octombrie 2008
Al doilea concert al Zilelor Enescu de la Berlin, găzduit de aceeaşi Sală Joseph Joachim a Universităţii Artelor, a beneficiat din nou de un public numeros şi în mod evident interesat de această combinaţie repertorială Brahms - Enescu - Fauré.

Repet, ceea ce ne poate oferi, ca români, un sentiment plăcut este prezenţa consistentă a publicului - cei 500 de spectatori ai fiecărui concert nefiind români decât într-o proporţie destul de mică. Meritul este, desigur, al organizatorilor, care, cunoscând obiceiurile culturale ale berlinezilor, au găsit o formulă eficientă de promovare, astfel încât să ajungă la public. Aceşti organizatori sunt International Enescu Society în colaborare cu Ambasada României, Institutul Cultural Român "Titu Maiorescu", Universität der Künste (UdK) / Universitatea Artelor din Berlin, cu sprijinul Wintershall - BASF Gruppe şi al Forumului Româno-German.

Uneori par aride aceste înşiruiri oficiale, dar la aceste concerte de la Berlin am avut mai mult ca altă dată senzaţia că atunci când impactul public este atât de puternic, acesta se datorează în mare măsură "oamenilor din umbră".

Dar să trecem la cei aflaţi în lumina reflectoarelor. A doua seară de concert a început cu doi muzicieni români veniţi de la Bucureşti, binecunoscutul clarinetist Aurelian Octav Popa, solist al Filarmonicii "George Enescu" din Bucureşti, alături de care l-am putut urmări la pian pe Nicolae Licareţ, director artistic al aceleiaşi filarmonici, în Sonata pentru clarinet şi pian nr. 2 de Brahms.

Aceste Zile Enescu la Berlin înseamnă trei recitaluri în 14, 15 şi 21 octombrie 2008. Şi la acest al doilea concert muzica lui Enescu a beneficiat de entuziasmul publicului. I-am ascultat pe pianistul Andrei Vieru, sosit de la Paris pentru festival şi pe violoncelistul Cătălin Ilea (director artistic al Zilelor Enescu la Berlin, solist concertist, profesor la UdK Berlin). O lucrare mult mai interiorizată decât piesa enesciană din prima seară, Sonata a II-a pentru violoncel şi pian de Enescu solicită resursele de profunzime ale interpreţilor, aceştia reuşind să introducă auditoriul în complexitatea gândirii enesciene.

Finalul serii a revenit Cvartetului nr. 2 cu pian de Fauré, interpreţi fiind doi muzicieni berlinezi, violonistul Tomasz Tomaszewski (profesor la UdK, concert maestru al orchestrei Deutsche Oper Berlin) şi violistul Hartmut Rohde (solist concertist şi interpret de muzică de cameră) alături de doi instrumentişti de origine română, pianista Karina Şabac (stabilită în Olanda, fondatoarea cvartetului KSKQ) şi neobositul violoncelist Cătălin Ilea. Lucrare extrem de spectaculoasă, captivantă, cvartetul de Fauré a oferit muzicienilor ocazia de a-şi etala resursele expresive, dar şi calităţile tehnice, personalităţile pregnante ale fiecăruia dintre ei fiind minunat reunite într-un ansamblu cameral cu o sonoritate extrem de unitară.

Această a doua seară de festival a fost realizată în colaborare cu Rumänische Kammermusik Abende in Berlin, manifestare susţinută prin programul Promocult şi care va mai avea un concert la Berlin în 25 noiembrie 2008, exclusiv de muzică românească. De altfel, nici Zilele Enescu nu se încheie aici, ultimul concert al seriei fiind programat pentru 21 octombrie 2008.

Iată, deci, ocazii multiple pentru a face cunoscută muzica românească pretenţiosului public din Berlin în această toamnă.

© foto: Ion Gheban.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus