iunie 2007
E clar, am o problemă cu felul de a cânta al cvartetului "Belcea": nu-l înţeleg şi de aceea nu mă convinge, ba chiar mă irită, uneori. Am încercat să-mi verific această impresie, însă toată lumea cu care am stat de vorbă s-a străduit să mă lămurească: e vorba de o interpretare "modernă", pe care eu n-o accept deocamdată, dar cu timpul... Probabil n-au îndrăznit să-mi spună în faţă că sunt un ascultător mult prea conservator pentru a mai spera să mă acomodez cu noul curent interpretativ reprezentat de către cvartetul Belcea. Dacă ar fi aşa, ar trebui ca ori de câte ori aud un cvartet de tineri (şi, slavă domnului, cunosc zeci de formaţii alcătuite din tineri instrumentişti, unele deja solid afirmate în viaţa muzicală internaţională) să simt acelaşi disconfort.

În cronica precedentă am "acuzat" cvartetul "Belcea" de manierism, justificându-mi aprecierea prin faptul că membrii lui păreau să fi preluat stilul baroc de interpretare şi să-l fi transferat tel quel (influenţaţi, desigur, de moda la ordinea zilei) în redarea lucrărilor clasice şi romantice. Cu singurul rezultat că toate muzicile ajunseseră să semene între ele şi ascultătorul mai puţin avizat putea crede că Bartok, Mozart sau Schubert au fost contemporani.

După ultimul concert de la Ateneu (23 iunie 2007, cu cvartete de Mozart, Ravel şi Beethoven), m-am gândit că n-ar strica să fac o comparaţie între cvartetul "Belcea" şi unul consacrat, "Alban Berg" de pildă, pentru a lămuri mai uşor lucrurile. Interpretările ansamblului vienez (înfiinţat în 1971 şi care intenţionează să-şi încheie cariera anul viitor), mai ales în Integrala cvartetelor beethoveniene, sunt considerate etalon de către critica mondială. Transcriu, mai jos, câteva observaţii personale, la îndemâna oricui are răbdarea necesară să compare cele două interpretări ale Cvartetului în fa major, op.59 nr.1 de Beethoven, prima din recitalul ce face obiectul cronicii de faţă, a doua de pe CD-urile cvartetului Alban Berg editate de casa EMI în anul 1999.

"Tinerii" din cvartetul "Belcea" îi imită pe "bătrânii" din "Alban Berg" în următoarele două aspecte interpretative importante: preferinţa pentru puternicele contraste dinamice (nuanţarea intensităţii sonore) şi pentru alternanţa programată între cântul robust şi cel de factură lirică. Cu diferenţa că "bătrânii" sunt mai ponderaţi în folosirea acestor mijloace stilistice. Se despart drastic unii de alţii în părerile asupra mişcării: "bătrânii" caută mereu unitatea tempourilor (logică din punct de vedere structural, zic eu), în timp ce "tinerii" prelungesc maniera contrastantă şi sub acest aspect, rărind exagerat mişcarea zonelor lente, dar şi decupând surprinzător (în prima parte), prin cezuri, continuitatea motivului care trece de la un instrument la altul, ceea ce duce, printre altele, la lungirea nejustificată a întregii părţi. Procedeul se repetă în partea secundă (chiar cu motivul principal) şi creează o senzaţie de artificialitate, ca întotdeauna când se abuzează de o găselniţă socotită foarte interesantă. Cel mai rău, însă, era concepută, de către "tineri", partea a treia, Adagio, acolo unde principiul contrastelor se aplica în detrimentul evident al sensului muzical. Tema şi variaţiile ei, expuse de prima vioară, deveniseră prilej pentru declararea unui sentimentalism dezabuzat, de neconceput în muzica lui Beethoven. Tempoul prea lent şi maniera romantico-expresionistă de frazare (şocantă, câteodată, şi în Cvartetul în re minor, KV 173 de Mozart, prima piesă a programului) mă fac să cred că de felul în care gândesc muzica instrumentiştii din cvartet e responsabilă mai cu seamă Corina Belcea. Părere pe care mi-a întărit-o şi redarea îndârjită a Cvartetului de coarde în fa major de Maurice Ravel, de asemenea nejustificată în raport cu sentimentul generat îndeobşte de muzica franceză impresionistă.

După părerea mea, cvartetul "Belcea" îşi caută încă un profil interpretativ propriu. Le urez să găsească unul cât mai natural!

5 comentarii

  • Clarificari
    [membru], 18.09.2007, 02:35

    As dori sa-i spun doar atat Domnului Profesor Dan Scurtulescu: Am citit cu interes articolele Dumneavoastra despre concertele cvartetului Belcea din acest an, intrucat opinia ascultatorilor nostrii e foarte importanta pentru mine si ma voi gandi la cateva din observatiile Dumneavoastra care sunt demne de luat in seama. Ceea ce m-a socat insa a fost comentariul Dumneavoastra despre cvartetul de Ravel pe care de fapt nu l-am cantat, inlocuindu-l cu cvartetul op 104 de Dvorak... Pentru orice profesor de muzica si critic care se doreste luat in serios, aceasta gafa este de nepermis.

    Ma intristeaza si ingrijoreaza faptul ca multi oameni ar putea fi influentati de critica unui asemenea "expert".

    Corina Belcea

  • RE: Clarificari
    [membru], 18.09.2007, 23:43

    Aveti dreptate in ceea ce priveste greseala de a fi pus Ravel in loc de Dvorak, cu siguranta din cauza programului gresit tiparit, pe care-l aveam in fata atunci cand am scris articolul. Dar am facut imediat corectura cand am publicat articolul in Actualitatea Muzicala.
    Probabil ca v-au suparat cele spuse de mine, erau observatii strict profesionale care nu scad cu nimic din pretuirea mea fata de activitatea dumneavoastra. Ati tras prea repede niste concluzii gresite, asadar. Dan Scurtulescu

  • RE: RE: Clarificari
    [membru], 19.09.2007, 01:47

    As mai adauga ceva la comentariul meu anterior. Daca, asa cum spuneti dumneavoastra, observatiile din articolele mele sunt "demne de luat in seama", de ce va intristeaza si (va) ingrijoreaza faptul ca multi oameni ar putea fi influentati de critica unui "expert" (ghilimelele va apartin) ca mine? Sesizati contradictia?
    Si, dupa cate imi amintesc, prima cronica pe care am scris-o despre cvartetul dumneavoastra era una entuziasta! D.S.

  • RE: RE: Clarificari
    [membru], 01.10.2007, 02:14

    Pentru inceput as dori sa felicit atitudinea autorului de nu face parte din tagama cronicarilor evlaviosi. E bine sa existe cronici cat mai diverse si constructive nu doar elogioase din vechea inertie.
    As avea mai multe comentarii referitoare la critica scrisa de d-nul Scurtulescu, dar ma rezum la urmatoarele: mi se pare normal sa iti displaca o interpretare, de aici si sensul cuvantului. Dar sa aduci ca argumente comparatia unei inregistrari audio( cat de putin editata s-ar dori ea) cu cea a unui concert live, este lipsit de fairness. Mai mult decat atat, sa aduci "acuze" referitoare la unitatea de interpretare care il face pe Haydn, Schubert, Ravel sa sune la fel, Ravel nefiind destul de francez, cand de fapt era vorba de un compozitor cu totul diferit: Dvorak!!..e chiar lipsit de profesionalism. Sau daca doriti, acelasi argument se autoanihileaza.
    In ultimul rand, daca un artist creator ar pleca de la premiza de a nu se indeparta de la versiunile precedente create de alt artisti pentru a-i face publicului sarcina usoara in a recunoaste lucrarile, ei bine atunci unde am ajunge? Daca cvartetul Alban Berg nu si-ar fi cautat un alt drum decat sa zicem Amadeus, Dvs nu ati mai avea acum o comparatie.
    M-ar bucura o polemica si va doresc pe viitor aceeasi incisivitate dar bazata pe originalitate si profesionalism.

    Raluca Matei

  • RE: RE: RE: Clarificari
    [membru], 01.10.2007, 14:00

    Imi pare rau ca nu am timp sa polemizez cu dvs., iata doar cateva precizari. Nu am facut comparatia intre versiunea inregistrata a cvartetului de Beethoven de catre formatia Alban Berg si cea live oferita de cvartetul Belcea, in ceea ce priveste realizarea instrumentala, ci ma refeream la liniile stilistice ale interpretarii beethoveniene. De altfel, intreg articolul asta face - analizeaza un singur cvartet, cel de Beethoven. Ultima fraza n-are nicio relevanta in context.
    Restul aprecierilor dvs. la adresa mea imi sunt indiferente.
    Cu stima, Dan Scurtulescu

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus