Cultura în Mureş / octombrie 2008
Miercuri, 22 octombrie 2008, a avut loc la sediul Fundaţiei Bernády György din Tîrgu-Mureş vernisajul expoziţiei Portretul unui zbor a artiştilor George şi Maria Moldovan, soţ şi soţie.

Maria şi George au amenajat în mansarda Casei Bernády o expoziţie atipică, simplă în prezentare, realizată cu mijloace materiale relativ puţine, dar foarte complexă şi bine pusă la punct din punct de vedere conceptual.

Într-o primă sală au fost expuse o serie de lucrări, sculpturi şi ceramică, realizate de cei doi artişti în diferite perioade de creaţie, lucrări care introduc tema expoziţiei propriu-zise. Prima sala reprezintă de fapt un preambul la ceea ce s-a creat în următoarele trei, unde spaţiul a fost el însuşi transformat într-o lucrare de artă în care publicul să pătrundă şi să se mişte printre obiectele care o compun. Altfel spus, spaţiul dintre obiecte a primit valoare artistică, devenind o componentă a lucrării, la fel cum în muzică timpii dintre notele muzicale pot fi la fel de importanţi ca nota în sine. Expoziţia a fost concepută ca un întreg, ca o modalitate de redimensionare a unui spaţiu, căruia prin popularea cu obiecte de artă i se dă un alt sens: nu este vorba despre o simplă etalare a unor lucrări, ci despre relaţionarea dintre ele, despre contextul, microuniversul pe care îl creează împreună, dar care la rândul său le potenţează pe fiecare în parte, dându-le semnificaţii şi valenţe noi.

Lucrările Mariei, baloane din hârtie suspendate şi iluminate din interior, purtând în coşuri nişte figurine ceramice, care prin gesturi şi mimică exprimă anumite trăiri (încântare, uimire, curiozitate, detaşare, relaxare) cauzate de înălţarea, desprinderea de la sol se află în dialog cu lucrările realizate de George, portretele stilizate de copii, laviuri având ca suport, dar şi ca fundal, pagini de ziare. Puritatea, bucuria şi inocenţa exprimate de aceste chipuri transpar pe fundalul unei lumi pervertite, simbolizată aici de ştirile din ziare. Extrapolând şi mai mult, lucrările lui George pot fi interpretate ca o punere în paralel a ideii de stare de spirit superioară cu ideea de stare de spirit cotidiană. Iar calea spre această stare de spirit superioară este, în accepţiunea artistului, tot zborului, fie el înţeles în sensul propriu sau figurat al cuvântului.

Prin urmare, se poate vorbi în cazul expoziţiei pe care familia Moldovan a prezentat-o miercuri seara despre o singură lucrare de artă, care reuneşte două modalităţi tehnice şi imaginative de redare a celor două teme: zborul şi portretul. În cazul lucrărilor Mariei primează zborul, acesta fiind mai explicit redat. În cazul lucrărilor lui George primează portretul, zborul regăsindu-se indirect.

Cei doi artişti, care în mod normal lucrează foarte diferit şi care au avut evoluţii stilistice chiar opuse, şi-au armonizat expresiile artistice în cazul acestei expoziţii, astfel încât totul să se lege şi totul să aibă sens.

Din punct de vedere tehnic sunt surprinzătoare soluţiile ingenioase la care cei doi au recurs: modul in care Maria a realizat baloanele, lipind bucăţile de hârtie una de alta pe forma unei mingi gonflabile, care a fost ulterior dezumflata şi scoasă din balonul de hârtie, faptul că George a ales ca suport pentru realizarea portretelor pagini de ziare pentru o rezolvare inedită şi expresivă. De asemenea, pe lângă modalităţile clasice cu care operează artele plastice, cele ale materialităţii, ale palpabilului, artiştii au recurs şi la alte forme de expresie, cele care ţin de non-palpabil: lumina şi umbra proiectată, aceste având un rol determinant pentru ansamblul expoziţiei, pentru introducerea publicului în atmosferă.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus