Revista HBO / februarie 2008
Recunosc că, atunci când a fost vorba să scriu un articol despre ce filme româneşti vom vedea în 2008, am intrat într-o oarecare panică pentru că mi se părea că oferta e cam firavă. Evident, din punct de vedere cantitativ. Calitativ, rămâne de văzut la momentul potrivit. Drept care am început să număr şi m-am mai liniştit: se adună vreo zece premiere.

Primele la rând ar fi în mod logic restanţele din 2007, adică filmele care ar fi putut ieşi pe ecrane încă de anul trecut şi care din diferite motive mai mult sau mai puţin mărturisite au rămas la raft. Un motiv ar fi că au aşteptat să treacă uraganul Mungiu. Oricât ai fi de bun, cu un Palme d'Or nu te pui decât dacă vrei să te sinucizi. Bănuiesc că socoteala asta şi-a făcut-o Nae Caranfil cu Restul e tăcere. Poate chiar cu o bătaie mai lungă: o selecţie din partea României pentru Oscarul 2009!!!

Alt motiv l-am auzit din gura unui coleg de breaslă: "orice film care vrea să aibă spectatori în ţară trebuie să vină garnisit cu premii din străinătate", ceea ce este cam adevărat aşa că e nevoie de un răgaz pentru a face turul festivalurilor.

Cu premii sau fără, filmele terminate în 2007 trebuie lansate pe ecrane. Pe lângă Restul e tăcere ar mai fi Cocoşul decapitat de Radu Gabrea şi Legiunea străină de Mircea Daneliuc. Pentru Gabrea şi Daneliuc există încă un motiv să se grăbească: amândoi au mai terminat câte un film, Călătoria lui Gruber şi respectiv Marilena.

Pe lista regizorilor harnici trebuie trecut şi Nicolae Mărgineanu care cu filmul Schimb valutar după un foarte bun scenariu de Tudor Voican va încerca probabil în 2008 să atenueze dezamăgirile produse în 2007 cu Logodnicii din America. În timp ce Sergiu Nicolaescu cu Supravieţuitorul va vedea dacă "reînvierea" comisarului Moldovan are impactul scontat asupra spectatorului de azi.

Anul 2008 va marca şi revenirea regizorului Stere Gulea după o tăcere de 12 ani (adică de la Stare de fapt, dacă nu socotim contribuţia sa la serialul TV Hacker). Filmul se numeşte Week-end cu mama este produs de MediaPro Pictures şi le are în rolurile principale pe Medeea Marinescu şi pe Adela Popescu în chip de mamă şi fiică. Să sperăm că va fi o relaţie credibilă între două actriţe pe care nu le despart decât 12 ani.

Temporizări, reveniri, recidive... dar unde sunt debuturile? Ar fi doar două: Nunta mută (scenariul şi regia Horaţiu Mălăele) şi Pescuit sportiv (scenariul şi regia Adrian Sitaru). Primul mizează pe ineditul situaţiei inspirate dintr-un caz real - anunţarea morţii lui Stalin îi obligă pe nuntaşii dintr-un sat românesc să petreacă pe muteşte - şi pe o distribuţie plină de monştri sacri. Cel de al doilea optează pentru formula unui film de cameră (chit că se petrece pe malul pustiu al unui râu) în care relaţiile tensionate dintre trei personaje sunt relatate din unghiuri exclusiv subiective.

Aruncând o privire asupra numelor cineaştilor citaţi până acum ne putem da seama că anul cinematografic românesc 2008 va fi pe mâna seniorilor. Cu excepţia lui Sitaru şi a lui Radu Muntean care cu filmul Boogie (cu un scenariu scris de Radu Muntean, Alexandru Baciu şi Răzvan Rădulescu) are şanse să fie selecţionat la festivaluri internaţionale. Nimic surprinzător pentru că ştiam deja de anul trecut că "băieţii teribili care au speriat vestul" sunt într-o prelungită perioadă de gestaţie. Singura surpriză ar putea veni din partea lui Cătălin Mitulescu al cărui Balon în formă de inimă este ţinut deocamdată departe de ochii indiscreţi ai presei.

După această sumară trecere în revistă ar fi oare pripit să afirmăm că anul cinematografic românesc 2008 se anunţă destul de monocord şi cu puţine premii internaţionale? Ce bine mi-ar părea să nu am dreptate!

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus