Teatrul "Bulandra" reia o tradiţie aparent uitată: mari actori în mari spectacole. Victor Rebengiuc şi Mariana Mihuţ în Moartea unui comis voiajor de Arthur Miller întruchipând frumuseţea visului şi peticele din care e alcătuit.

Care e secretul succesului se întreabă dureros de naiv Willy Loman, comis voiajorul căruia nu i-a rămas decât visul la o înmormântare grandioasă. În decor, o bucăţică de cer albastru: doar cerul e limita visului american (The sky is the limit). Pentru mulţi dintre oamenii liberi limita coincide cu ultima rată la poliţa de asigurare sau la ipoteca locuinţei. Şi, totuşi, succesul, fericirea sunt aproape: în curtea vecinului şi în destinul fratelui plecat de mult în junglă. Un gest, un cuvânt spus la timp, o întîlnire pot schimba totul în bine, tot aşa cum o stîngăcie, un adevăr nelalocul lui pot dărâma o construcţie elaborată minuţios şi reîncepe ciclul ciorapilor cîrpiţi, reparaţiilor la vechiul automobil, sistemul de mici minciuni menit să ascundă nu doar pentru cei din jur, dar şi faţă de propria conştiinţă degradarea jalnică a visului. Refuzul de a trăi eşecul şi puterea realităţii de a-şi impune adevărurile dau dinamica acestei piese, scrisă în urmă cu cincizeci de ani despre oamenii de atunci şi de azi. Nu sunt nişte victime ale societăţii de consum, persoane care consideră că a avea e mai important decît a fi. E vorba despre cît de greu e "să fii" când îţi lipseşte "a avea".

În familia comis voiajorului Loman toţi se iubesc între ei şi violenţa verbală izbucneşte tocmai din dorinţa de a-l determina pe partener să satisfacă pretenţiile acestei iubiri: tatăl vrea ca băieţii lui, şi în special Biff, considerat cel mai reuşit, să izbutească în afaceri şi să uite momentele de slăbiciune surprinse, băieţii - adulţi - vor ca tatăl lor, concediat de la firma unde a lucrat 34 de ani, victimă a unei imagini bune despre sine fără prea mare legătură cu realitatea, cu îngrijorătoare semne de îmbătrânire să se retragă alături de mama lor, singura persoană care îi iubeşte pe toţi fără condiţii, ştie adevărul despre toţi şi le acceptă minciunile pentru că inteligenţa ei de femeie acceptă minciuna despre sine ca pe o componentă a unui adevăr profund al omului.

Preocupat de armonia întregului şi nu de autoexpunerea personală, regizorul Felix Alexa impune prin asamblarea interpretării actoriceşti în ramele concepţiei sale regizorale; de această dată norocul (ştiinţa) de a lucra cu actori având puterea de a crea o realitate scenică autonomă dă rezultate excepţionale. Soluţii simple şi expresive delimitează lumea reală de cea imaginară şi Claudiu Stănescu, fantoma fratelui mort, îşi construieşte apariţiile în cheia unei realităţi posibile.

Victor Rebengiuc şi Mariana Mihuţ înţeleg ce au de jucat şi ne transmit această înţelegere prin extraordinara lor capacitate de a crea detaliile personajului, raportat nu doar la replicile de acum, ci la trecutul real sau inventat, la gîndurile şi visele lor. Îi vedem pe aceşti actori şi credem că sunt oameni, îi ascultăm, îi compătimim sau nu, ei au realitate, corporalitate, viaţă sufletească şi drame interioare şi ştim, totuşi, că suntem la teatru, că actorii joacă o dramă dintr-un alt timp şi dintr-un alt loc. Din această ambiguitate resimţită de spectator, în acelaşi timp martor, judecător şi nu arareori inculpat se naşte tensiunea sălii, respiraţia ritmată de acest conflict atât de american, atât de uman. S-ar putea spune că în plină maturitate creatoare, Victor Rebengiuc şi Mariana Mihuţ fac dovada deplină a măiestriei lor. Dar e mai mult de atît: trăirea lor teatrală implică structura umană a artistului devotat ideii de teatru pînă pe linia subţire de unde viaţa din afara scenei nu prea mai are importanţă.

Ar mai trebui scris şi despre felul cum joacă rolurile fiilor cei doi tineri actori, Şerban Pavlu şi Marius Chivu (roluri jucate la premiera bucureşteană a piesei de Victor Rebengiuc şi Mircea Albulescu), parteneri scenici care susţin cu bunăcuviinţă creatoare intensitatea şi emoţia dialogului. E de sperat că prezenţa lor în acest spectacol va fi de acelaşi bun augur ca şi cea a înaintaşilor lor de acum cinci decenii. Pentru ei, cerul este limita.

Teatrul Bulandra
Moartea unui comis voiajor de Arthur Miller.
Traducere de Ioana Ieronim.
Regia, ilustraţia muzicală şi light design: Felix Alexa.
Decor: Mihai Păcurar.
Costume: Doina Levintza.
În distribuţie: Victor Rebengiuc, Mariana Mihuţ, Şerban Pavlu, Marius Chivu, Claudiu Stănescu, Dana Dogaru, Ştefan Aştilean, Valentin Popescu, Sabina Posea, Alexandra Murăruş, Amelia Ursu.

(Cinci stele)
De: Arthur Miller Regia: Felix Alexa Cu: Victor Rebengiuc, Mariana Mihuţ, Şerban Pavlu, Marius Chivu, Dana Dogaru, Claudiu Stănescu, Dan Aştilean, Valentin Popescu, Sabina Posea, Alexandra Murăruş

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus