Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Cronici muzică  Sageata  Stagiunea concertistică 2008

Articol publicat exclusiv pe LiterNet.ro

Sonorităţi de basm în Şeherezada de Rimski-Korsakov


Marcel Frandeş

mai 2008
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
Concertul Filarmonicii "George Enescu" din 8 mai 2008, de la sala Ateneului Român, a cuprins: Fantezia simfonică "Furtuna" de Piotr Ceaikovsi, Concertul pentru oboi şi orchestră de Bujor Hoinic şi poemul simfonic Şeherezada de Nikolai Rimski-Korsakov.

Un concert simfonic ce a avut impact la public datorită dinamismului lucrărilor alese. Orchestra Filarmonicii bucureştene a fost dirijată de Cristian Mandeal, iar solistul concertului pentru oboi a fost Adrian Petrescu. Solo-urile de vioară din Şeherezada au fost interpretate de Anda Petrovici.

Interpretarea Fanteziei simfonice "Furtuna", op. 18, a fost plină de prospeţime, succesiunea tablourilor subliniind momentele programatice. Dirijând fără partitură, Cristian Mandeal a realizat o versiune străbătută de cel mai autentic romantism ceaikovskian. Cu ajutorul unui aparat orchestral amplu (compartimentul percuţiei mult diversificat) au fost sugerate momentele acţiunii. Spiritul aerului, Ariel, trimis de magicianul Prospero va declanşa o furtună pe mare. Scăpat din naufragiul vasului său, Ferdinand ajunge pe o insulă vrăjită, unde o întâlneşte pe Miranda. Dragostea lor, timidă la început, apoi devenită pasională, îl vor face pe Prospero să renunţe la puterile sale magice şi să părăsească insula.

Concertul pentru oboi şi orchestră de Bujor Hoinic a fost cântat în primă audiţie absolută de Adrian Petrescu. Un opus foarte reuşit, antrenant, mai ales sub aspect ritmic, cu o construcţie echilibrată. O serie de idei muzicale obsedante pun aici în valoare posibilităţile tehnice şi expresive ale instrumentului solist. Interesantă preluarea de către instrumentele de coarde, în finalul lucrării, a funcţiei compartimentului de percuţie. Partitura solistică, dificilă (multe pasaje de virtuozitate), a fost interpretată cu entuziasm şi rafinament, beneficiind de calităţile de muzician de înaltă ţinută ale oboistului Adrian Petrescu. Emisia catifelată în partea lentă, Adagio, contrasta cu accentele expresive stravinskiene, amintind de motorismul din ultima mişcare. Tensionarea către zona culminantă, aflată chiar la sfârşitul concertului, a fost realizată cu acea gradaţie pe care doar marii solişti sunt capabili să o conducă. Un concert foarte reuşit şi o interpretare excelentă.

Suita simfonică Şeherezada, de Nikolai Rimski-Korsakov a captivat publicul prin sonorităţile date de orchestraţia de o frumuseţe greu de exprimat în cuvinte. Auditoriul îşi aminteşte cu ajutorul semnelor sonore de lumea fantastică şi voluptoasă a Orientului şi de poveştile cu prinţi, prinţese, sultani, piraţi şi corăbii, din O mie şi una de nopţi.

Plecând de la solo-ul viorii la tumultul armoniilor intonate de suflătorii de alamă, cu intensităţile lor copleşitoare, trecând prin rafinamentul arpegiilor de harpă, al transparenţelor coloristice ale suflătorilor de lemn şi până la ritmurile lascive ale trioletelor, intonate de violoncelul solist, - muzica aceasta te face să simţi spaţiile culturale exotice atât de îndepărtate, ca pe locuri geografice, paradoxal, familiare. Şi toate acestea prin amestecul timbral al sunetelor unor instrumente europene consacrate.

Conjugarea sunetelor viorii soliste, sclipitoare în registrul ei acut (sugerând expansiunea), cu cele ale harpei (marcând interiorului) determinau ambientul naraţiunii. Foarte frumoase efectele de punctare prin pizzicato, aflate la încheierea primului tablou. Intervenţiile trombonilor şi ale trompetelor din al doilea tablou aduceau sonorităţi milităroase.

Forţă de transmitere a intenţiilor interpretative, trăire autentică, memorie excelentă, exigenţă pentru detaliu, precum şi o gestică precisă, sunt câteva dintre atu-urile maestrului Cristian Mandeal, pe care le-a demonstrat şi în această seară muzicală. La cererea publicului, Orchestra Filarmonicii "George Enescu" a interpretat un Dans ungar de Johannes Brahms. Această miniatură a răsunat plin de avânt, nobleţe şi savoare.

Cu acest frumos program, Filarmonica "George Enescu" efectuează, sâmbătă 10 mai 2008, un turneu la Târgu-Mureş, acolo unde dirijorul şi directorul general al primei Filarmonici a ţării, Cristian Mandeal şi-a început cariera.



 Toate articolele despre Stagiunea concertistică 2008


0 comentarii

Resurse

 Alte articole de Marcel Frandeş


Alte articole

 Concertul aniversar al Filarmonicii George Enescu - 140 de ani de existenţă, Marcel Frandeş
 Cu bastonul prin Bucureştiul muzical, Florian F. Baiculescu
 Orchestra barocă a Uniunii Europene la Bucureşti, Marcel Frandeş
 Jazz. Succese româneşti, Alexandru Şipa
 Dan Grigore, Dominique Merlet, Alexandru Tomescu, Florian F. Baiculescu
 Toate articolele despre Stagiunea concertistică 2008


SCRIEŢI LA LITERNET

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la cronici@liternet.ro. Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet.ro? Îl puteţi introduce aici.


PUBLICITATE




CITIŢI-NE PE FACEBOOK


Spacer Spacer