martie 2004
Horia Bernea nota undeva: "Graţie tatălui meu mi-a rămas o colecţie cu desenele mele de copil - unele tăiate şi ajustate de el; i se părea că există părţi nerealizate şi pe acelea le elimina. Frunzărindu-le ai putea descoperi un lucru interesant: eu nu prea am desene infantile". Este emoţionantă această intervenţie a cunoscutului etnolog şi antropolog asupra producerilor de tinereţe ale fiului sau. Colecţia aceasta se află în momentul de faţă în posesia doamnei Tudora Bernea, sora pictorului. Ea reuşeşte să câştige acum unul dintre pariurile făcute cu sine însăşi, acela de a face cunoscute iubitorilor de artă desenele acestei colecţii. Şi o face concomitent pe două căi: prin deschiderea la Galeria Jean & Sabina Negulescu (Bd. Aviatorilor nr. 57) a unei expoziţii şi prin editarea unui caiet lansat cu acest prilej (cu sprijinul financiar al Ministerului Culturii şi Cultelor şi cu implicarea logistica a Muzeului Ţăranului Român).

Expoziţia va fi vernisată joi 11 martie, orele 17-19 de domnul Dan Hăulică, Preşedinte de onoare al Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Arta.

Caietul Horia Bernea a fost conceput şi realizat de pictorul Ion Grigorescu. Pe lângă cele aproximativ 500 de lucrări aparţinând perioadei 1943-1965 (desene în creion, creioane colorate, tuş, cerneală, cărbune, acuarele, tempera), caietul mai cuprinde extrase inedite din scrisori ale mamei pictorului, fotografii din copilărie, însemnări ale lui Horia Bernea. Ion Grigorescu le-a grupat în câteva cicluri: Natura, În casa, Oraşul, Satul, Portret, Anatomie, Văzul, Arta. Se regăsesc subiecte pe care avea să le reia şi mai târziu.

Pentru cei care cunosc şi îndrăgesc opera lui Horia Bernea, contactul cu aceste lucrari ale sale de tinereţe va constitui o surpriză extrem de emoţionantă. Candoarea copilăriei se împleteşte miraculos cu germenii geniului. Talantii înzestrării de către Dumnezeu şi o certă siguranţă a spunerii vizuale sunt vizibile de la primele încercări păstrate. Astfel de pătrunderi în lumea de început a unui mare creator conduc inevitabil la întrebarea: ce şi cât păstram, ce şi cât pierdem. Se întrevăd semne de maturitate artistică şi în lucrările copilăriei, după cum o prospeţime copilărească l-au însoţit pe Horia Bernea până la sfârşit.

Deviza permanentă a lui Horia Bernea pare să fi fost TOTUL SĂ FIE FIRESC! (dintr-o scrisoare datată 14. IV. 63). Firescul acesta, con-formarea cu firea nestricată, este unul dintre testamentele pictorului de care merită să se ţină seama spre folos spiritual.

PS: Citiţi Câteva gânduri despre muzeu, cantităţi, materialitate şi încrucişare, o carte semnată Horia Bernea.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus