noiembrie 2003
În ultimii ani, multe dintre competiţiile muzicale pornite de instituţii sau grupuri de entuziaşti au avut o existenţă efemeră. Am asistat, pe rând, după 1990, la apariţia şi dispariţia multor competiţii locale, regionale, naţionale şi internaţionale. Nu acesta a fost şi cazul concursului "Jora", care subzistă la Bucureşti de 13 toamne.


Mihail Jora


Prof. dr. Grigore Constantinescu, "motorul" existenţei acestui concurs ne declara: "Pentru a salva Concursul "Enescu", s-a recurs la subterfugii cu rezultate pe măsură. Concursul "Lipatti" tinde să dispară, spre tristeţea românilor care încă mai cred că marele artist a fost... "de-al nostru", iar enumerarea ar putea continua... Concursul naţional de interpretare muzicală "Mihail Jora" şi-a încheiat primul deceniu de existenţă, cu ediţia a X-a, ajungând în luna noiembrie la numărul... fatidic al ediţiei a XIII-a. Nu ar trebui nimeni să se mire de eforturile făcute de principalii organizatori – Uniunea Criticilor Muzicali "Mihail Jora" – pentru a rămâne "în viaţă". Între cerşeli şi adversităţi, între nepăsări şi rea voinţă, s-a strecurat totuşi speranţa realizării unei noi ediţii cu tripleta celor trei secţiuni: canto, vioară, pian."

De la început, concursul a avut drept scop afirmarea tinerilor muzicieni români sau de origine română şi şi-a propus o mai cuprinzătoare cunoaştere – în rândul interpreţilor şi publicului – a creaţiei componistice naţionale, cu o atenţie deosebită pentru opera lui Mihail Jora. Organizatoarea acestui concurs, Uniunea Criticilor Muzicali a colaborat şi pentru această ediţie cu Ministerului Culturii şi Cultelor, direcţia pentru cultură a municipiului Bucureşti, Clubul Rotary Bucureşti, Asociaţia Culturală "Rudolf Fatyol", Universitatea Naţională de Muzică, Societatea Română de Radiodifuziune, dar a oferit şi o serie de premii donate în nume personal de muzicienii Lorry Wallfisch, Cornelia Bronzetti, Raluca Voicu, Liliana Pavelescu, Nicolae Georgescu, parohului Zareh Baronian, transformate în premii speciale ce poartă numele lor. Secţiunile concursului de interpretare "Mihail Jora" au fost şi de această dată canto-lied (o singură grupă de vârstă, până în 30 de ani), vioară şi pian (pentru două categorii de vârstă : 14 – 18 ani şi respectiv 19 – 25 ani).


Nora Hapca


Am asistat la sfârşitul lunii noiembrie la Gala laureaţilor concursului "Mihail Jora" şi am ascultat mulţi tineri de valoare, dintre care vom aminti doar deţinătorii premiilor I: la pian Oana Cristina Popescu (14-18 ani) şi Rebeca Omordia (19-25 ani) – o natură muzicală robustă, echilibrată, cu o bună intuiţie stilistică şi forţă de concentrare, la vioară Nora Hapca (14-18 ani) – o violonistă excelând prin căldura sunetului şi capacitatea de interiorizare, iar la canto Lucia Laura Nicorescu – o voce deja matură, utilizând tehnica interpretativă ca mijloc de expresie şi ca scop în sine, demonstrând o autentică înţelegere a sensului muzicii, fie că era vorba despre Jora sau Gershwin, asociere de program care a reprezentat, de altfel, provocarea organizatorilor pentru actuala ediţie.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus