Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Cronici film  Sageata  Faleze de nisip

Faleze de nisip


Doinel Tronaru

România Liberă, ianuarie 2004
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
Filmul românesc Faleze de nisip (1983), regia Dan Piţa, cu: Victor Rebengiuc, Carmen Galin, Marin Moraru, Gheorghe Visu, Valentin Uritescu, Oana Pellea, este un film foarte bun, meritînd din plin plasarea sub genericul Telecinematecii. În plus, filmul, una dintre puţinele demascări făcute în cinematografia românească a efectelor pe care conceptul de "om nou", devotat "eticii şi echităţii socialiste", le-a produs în conştiinţe (domeniu în care colegii de generaţie, cineaştii polonezi sau unguri, excelau, cu pelicule de mare calitate artistică, beneficiind însă de girul unui Partid Comunist mult mai liberal), este important, fiindcă a atras şi furia oficialităţilor comuniste, ba chiar a lui Ceauşescu personal. Acesta, într-o plenară desfăşurată în acelaşi an la Mangalia (sfătuit probabil şi de "oameni de bine" din anturajul său, responsabili ideologici cu cultura, sau chiar din mediul artistic), s-a dezlănţuit cu mînie proletară asupra filmului, motivînd că nu astfel arată "omul nou", comunist, şi nu astfel se slujeşte cu mijloacele artei construcţia socialismului la noi în ţară.

Drept urmare, filmul nu numai că nu a mai rulat, dar a fost şters chiar din filmografia lui Dan Piţa, ca simplă menţiune, de-abia în primele zile ale anului 1990 cinefilii avînd acces la una dintre cele mai curajoase opere cinematografice realizate înainte de Revoluţie. Pelicula ecranizează romanul Zile de nisip al scriitorului Bujor Nedelcovici şi merită spus că este doar una dintre încercările la care acest scriitor important a fost supus de oficialităţile comuniste. După succesul trilogiei Somnul vameşului şi al altor cîteva cărţi, printre care şi cea care a inspirat filmul de faţă, autorul a scris romanul Al doilea mesager, o distopie orwelliană cu mesaj clar antitotalitar, pe care nu a reuşit să o publice decît în străinătate, în versiune franceză (cartea a fost ecranizată după Revoluţie, sub titlul Somnul insulei, de către Mircea Veroiu, din păcate făcînd parte din secţiunea eşecuri a operei sale). Scîrbit, Bujor Nedelcovici a ales soluţia plecării în Franţa, de-abia după Revoluţie putîndu-se reîntoarce în spaţiul culturii române (evenimente relatate tulburător într-un admirabil Jurnal infidel).

Faleze de nisip este povestea hăituirii, de către un apreciat şi bine situat medic, a unui tînăr simplu şi curat la suflet. Convins că acesta din urmă i-a furat lucrurile de pe plajă, doctorul va merge pînă în pînzele albe în susţinerea adevărului lui, convins că situarea mult mai în vîrf pe scara socială îi dă automat şi dreptate. Autoiluzionarea medicului se transformă într-o subtilă meditaţie despre putere, responsabilitate şi represiune. Încă un rol excepţional pentru Victor Rebengiuc, un Gheorghe Visu extrem de tînăr, aflat la început de carieră (autor, în aceeaşi perioadă, al unei alte creaţii şi în Să mori rănit din dragoste de viaţă al lui Mircea Veroiu), şi o jună şi seducătoare Oana Pellea, în rolul ca un miraj al unei dansatoare tătăroaice.



 Toate articolele despre Faleze de nisip


0 comentarii

Click pentru a mări imaginea


Resurse

 Alte articole de Doinel Tronaru


Alte articole

 Un posibil jurnal (cinematografic) al fericirii - Faleze de nisip, Marian Rădulescu
 Cetăţeanul Hristea - Faleze de nisip, Marian Rădulescu


SCRIEŢI LA LITERNET

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la cronici@liternet.ro. Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet.ro? Îl puteţi introduce aici.


PUBLICITATE




CITIŢI-NE PE FACEBOOK


Spacer Spacer