Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Cronici diverse

Cînd DADA înseamnă Nu-Nu - Freedom for Lazy People


Alex. Leo Şerban

Dilema Veche, septembrie 2008
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
Greu să găseşti, în istoria dintotdeauna a expoziţiilor româneşti, un succes comparabil cu cel al "poneiului roz"! Ai putea crede că, de fapt, tot proiectul Freedom for Lazy People (de la ICR New York) cuprindea întreg scandalul aferent - cu interpelări în Parlament, publicitate gratis în mass-media şi cu transformarea poneiului în fenomen cult & cool...* În bună tradiţie Dada (în franceză, dada = căluţ!), un obiect a şocat spiritele mai încuiate, care au scos la bătaie arsenalul din dotare: îndemnul la cenzură (NU!), oripilarea de circumstanţă (Nuuu!!) şi, liantul între ele, batjocura ignară. Poneiul-cu-svastică a acţionat, astfel, ca un revelator perfect: al ignoranţei (în materie de artă contemporană), al relei-credinţe (prin folosirea unei expoziţii ca pretext pentru o campanie de linşaj politic-simbolic) şi al resorturilor fascistoide care nu ţin cont de graniţe (vezi insistenţa pe caracterul "degenerat" al expoziţiei). ICR-urile de peste tot ne obişnuiseră, în ultimii doi ani, cu performanţa de top în zona managementului cultural; de astă dată, ICR NY a reuşit un fapt fără precedent: scoaterea (street-)artei din nişa ei şi aducerea în prim-planul societăţii româneşti a unei probleme de substanţă.

Problema este aceasta: sîntem dispuşi, da sau nu, să acceptăm că performanţa în zona artistică se măsoară după alţi parametri? Că "gustul popular" nu e cel mai bun indicator al valorii? Şi că reflexele naţionaliste, în artă ("Arta noastră!", "Nu asta e imaginea României!", etc.), sînt contraproductive, blocînd performanţa internaţională?

De fapt, "scandalul" din jurul ICR-ului prilejuieşte cîteva întrebări de bun-simţ: Cine decide valoarea?, Ce tip de produs artistic trebuie să exportăm? şi Ce ne interesează, pînă la urmă: atingerea scopului (a face să se vorbească, de bine, în ţările-gazdă despre România) sau ratarea lui din motive emoţionale (a exporta produse expirate, pe gustul unor nostalgici fără influenţă în afara cercurilor din diaspora)? Pragmatic vorbind, expoziţia de la ICR NY şi-a atins scopul: street-artiştii au fost remarcaţi în presa care contează (New York Magazine, nu New York Magazin!), iar unul dintre ei a primit chiar o comandă să lucreze cu un nume de top din zona performing arts (Bill T. Jones). Restul e o chestiune de gust.

Sper ca dezbaterea deschisă, involuntar poate, de expoziţia de la ICR NY să continue, chestionînd foarte oportun atît sensibilităţile parohiale, cît şi intervenţia politicului într-o zonă în care politicul poate fi doar obiect, nicicum subiect. În fond, expoziţia are un titlu premonitor...

* Vezi şi ideea delicioasă a Luizei Vasiliu, materializată în tricoul cu statement-ul alăturat!



Resurse

 Alte articole de Alex. Leo Şerban


Alte articole

 Eu reprezint România - Freedom for Lazy People, Comunicat de presă
 Tanga Project în Green Hours despre Freedom for Lazy People, Vlad Morariu
 Bunul-simţ: manual pentru presa zilei - Freedom for Lazy People, Iulia Popovici
 Dincolo de ponei, Cristian Cercel
 Bilanţul expoziţiei Freedom for Lazy People de la ICR New York, Comunicat de presă
 Alte articole


SCRIEŢI LA LITERNET

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la cronici@liternet.ro. Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet.ro? Îl puteţi introduce aici.


PUBLICITATE




CITIŢI-NE PE FACEBOOK


Spacer Spacer