Timpul liber / septembrie 2007
"Fiecare ucigaş trăieşte în casa vecină faţă de cineva" zice tagline-ul Suspiciunii şi are dreptate. Ceea ce nu înseamnă că acest profund panseu are şi vreo relevanţă. Dar să trecem peste asta. Şi să analizăm cazul concret. După pregenericul care virează rapid de la feerie de carte poştală în mijlocul naturii la mizerie tip reality tv, avem: un puşti, Kale (Shia LaBeouf) nervos, traumatizat de moartea bruscă şi absurdă a tatălui într-un accident de maşină pentru care se simte, probabil, măcar parţial vinovat; puştiul luându-şi la bătaie proful de spaniolă ca urmare a unei remarce nepotrivite; arestul la domiciliu preţ de cele 3 luni de vacanţă (!) ca sancţiune mai blândă pentru umflarea ochiului amintitului profesor; previzibila plictiseală a adolescentului obligat să rămână - fără iTunes şi tv! - închis în casă în timp ce colegii se bronzează şi cuplează prin Hawaii. Etc. Şi, desigur, disturbanţa provocată de apariţia unei noi familii în casa alăturată - familie dotată cu o splendoare de fătucă pe nume Ashley (Sarah Roemer) pasionată, între altele, de înotat şi bronzat în costume abia vizibile. Şi, inserate printre, ştiri despre o dispariţie misterioasă legată de o serie de răpiri şi crime mai vechi... Timp în care băiatul tot mai sastisit descoperă că spionatul vecinilor cu binoclul - şi multe alte drăcii - e chiar mai pasionant decât televizorul. Ceea ce nu poate să nu te ducă deja cu gândul, fie şi fugar, la o reluare updatată în conformitate cu progresele tehnologice a clasicului Rear Window hitchcockian; ceea ce se prea poate să fie şi una dintre ambiţiile acestui thriller venit de la un regizor care compensează prin stilizare vizuală găurile şi imbecilităţile scenariilor alese, cu rezultate mai mult (The Salton Sea) sau mai puţin (Taking Lives) demne de interes. Şi, paradoxal sau nu, prima oră din film, claustrofobică, dar punctată de momente umoristice, concentrată mai puţin pe psihoze standard de thriller tv gen "ucigaşii printre noi" şi mai ales pe angoasa puştiului cu universul limitat la 4 pereţi şi un petec de grădină, pe care junele LaBeouf, proaspăt scăpat cu bine de Transformers-ii lui Michael Bay (dar nu vă temeţi, al doilea e deja în lucru!), o joacă remarcabil de reţinut şi empatic, e cea mai bună şi expert condusă.

Iar povestea capătă un plus de candoare adolescentină o dată cu predictibila înfiripare a idilei cu frumuşica de alături. Doar că în această delicată romanţă suburbană care funcţionează binişor, ajutată mai ales de şarmul şi naturaleţea celor doi tinerei-actori, îşi iţeşte căpşorul hâda realitatea - varianta Hollywood, desigur. Adică vecinul cel ciudat şi foarte preocupat de prezervarea propriei intimităţi, jucat de un David Morse a cărui manieră lin-alunecos-ameninţătoare a devenit aproape stereotipă de la un timp, e, desigur, chiar un psihopat; care terorizează şi ucide femei singure sau vulnerabile. Şi, la un moment dat, spre groaza băiatului care nu e încă definitiv convins totuşi, pare să fi pus ochii chiar pe... mamă (Carrie-Anne Moss). Motiv pentru care, suspiciunile fiind destul de clar confirmate, a doua jumătate a filmului devine un exerciţiu de gen absolut previzibil, regizorul având însă măcar flerul să îl puncteze cu sperieturile juste.

Ce face Disturbia demn de urmărit ori, cinic vorbind, interesant/ simptomatic e comentariul din subtext, vizibil în cunoştinţele remarcabile ale plozilor în materie de aparatură de supraveghere şi internet. Copiii de azi cresc cu jocuri video de strategie (sau doar viteză), surfând non-stop şi zappând ca să se relaxeze în timp ce-şi schimbă playlist-ul din iPod şi-şi trimit poze făcute cu ultimul tip de celular, ceea ce face toată parafernalia electronică adunată de cei doi protagonişti şi amicul asiatic al lui Kale, folosit mai ales pentru asigurarea unor Respiro-uri amuzante, extrem de credibilă. Un fel de a spune că azi aproape oricine are tot ce-i trebuie ca să-şi supravegheze temeinic vecinii. Dar şi că, înarmat cu atâtea dotări şi bombardat cu atâtea informaţii, e mult mai greu să le evaluezi corect semnificaţia. Şi, având în vedere subiectul în discuţie, sugestia ar fi că supravegherea asta nici nu e un lucru rău, ba, dimpotrivă, de dorit. Doar nu ştii niciodată când descoperi criminalul în serie de alături; sau ce secrete murdare ascunde familia perfectă de peste drum. Iar în climatul actual de suspiciune crescândă generalizată, cu umbra terorismului planând sumbru peste umărul mai tuturor şi libertăţile individuale ameninţate sau reduse corespunzător, acest mesaj, desigur made in US, capătă conotaţii sensibil mai neliniştitoare decât vreun monstru asasin inventat de scenariştii de peste ocean. Pentru că spune, de fapt, că preţuirea a ceea ce tot americanilor le place să numească privacy e o chestie suspectă. Dacă lăsăm, însă, interpretări colaterale deoparte, Disturbia rămâne o serie B destul de reuşită. Dacă...
Regia: D.J. Caruso Cu: Shia LaBeouf, Sarah Roemer, Carrie-Anne Moss, David Morse, Aaron Yoo, Jose Pablo Cantillo

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus