august 2001
Unchiul Vanea
Ultimele două stagiuni bucureştene au fost marcate de două piese ruseşti, Unchiul Vanea de Cehov în regia lui Yuri Kordonsky, la teatrul Bulandra şi Cadavrul viu de Tolstoi la Teatrul Naţional în regia lui Gelu Colceag.

În cazul Unchiului Vanea a existat un atu în plus faptul că regizorul venea de la Sankt-Petersburg, deci cu o şcoală rusească de teatru asimilată la prima mînă. În plus el a sosit însoţit de Elena Dmitrakova, o scenografă extraordinar de ingenioasă care a dat viaţă, la propriu, decorurilor sale însufleţindu-le şi creînd acea senzaţie de tridimensionare, imposibil de obţinut chiar şi cu cele mai sofisticate artificii de imagini grafice pe marele ecran. Decorurile sale sunt personaje în sine lipsite de imobilitatea tipică a simplelor panouri pictate oricît de măiestrit.

Şi apoi vin actorii. Victor Rebengiuc magistral în profesorul universitar la pensie Alexandr Vladimirovici Seredreakov maniac, agasant, egocentric, indiferent faţă de ceilalţi şi socotindu-se veşnic persecutat şi insuficient adulat. Soţia lui, Elena Andreevna, interpretată de statuara Ana Ioana Macaria, extraordinara Andreea Bibiri în rolul Sofiei Alexandrovna (Sonia), fiica profesorului din prima căsătorie, umilă, complexată şi fără speranţe de mai bine. De nerecunoscut şi impecabilă Irina Petrescu este Maria Vasilievna Voinţkaia, văduvă de consilier şi mama primei soţii a profesorului. Ea este soacra ideală, într-o veşnică admiraţie a unui ginere care nu îi merită preţuirea. Fiul ei, Ivan Petrovici Voiniţki (unchiul Vanea), este Horaţiu Mălăiele care reuşeşte să înduioşeze prin soarta sa de ratat incurabil. Cornel Scripcaru este medicul Astrov la care visează fără nici un sorţ de izbîndă Sonia şi cu împărtăşită atracţie fizică Elena Andreevna. Dar poate că personajul cel mai complex îl reprezintă tocmai cea care în majoritatea montărilor cu Unchiul Vanea trecea aproape neobservată. Bătrîna dădacă Marina în interpretarea Marianei Mihuţ, devine o lume în sine un fel de destin complex şi separat dar aparţinînd totodată şi destinului colectiv al acestor personaje, care se întreţes şi se destramă adeseori sfîşiindu-se într-o soartă ce pare fără noimă, căci suntem în Rusia secolului trecut unde fatalismul este la el acasă.

Spectacolul cu Unchiul Vanea reprezintă o incursiune foarte precisă într-o lume reconsituită cu migală şi autenticitate de regizorul alchimist Yuri Kordonky şi de magiciana sa scenografă Elena Dmitrakova.


Unchiul Vanea

Regia: Yuri Kordonsky
Scenografia: Elena Dmitrakova
Cu: Horaţiu Mălăiele, Victor Rebengiuc, Mariana Mihuţ, Irina Petrescu, Ana Ioana Macaria, Andreea Bibiri, Anca Sigartău, Cornel Scripcaru, Ionel Mihăilescu, Şerban Pavlu/Marius Chivu

De: A. P. Cehov Regia: Yuriy Kordonskiy Cu: Horaţiu Mălăele, Victor Rebengiuc, Mariana Mihuţ, Irina Petrescu, Ana Ioana Macaria, Andreea Bibiri

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus