Delicios! Un nou festival la Sibiu. O primă ediţie, un dar pentru copiii mari care n-au uitat să se joace. Festivalul European de Animaţie - AniMOTION, organizat de Fundaţia AltArt, a avut loc între 3 şi 8 iulie 2007, într-o atmosferă intimă, sugerînd mai degrabă o întrunire a pasionaţilor de grafică sau pur şi simplu a celor care vor să asculte o poveste pe înserat. Festivalul a adus la Pavilionul 2007 cele mai recente producţii din Europa, lung şi scurtmetraj, serii de televiziune, grafică animată, spoturi şi videoclipuri, totul presărat cu discuţii şi întîlniri ale creatorilor cu publicul. AniMOTION se alătură marilor festivaluri de la Sibiu, unde rămîne numai ca publicul să crească şi să aprecieze mai bine darul.

Organizatorii au atras atenţia de la început că festivalul nu este dedicat "copiilor mici", ci "copiilor mari". "Animaţia nu e neapărat Albă ca Zăpada sau ce vedem pe Cartoon Network, ci este o artă vizuală. Festivalul pune accent pe spusul poveştii, şi nu atît pe cît de bine arată animaţia. Programele de animaţie sînt acum atît de accesibile, încît oricine poate să facă filmuleţe... Festivalul vrea să arate că a venit vremea cînd creatorul mic poate concura cu creatorul mare", a spus István Szakáts, directorul festivalului.


Revenirea românilor

Festivalul a dedicat una din zile animaţiei româneşti: au rulat numai filme autohtone sau în coproducţie şi au avut loc dezbateri pe tema animaţiei de la noi, moderate de István Szakáts, Matei Branea şi Ştefan Tiron. Aventurile lui Piccolo şi Saxo, o coproducţie România-Franţa 2006, care marchează revenirea animaţiei româneşti pe scena europeană, a fost singurul film pentru copii din festival. Aventurile lui Piccolo şi Saxo a fost produs în studioul bucureştean Dacodac. Deşi pe site-ul filmului apar în mare parte numele realizatorilor din Franţa, întreaga producţie a fost realizată în Bucureşti, cu desenatori români.


Arhivă recuperată

În ziua animaţiei româneşti, s-au difuzat filme vechi, intrate în istorie, cum ar fi Mimetism şi Pe fir, din anii '60, dar s-a discutat şi despre starea animaţiei actuale, cu exemplificare despre Animat Planet, singurul serial de animaţie românesc difuzat de o televiziune. Publicul restrîns, dar pasionat a aflat secrete din vremea Animafilm, cum ar fi că deviza comuniştilor era "Decît să faceţi filme cu probleme, mai bine faceţi filme proaste", sau că la Animafilm lucra fata lui Pacepa.

Au fost prezentate şi trei DVD-uri care cuprind 74 de filme vechi de animaţie româneşti, recuperate şi salvate din arhive, unde riscau să putrezească. Colecţiile vor fi lansate pe piaţă după ce va fi rezolvată chestiunea drepturilor de autor, fiindcă în filmele de acum cîteva zeci de ani se folosea fără drept muzică străină, precum Beatles sau Pink Floyd.


Premianţi: Publicul a votat pinguinul

Juriul a decis ca Marele premiu, în valoare de 1.000 de euro, să meargă în Croaţia, la Anna Husman, pentru filmul The Market, care prezintă o zi dintr-o piaţă, unde imagini de legume şi oameni se succed cu rapiditate.

Premiul publicului, care a votat lipind abţibilduri în dreptul filmului preferat, a fost obţinut de Lonely Feeling, al lui Kaspars Roga din Lituania, povestea pinguinului care-şi îndeplineşte visul şi merge la Paris, film care a cucerit şi trofeul la "Povestiri comandate".

În cazul Povestirilor lungi nu s-a acordat premiul, ci doar o menţiune pentru The Losers, al Kristinei Madericova, din Cehia.

La categoria Povestiri scurte, cu cei mai mulţi concurenţi, premiul i-a revenit sîrbului Igor Coric, pentru Leftovers, povestea unui sutien uriaş, rămas la uscat după ce posesoarea moare, şi care oferă neaşteptate posibilităţi celor vii. S-a acordat şi menţiune pentru Balada lui Mary Slade, a britanicului Robin Fuller - moartea unei femei, repovestită de insectele care se hrănesc din corpul ei.

La Povestioare urbane a cîştigat Vinyls Attack, al francezului Nicolas Lesaffre, iar la Povestiri interactive, jocul Soviet unterzögersdorf, al echipei Monochrom din Viena.


De văzut: Tripletele muzicale şi dulcele Bruno

Triplettes de Belleville - cum să nu-l îndrăgeşti pe Bruno, căţelul rotofei marcat de traumele copilăriei: un tren de jucărie îl calcă pe coadă, iar el va lătra întreaga viaţă la trenurile care, fatalmente, vor trece continuu pe la geamul casei. Souza îşi creşte nepotul pentru a face din el un mare campion. Biciclistul este însă răpit în timpul Turului Franţei, iar bunica porneşte, împreună cu Bruno, să îl salveze. Tripletele, cîntăreţe celebre, i se alătură. Participant la Cannes în 2003, filmul a rulat în deschiderea AniMOTION.

Triplettes de Belleville (Franţa, Belgia, Canada, Marea Britanie, 2003), regia Sylvain Chomet.


Animatron: Soba de făcut filme

Un fel de sobă înnegrită de fum ascunde un computer. Se numeşte Animatron. Deschizi un sertar, scoţi păpuşile de plastilină. Le aşezi pe "plită", adică pe scena filmului tău. Începi să coci. Tragi primul cadru. Muţi păpuşile, alt cadru. Tot aşa, pînă construieşti povestea, apăsînd doar trei butoane argintii, la lumina unui spot şi a unui monitor. La final, iei totul acasă pe un memory-stick. Ce uşor e să faci animaţie, nu? Sau ai putea să te apuci de Flash, Maya, 3D Studio Max...

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus