Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Cronici film  Sageata  Logodnicii din America

Foştii sub clar de avioane - Logodnicii din America


Alex. Leo Şerban

Libertatea, septembrie 2007
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
Există un moment foarte tare în Logodnicii din America al regizorului Nicolae Mărgineanu, cînd personajul interpretat de Marcel Iureş (un fost pilot căsătorit cu o fostă stewardesă / securistă) se duce la un fost securist (Cornel Scripcaru, excelent în doar două apariţii!), actualmente (fireşte) om de afaceri, şi-i urinează pe birou... Scena - care apare pe la sfîrşit - a fost adăugată de regizor, ea neexistînd în scenariul iniţial scris de Eva Sîrbu.

Cred că de aici trebuie început: filmul lui Mărgineanu ezită între nuanţele şi semitonurile unui scenariu care vrea să spună o poveste "de viaţă" (şi Securitate) cu o anumită eleganţă (Eva Sîrbu este un distins critic de film) şi nevoia regizorului de a "pipera" povestea cu scene-şoc. Faptul că aceste două viziuni nu s-au întîlnit era previzibil; problema e ce facem cu ce a rămas...

Lucrurile bune sînt interpretarea reţinută a Tamarei Creţulescu (Maria, fosta prietenă a securistei Sanda, pe care aceasta o turnase) şi cea a lui Horaţiu Mălăele (partenerul de viaţă al Mariei, care e gay). Marcel Iureş este OK, dar pare cumva subfolosit - el nu are parte de Acea Scenă care să-l scoată în faţă (cu excepţia celei de pipi). Maria Ploae face eforturi vizibile de a "demonstra" cu orice preţ că poate juca şi un rol de scorpie alunecoasă, dar rezultatul e amestecat. Mai există şi "mama Eliza" (mama Mariei), care este Monica Ghiuţă; n-am înţeles de ce aceasta trebuie să aibă cîte-o pălărie pe cap tot filmul, oricum nu o ajută să fie mai credibilă (te aştepţi să scoată în orice clipă o sticlă de ulei de la "Bunica")! Cei doi tineri, Oana Maria Mărgineanu (fiica Sandei) şi Andrei Runcanu (fiul Mariei), sînt mai mult pioni - uneori fazi, alteori stridenţi - ai scenariului; fata Mărgineanu (în paranteză fie spus, regizorul şi-a angajat toată familia: cealaltă fiică, Ana, a fost regizor second, fiul Petru a compus muzica, iar mama Maria joacă) are o scenă care se vrea intensă (scoate puşca şi-ncepe să tragă la întîmplare), dar care iese comică.

Una peste alta, Logodnicii din America e ca un Festen românesc (filmul Dogma despre o familie disfuncţională) filmat pe malul lacului Snagov, sub un cer pe care trec avioane tot filmul (iar personajele le privesc tot timpul) şi-n care "securişti" şi "Securitate" sînt cuvinte mai frecvente decît "mama" şi "tata"... Un film care se vrea "nuanţat", doar că nu a nimerit nuanţele.



 Toate articolele despre Logodnicii din America
Click pentru a mări imaginea


Resurse

 Alte articole de Alex. Leo Şerban


Alte articole

 Deziluzie - Logodnicii din America, Laurenţiu Brătan
 Un film chinuit - Logodnicii din America, Lucian Maier
 Colaborarea cu Securitatea, subiect de film nu întotdeauna percutant - Logodnicii din America, Iulia Blaga
 Trecutul nu trece - Logodnicii din America, Andrei Gorzo
 Telenovelă cu securişti - Logodnicii din America, Mihnea Columbeanu
 Toate articolele despre Logodnicii din America


SCRIEŢI LA LITERNET

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la cronici@liternet.ro. Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet.ro? Îl puteţi introduce aici.


PUBLICITATE




CITIŢI-NE PE FACEBOOK


Spacer Spacer