Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Cronici diverse

De ce ar fi masele un arbitru? - Cine judecă valoarea? (II)


Alex. Leo Şerban, un interviu cu George Banu

Dilema Veche, octombrie 2008
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
Alex Leo Şerban: Mă gândesc că în teatru ("artă efemeră", cum se zice, care rămîne în memoria spectatorului şi - ironică revanşă a criticului! - în cronicile acestuia) este mai simplu să păstrezi un canon: în fond, cine (dintre cei în viaţă) să-i "conteste" pe un Stanislavski, un Grotowski, chiar şi un Kantor...?
George Banu: "Canonul" despre care vorbeşti mi se pare a fi consecinţa unui acord constituit în timp, o referinţă cu valoare de "lege" morală plasată în "cerul" teatrului, pentru a-l parafraza pe Kant. Ea nu e dată, ci creată; dar, odată impusă, ea rezistă. Cei despre care vorbeşti constituie "patrimoniul imaterial" al scenei şi ei ne sînt necesari, în mod succesiv, căci odată unul, altădată un altul sînt referinţa necesară a teatrului pe cale de a se face. Rare sînt nopţile în care se văd toate stelele deodată, dar, în ciuda unor pasagere obscurităţi, noi ştim că sînt acolo. Şi aceasta ajută: repere îndepărtate şi necesare, dar nu repere autoritare. Nu navigăm singuri într-o lume în care rătăcirea e mereu posibilă.

A.L.Ş: În zilele noastre violent-democratice se spune că ierarhiile le stabileşte publicul, nu criticii - sau că ele ar trebui abolite cu totul. Ce părere ai?
G.B.: Régis Debray, un fost militant de stînga devenit un gînditor conservator, vorbeşte despre "obscenitatea democratică". Chiar dacă nu-i împărtăşesc integral ideile, formula convine în cazul de faţă. Putem rafina distincţiile şi distinge între "democraţia" greacă şi "iluzia" ei romană. La Atena cetăţenii votau văzînd un spectacol de Sofocle sau Euripide, la Roma se îmbulzeau cu miile la luptele cu gladiatori sau cursele de cai. Azi societatea e plasată mai degrabă sub semnul "spectacularului" pe care, evident, doar masele îl legitimează şi justifică, în schimb teatrul, devenit o artă "elitară", nu poate fi supus aceluiaşi regim. Tragedia clasică franceză - spunea Cocteau - a fost frecventată şi impusă de 3000 de oameni de la curte în timp ce populaţia a ignorat-o. În măsura în care trăim o epocă în care "masele" nu frecventeză teatrul, de ce ar fi ele arbitru? De ce să admitem "iluzia democratică" pentru o practică "minoritară"?

A.L.Ş: Există topuri în teatru? Cine le face: doar revistele, la sfîrşit de an?
G.B.: Nu sînt un sociolog al receptării, dar mi s-ar părea just ca aceste evaluări finale să fie rezultatul unor anchete specifice, efectuate în mod distinct printre critici şi printre spectatorii care au urmărit stagiunea. Criteriile nu sînt aceleaşi, ele pot fi calitative sau cantitative. Rezultatele vor fi divergente, dar nu e neinteresant să le compari. Aceasta poate produce o binevenită "confruntare" ce relativizează şi multiplică punctele de vedere. Ele nu se aplică de astă dată unui spectacol precis, ci unui an teatral în ansamblul său. Din panoramă, ce au reţinut unii şi alţii? Sînt curios. Surprizele rămîn astfel posibile şi certitudinile - tulburate.


Resurse

 Alte articole de Alex. Leo Şerban
 Alte articole de George Banu


Alte articole

 Cine face ierarhia? - Cine judecă valoarea? (IX), Dan C. Mihăilescu
 Încă nu trageţi clopotele pentru criticul de film - Cine judecă valoarea? (VIII), Anca Grădinariu
 Cîştigă cel care rezistă mai mult - Cine judecă valoarea? (VII), Alex. Leo Şerban, un interviu cu Iulia Blaga
 Criticul nu mai e garantul gloriei post-mortem - Cine judecă valoarea? (VI), Alex. Leo Şerban, un interviu cu Costi Rogozanu
 Music Dot Com - Cine judecă valoarea? (V), Paul Breazu
 Alte articole


SCRIEŢI LA LITERNET

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la cronici@liternet.ro. Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet.ro? Îl puteţi introduce aici.


PUBLICITATE




CITIŢI-NE PE FACEBOOK


Spacer Spacer