Suplimentul de cultură / februarie 2008
Cine mai crede că nemţii sînt ordonaţi, că japonezii sînt harnici, că românii sînt ospitalieri, că orice naţiune poate fi definită cu astfel de clişee sau generalităţi? Pictorul Roman Tolici arată în Park, proiect la care a lucrat timp de 2 ani, că poţi găsi tu însuţi nişte simboluri pentru fiecare ţară în parte, în locuri absolut obişnuite. Şi chiar fără a călători pînă acolo. În Park, expoziţie deschisă pe 8 februarie 2008 la Galeria de Artă Contemporană din Sibiu, şi care va rămîne pînă la începutul lunii martie, sînt reunite 13 tablouri de mari dimensiuni, fiecare purtînd ca titlu ziua naţională a unei ţări.

Interesant este că toate sînt realizate după fotografii făcute în România, cu excepţia celui care simbolizează Franţa. Clişee zero.

"Mi s-a părut interesantă găsirea simbolurilor în nişte peisaje care nu aparţin ţărilor respective", explică Roman Tolici. "E un proiect la care lucrez de doi ani. Ar fi putut şi continua. Totul a început de la America şi s-a terminat cu Japonia", spune artistul de 34 de ani, născut în Basarabia şi care trăieşte şi lucrează acum în Bucureşti.


România, pe stop

Tabloul de la care a început proiectul, 4 iulie SUA, este o imagine surprinsă de la fereastra atelierului artistului, în Bucureşti - o imagine gen Brooklyn, cu personaje bînd în curtea interioară a unui bloc, în jurul unei maşini. "Ei sărbătoreau, nu ştiu dacă ştiau ce sărbătoreau... Şi era 4 iulie." Olanda este simbolizată prin patinoarul de la Unirii, Germania printr-un peisaj de la Buşteni, cu un gazon perfect şi brazi aliniaţi, în care îşi face loc o construcţie industrială, iar Moldova prin pilonii unui pod a cărui construcţie a fost lăsată de izbelişte. 1 Decembrie România este imaginea înceţoşată a unei nopţi de iarnă, în care clar se vede doar semaforul, cu becul roşu aprins.

Dan Popescu, galerist de la H'Art Gallery din Bucureşti, explică: "Peisajele capătă o dimensiune simbolică subtilă, Roman prezentînd propuneri de matrici stilistice corespunzătoare fiecărei naţii. Vom avea perspectiva urban-plonjată de tip Manhattan într-o imagine surprinsă de Roman chiar de 4 iulie (SUA), sau peisajul domestic de iarnă compus pe un patinoar ce face referire la Brueghel (Olanda), sau spaţiul agonal transformat în maidan în care graţia sportivă devine scop (Spania). Şi seria continuă cu Marea Britanie - imperiu insular mic, dar cuprinzător, Rusia - avînt comunist cosmic ca în imaginea de la Mosfilm, Japonia - peisaj sumbru, ploios şi zen, Germania - în care natura şi industria articulează un tandem cvasimecanic, Uniunea Europeană - spaţiul optimist al celor trei vîrste, Franţa - peisaj zenital, Moldova - un pod templu neterminat dintr-un peisaj post-industrial, China - multicoloră şi prolifică, Italia - un parc al cuplurilor şi, nu în ultimul rînd, România - pe stop."


Descoperim asemănările, abandonăm diferenţele

Dan Popescu spune despre Roman Tolici: "Într-o discuţie, Roman îmi spunea că, pe tot parcursul lucrărilor, conceptul de naţiune a început să-i devină din ce în ce mai absurd. Cred că înţeleg acum sensul ascuns al acestei afirmaţii oarecum stranii. În urma propriei cercetări aprofundate, descoperim asemănările şi abandonăm diferenţele. Roman a pornit de la nişte diferenţe şi a ajuns să prezinte un Park babilonic în care fiecare peisaj e o articulare la fel de plauzibilă a unei locuiri umane, un alt versant al aceluiaşi munte".

Dincolo de aparenţă se ascunde "o Arcadie a naţiunilor, politică şi subversivă", remarcă Liviana Dan, şeful secţiei de Artă Contemporană a Muzeului Naţional Brukenthal. Curatoarea expoziţiei, cea care a facilitat şi prezenţa lui Dumitru Gorzo la Sibiu în 2007, a reuşit şi de această dată o performanţă. Expoziţia este o premieră naţională deoarece, aşa cum spunea şi Dan Popescu, doar Sibiul ar avea un spaţiu suficient de amplu pentru prezentarea lucrărilor lui Roman Tolici, picturi în ulei, de mari dimensiuni.


Roman Tolici

Are 34 de ani, s-a născut în Ghetlova, lucrează în Bucureşti, unde a absolvit Universitatea Naţională de Artă.
Cîteva dintre cele mai recente expoziţii personale:
- 2007, MNAC, Bucureşti
- 2006, Evanghelia după Moş Crăciun, H'art Gallery, Bucureşti
- 2006, Desene recente, Galeria Posibilă, Bucureşti

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus