iulie 2002
O clădire din secolul 14, într-unul din cele mai frumoase scuaruri pragheze, fosta primărie a vechiului cartier Mala Strana. La etajul doi - sala de concerte de rock, blues şi jazz şi de spectacole de teatru, a găzduit pînă de curînd Festivalul Internaţional de Teatru APOSTROF 99.

Anul acesta, organizatorii festivalului de teatru experimental, neconvenţional, cum este prezentat în programul cultural al Pragăi, au invitat şi compania Lemon Movement, din Galaţi, cu piesa Talk Show, o parodie hilară a crizei de comunicare a unui cuplu, soţ şi soţie, de vîrstă medie, piesă despre care am stat de vorbă la telefon, după spectacol, cu autorul ei, dramaturgul Ştefan Caraman.

Ştefan Caraman: În primul rînd vreau să spun că piesa a avut un final fericit pentru că, iniţial, a fost un text în care eu n-am avut încredere. El a fost scris şi transformat într-o proză care a stat ascunsă în computer pînă a descoperit-o Camelia Hâncu şi a făcut spectacolul care s-a jucat la Praga. Nu este o piesa tocmai experimentală, ci mai degrabă una de atmosferă sau mai curînd teatru-cafenea, teatru de cabaret, care e un gen mai puţin jucat în România, deşi este cel mai aproape, după părerea mea, de publicul contemporan. De ce? pentru că implică, în primul rînd, o anumită intimitate, complicitate între actori si public - adică omul aşezat la masa unui bar, consumînd o cafea sau fumînd o ţigară, se află într-o altă dispoziţie, într-o altă atmosferă şi sufletul se deschide altfel vizavi de ceea ce se reproduce în faţa lui la o distanţă mult mai mică decît spaţiul convenţional al unei scene italiene.

Edelina Stoian: Spectacolul de la Praga a fost şi premiera acestei piese sau nu?
Ş.C.: Nu, premiera a fost chiar la Tulcea, în cadrul unui festival mai mic de aici, din România, dar foarte savuros - Festivalul Urmuz. Apoi s-a jucat şi se joacă la Galaţi, într-o locaţie neconvenţională, într-un bar, dar mai dichisit, mai elegant, unde are un public constant şi consecvent. A făcut mare vîlvă în Galaţi spectacolul, pentru că a fost prima experienţă de acea natura din istoria oraşului.

E.S.: Plănuieşti vreo piesă în altă parte, la alt teatru, în alt oraş, la alt festival?
Ş.C.: Da, există deja - chiar e bătută palma - contracte încheiate la Teatrul Odeon din Bucureşti cu piesa Morţi şi Vii, în regia Anei Mărgineanu. Uite că lucrez cu regizori-femei şi mă împac foarte bine. Premiera va fi pe 15 octombrie anul acesta.

Ştefan Caraman ne-a mai spus că Talk Show a fost scrisă, din punct de vedere strict tehnic, în maniera unei piese a lui Vaclav Havel, dramaturgul mărturisind că se consideră un discipol şi un mare admirator al operei şi personalităţii lui Vaclav Havel cu care se simte onorat să fie contemporan.

Din păcate, Ştefan Caraman nu a putut fi prezent la Praga, alături de actorii principali, Carmen Albu şi Marian Sterian şi de tînăra regizoare Camelia Hâncu, aşa că nu mi-a rămas decît să-i comunic imediat după spectacol propriile impresii, rezumate în doar trei cuvinte: Un mare succes!

Judecînd după reacţia sălii, care a fost la unison cu aplauze şi hohote de rîs, am dedus că spectatorii înţelegeau româneşte. Într-adevăr, am aflat că cei mai mulţi dintre spectatori au fost studenţii cehi de la facultatea de limbă română a Universităţii Karol din Praga. Printre invitaţii de onoare s-au numărat ambasadorul României la Praga şi ataşatul cultural al ambasadei române.

Alături de România, la Festivalul Internaţional de Teatru APOSTROF 99, au mai fost invitate Polonia, Slovenia, Slovacia, Argentina, Austria, Italia, Venezuela, Macedonia şi Germania... cu Lecţia de Eugen Ionesco.
De: Ştefan Caraman Regia: Camelia Hâncu

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus