România Liberă / decembrie 2002
Festivitatea de decernare a premiilor care a încheiat Festivalul internaţional studenţesc CineMAiubit (ediţia a 7-a) a debutat cu 20 de minute întîrziere, organizatorii tot sperînd că îşi vor face apariţia doi principali sponsori şi "sprijinitori" ai manifestării: Răzvan Theodorescu şi Ecaterina Andronescu. Nesimţirea guvernamentală s-a transformat într-o formulă de reprezentare şi "înlocuitorii" au salvat imaginea unor ministere (poate în prag de remaniere). Aplauze şi zîmbete au însoţit imaginile unui reportaj al pregătirilor de festival (9 minute) ce a prefaţat ceremonia propriu-zisă. Cîteva concluzii se impun, lista premiilor fiind înscrisă la finalul acestor rînduri. Faţă de alte ediţii, selecţia din acest an pare a fi mai săracă, iar participarea internaţională nu a prea strălucit, cu excepţia filmului Alice, realizat de Grégoire Sivan, de altfel deţinător şi al importantului premiu pentru regie oferit de Centrul Naţional al Cinematografiei, o poveste care ascunde în spatele banalităţii unui fapt divers savanta orchestrare a unei angoase generatoare de fiori.

Valoarea ieşită din comun a acestei ediţii se numeşte Cătălin Mitulescu şi filmul său 17 minute întîrziere, selecţionat şi la ediţia din acest an a Festivalului de la Cannes, operă ce a obţinut nu mai puţin de cinci premii. Cătălin Mitulescu, care şi-a făcut ucenicia cu Dan Piţa şi Cristina Nichituş, este un cineast care ştie să povestească în acest caz o frîntură din existenţa unui marginal, ştie să se joace cu fragilul hotar dintre viaţă şi moarte fără să dramatizeze, ştie să-şi impună accentele tuturor compartimentelor filmului, deloc neglijînd şi componenta poetică. Certe speranţe sunt şi principalii săi colaboratori la acest film, operatorul Marius Panduru, actriţa Maria Dinulescu şi mai ales excelentul actor Andi Vasluianu (remarcat şi pentru filmul Munceşte acum) şi monteuza Elena Dascălu, dar nu trebuie uitată nici contribuţia Andreei Vălean la scenariu.

Mai rar poţi vedea la un festival studenţesc un film care are şi un caiet de presă demn de acest nume şi care ştie să vîndă marfa, adică opera cinematografică. Este cazul unui exerciţiu de imagine (şi nu numai), O zi din viaţa lui Marinuş, realizat de Ivo Baru Georgievski (regia), George Moise (scenariul), Vlad Petri (imaginea), Mădălin Cristescu (montaj şi sunet), Elena Cozlovschi (scenografia) şi o talentată echipă de actori. Filmul care a cîştigat pe merit Premiul criticii oferit de Uniunea Cineaştilor impune o întîmplare hazlie cu concluzii moralizatoare, cu accente de farsă neagră şi comic din Marele Mut, bine echilibrate pe parcursul celor doar 5 minute de proiecţie. Gazdă generoasă şi pentru studenţii altor facultăţi de creaţie cinematografică, Festivalul CineMAiubit a oferit loc în zilele de concurs şi unor valoroase producţii de la facultăţi particulare. Astfel, de la Hyperion s-a impus Ziua eroilor (regia: Constantin Ghiţă), un portret deloc concesiv al indiferenţei comune în faţa unui veteran de război, un bărbat ce croşetează ciorapi pentru a-şi cîştiga existenţa. Premiul special al juriului cucerit de Ion Puican pentru filmul Munceşte acum, titlu pentru care actorul Andi Vasluianu a cucerit şi premiul de interpretare.

Poveste de la scara C (regia: Cristian Nemescu), Camera 13 cu vedere la stradă (regia: Didona Pantazi), Pe aripile vinului (regia: Cornel Porumboiu), Balkan Cola (regia: Bogdan Popescu), Netsuke (regia: Iuliana Constantinescu), Anima (regia: Cristina Mititelu) sunt alte cîteva titluri nu numai demne de reţinut, dar şi capabile să facă săli pline, dacă UNATC-ul va recidiva în frumoasa iniţiativă de a itinera filmele studenţeşti şi în celelalte centre universitare ale ţării; n-ar strica nici repetarea proiecţiei filmelor premiate în cadrul unor spectacole găzduite de Uniunea Cineaştilor sau în alte săli. Elisabeta Bostan, Cristina Nichituş şi Laurenţiu Damian şi-au împărţit aplauzele şi mulţumirile studenţilor laureaţi.

Şi, cum la ceremonia de premiere singurul demnitar din lumea cinematografului, Decebal Mitulescu, a anunţat publicarea noii Legi a cinematografiei, sperăm ca mulţi dintre absolvenţii facultăţilor de film (de la UNATC, dar şi de la alte institute) să poată pătrunde cu capul sus în anunţatul concurs de proiecte cinematografice ce va avea loc în prima lună a anului viitor. Cu sprijinul profesorilor Manuela Cernat, Viorica Bucur, Gheorghe Ceauşu şi Capel Moscu, a apărut şi un interesant ziar al Festivalului internaţional studenţesc CineMAiubit. Urăm şi celor ce nu se regăsesc în palmaresul alăturat mult succes în această cursă lungă şi dificilă care este cinematografia.


Palmaresul Festivalului Internaţional de Film Studenţesc CineMAiubit, ediţia a 7-a


Marele premiu - oferit de Ministerul Culturii şi Cultelor filmului 17 minute întîrziere, regia: Cătălin Mitulescu.

Premiul de regie - oferit de Centrul Naţional al Cinematografiei lui Grégoire Sivan - FEMIS, Paris, pentru filmul Alice.

Premiul special al juriului - oferit de HBO filmului Munceşte acum, regia: Ion Puican.

Premiul de imagine Kodak - oferit de Kodak Cinelabs Romania lui Marius Panduru, pentru imaginea filmelor Între cer şi pămînt (regia: Mitko Serafimoski) şi 17 minute întîrziere (regia: Cătălin Mitulescu).

Premiul pentru scenariu de scurtmetraj - oferit de GRAFFITI/BBDO lui Victor Văsuţă şi Corneliu Porumboiu pentru filmul Pe aripile vinului.

Premiul de interpretare feminină - oferit de Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ioanei Calotă pentru rolul din Camera 13 cu vedere la stradă şi Mariei Dinulescu pentru rolurile din filmele Povestea de la scara C şi 17 minute întîrziere.

Premiul de interpretare masculină - oferit de Ministerul Educaţiei şi Cercetării lui Andrei Vasluianu pentru rolurile din filmele 17 minute întîrziere şi Munceşte acum.

Premiul de montaj - oferit de IMAGER Elenei Dascălu, pentru filmul 17 minute întîrziere (regia: Cătălin Mitulescu).

Premiul de sunet - oferit de Total Professional Records lui Vlad Ioachimescu pentru filmul Între cer şi pămînt (regia: Mitko Serafimoski).

Premiul criticii - oferit de Uniunea Cineaştilor din România echipei filmului O zi din viaţa lui Vasile Marinuş (scenografia: George Moise, imagine: Vlad Petri, montaj şi sunet: Mădălin Cristescu).

Premiul senatului unatc - filmului Balkan Cola, regia: Bogdan Popescu.

Premiul de popularitate - oferit de BDR Associates filmului Netsuke, regia: Iuliana Constantinescu.

Premiul pentru film de ficţiune, 16 mm - oferit de RELCO S.A. filmului Cum vă place, scenariul şi regia: Sebastian Voinea.

Premiul Paul Călinescu pentru cel mai bun film documentar - oferit de Leo Burnett&Target filmului Izvor, regia: Gianina Grigoraş, imaginea: Peter Roci (UNATC şi FAV).

Ex aequo - filmului Ziua eroilor - regie, imagine, sunet şi montaj: Constantin Ghiţă (Universitatea Hyperion).

Premiul pentru film de animaţie Ion Popescu Gopo - oferit de Python Systems filmului Anima - regia şi scenariul: Cristina Mititelu.

Premiul Ion Truică pentru desen se conferă filmului Mingea - realizat de studenţii ANULUI III MULTIMEDIA - UNATC.

Premiul pentru concurs scenarii de scurtmetraj - oferit de GRAFFITI/BBDO lui Florin Stanciu (Comunicare audiovizuală, anul III).

Premiul Signis, oferit de Asociaţia Catolică Internaţională pentru Comunicare Audiovizuală filmului Matineu (scenariul şi regia: Andrei Popescu) şi filmului Umbruch (regia: Andre Hormann).

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus