestea, [nunta] - done by men în versiunea prezentată la Festival este un spectacol care merită văzut, atent construit şi care surprinde în permanenţă, având un tânăr regizor debutant care a trecut proba de foc demonstrând că ştie să stăpânească limbajul scenei şi să lucreze cu actorii.


Teatrul de "Nord" Satu Mare
[nunta] - done by men
Adaptare scenică după Nunta de A.P. Cehov
Regia: Eugen Făt
Coregrafia: Gabriela Tănase
Scenografia: Cristian Gatina
Cu: Dorin Ceoarec, Aurora Demeter, Ciprian Scurtea, Sorin Oros, Ciprian Vultur, Alina Negrau, Cosmin Brehuţa, Vencz Stella, Cosmin Domnişan, Ioan Tifor, Carmen Babuţiu şi Cristina Fiat.
Durata spectacolului: 1h 20'
De: după A.P. Cehov Regia: Eugen Făt Cu: Dorin Ceoarec, Aurora Demeter, Ciprian Scurtea, Sorin Oros, Ciprian Vultur

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus