Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Ştiri  Sageata  Festivalul Uniunii Teatrelor din Europa 2008

Lear în Festivalul Uniunii Teatrelor din Europa, 2008


Comunicat de presă

noiembrie 2008
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
Teatrul Bulandra prezintă în cadrul Festivalului Uniunii Teatrelor din Europa, ediţia a XVII-a - Bucureşti, 2008, sîmbătă, 8 noiembrie şi duminică, 9 noiembrie 2008, orele 19,00, la Sala Toma Caragiu, o nouă premieră proprie: Lear de William Shakespeare, regia Andrei Şerban.


"Toată lumea se miră şi se întreabă de ce am făcut Lear cu femei, lucru justificat până la urmă. Interesant este că, deşi oamenii vin la teatru cu această întrebare în cap, după cinci minute nu şi-o mai pun. Este o poveste despre relaţiile umane luate ca ansamblu şi nu o piesă de gen sau de sex. Pe vremea lui Shakespeare, piesele erau jucate exclusiv de bărbaţi şi atunci de ce nu am încerca noi exact inversul? Iar femeile au o sensibilitate şi o deschidere spre emoţie pe care bărbaţii nu o au.

Lear, o piesă cu multe roluri de bărbaţi jucate cu libertate şi distanţare creativă de femei, are astfel şansa să câştige în sensibilitate şi empatie, în tentativa de a cunoaşte viaţa şi curentele ascunse care dirijează comportamentul uman. Şi astfel să apară ca o piesă total nouă. Noua traducere a fost concepută cu aceeaşi intenţie de a asculta şi de a privi vechea piesă ca şi cum acest lucru s-ar întâmpla pentru prima oară". (Andrei Şerban)


Andrei Şerban, una dintre figurile proeminente ale regiei mondiale şi româneşti, a montat în 1968 la Teatrul Bulandra spectacolul Iulius Cezar cu o distribuţie grandioasă: Ştefan Iordache, Gina Patrichi, Victor Rebengiuc ş.a.

Şi-a început cariera internaţională la Compania LaMaMa din SUA, New York. Obţinând un succes fulminant, devine discipolul lui Peter Brook despre care Andrei Şerban afirmă că i-a schimbat fundamental viaţa.

Ca regizor, a pus în scenă spectacole de teatru şi operă în 39 de ţări. În SUA, începând cu 1970, timp de 20 de ani, a fost asociat cu Robert Brustein's American Repertory Theatre Company. A lucrat, de asemenea, cu La MaMa Theatre, the Public Theatre, Lincoln Centre, Circle in the Square, Yale Repertory Theatre, the Guthrie Theatre şi Los Angeles Opera.

În Europa a lucrat pentru Opera din Paris, Geneva, Viena şi Bologna, cu Welsh National Opera, Covent Garden, Théâtre de la Ville, Helsinki Lilla Teatern, Teatrul Naţional Bucureşti (1990-1993, ca director), La Comédie Française. În Japonia a pus în scenă spectacole pentru Shiki Company of Tokyo.

A fost şi este profesor la numeroase universităţi:Yale School of Drama, Harvard University, Stockholm Dramatic School, Theatre School / Tokyo, University of California - San Diego, Pittsburgh Carnegie-Mellon, ş.a.

După 40 de ani de la debutul său la Bulandra cu Iulius Cezar, marele regizor revine tot cu o operă shakespeariană, de data aceasta Lear, spectacol în care toate rolurile sunt jucate exclusiv de femei.

În Lear sunt temele tragediei antice, sunt temele misterului medieval, este o dramă religioasă şi, în acelaşi timp, este o piesă cu extraordinare momente comice. O comedie care niciodată nu a fost pusă în valoare. Acest lucru este remarcabil la Shakespeare, comedia, farsa, misterul sunt puse împreună şi se desfăşoară de la un moment la altul într-un mod atât de surprinzător ca şi viaţa. Suntem complet loviţi în stomac pentru că totul este surprinzător şi miraculos. Acesta e teatrul miracolului: Shakespeare, Regele Lear.

Ca invitat special în Festivalul Uniunii Teatrelor din Europa organizat anul acesta de Teatrul Bulandra, Andrei Şerban a adus la Bucureşti două dintre cele mai speciale spectacole ale sale: Unchiul Vania (al Teatrului Maghiar din Cluj) - producţie premiată la Gala Premiilor UNITER ediţia a XVI-a pentru: cel mai bun actor în rol principal, cel mai bun regizor şi cel mai bun spectacol, şi Spovedanie la Tanacu (o coproducţie a Teatrului Odeon cu Institutul Cultural Român, realizat în cadrul Academiei Itinerante Andrei Şerban) - primul spectacol de teatru documentar din România, o "dramă-mister" pornită, aşa cum afirmă regizorul, din "starea de confuzie, de lipsă de perspectivă, imposibilitatea de a înţelege cum stau lucrurile; astea toate se regăsesc în fiecare dintre noi. E uşor să stai în faţa televizorului şi să dai verdicte, "noi", cei puri, îi judecăm pe "ei". La teatru însă, între spectatori şi "caz" nu mai stă sticla. Şi privind spectacolul, într-un fel ne vedem pe noi înşine. Asta este de fapt şi menirea teatrului, de la greci încoace." (Cotidianul / 3 noiembrie 2008).

Ambele spectacole (atât Unchiul Vania cât şi Spovedanie la Tanacu) s-au jucat pe scena Teatrului Odeon.

Tot cu ocazia participării lui Andrei Şerban ca invitat special în Festivalul Uniunii Teatrelor din Europa, la Librăria Cărtureşti a avut loc lansarea celor două volume ale regizorului: Călătoriile mele. Teatru şi Călătoriile mele. Opera cu participarea extraordinară a autorului. Evenimentul de la Librăria Cărtureşti a fost prezentat de Horia-Roman Patapievici şi George Banu. Lucrarea este prima retrospectivă a carierei lui Andrei Şerban, atât în teatru, cât şi în operă. După O biografie, care trasează narativ parcursul profesional al regizorului, Andrei Şerban a reunit în cele două volume imaginile unei strălucite călătorii artistice în care se amestecă teatrul experimental, succesele răsunătoare pe toate scenele lumii, colaborarea cu Peter Brook şi dialogul cu tinerele generaţii de artişti. Publicate bilingv, în română şi engleză, volumele sunt rezultatul colaborării dintre Institutul Cultural Român de la New York (editor: Oana Radu) şi Editura ICR. În realizarea acestui proiect, ICR a beneficiat de sprijinul financiar al Petrom.

"Fiind autorul ei, Şerban revelă liniile de forţă ale operei şi spiritul spectacolelor de referinţă. Aliniind imaginile şi legendele, el evocă motivaţiile reprezentaţiilor reţinute, le destăinuie opţiunile şi degajă sensul ascuns care iradiază constant printre personaje şi accesorii, printre cuvinte şi decoruri. El nu intervine ca un arhivist neutru, ci ca un artist implicat. Din opera care s-a şters, el reţine centrii nevralgici" (George Banu)

Preţurile biletelor sunt: 42,40 RON (cat. I) şi 21,20 (elevi, studenţi, pensionari).


Lear, de William Shakespeare
Adaptarea şi regia: Andrei Şerban
Traducerea: Ioana Ieronim, Andrei Şerban, Dana Dima
Decor: Dragoş Buhagiar
Costume: Lia Manţoc

Cu: Mariana Mihuţ, Valeria Seciu, Dana Dogaru, Ioana Pavelescu, Rodica Lazăr, Andreea Bibiri, Emilia Bebu, Daniela Nane, Maria Obretin, Irina Ungureanu, Mihaela Mihăescu, Nicoleta Hâncu, Ilinca Manolache, Iuliana Ciugulea, Lia Bugnar, Ada Navrot, Virginia Mirea, Dorina Chiriac, Ioana Macaria, Liliana Pană, Cristina Casian, Geo Dinescu, Profira Serafim, Ana Covalciuc Anca Constantin, Gabriela Curpăn.

Producţie a Teatrului Bulandra.



 Toate articolele despre Festivalul Uniunii Teatrelor din Europa 2008


0 comentarii

Resurse

 Alte articole de Comunicat de presă


Alte articole

 Festivalul UTE de la Bucureşti şi Cluj 2008 - o ediţie mamut, Doina Papp
 Un spectacol moral: Viaţă şi destin - UTE 2008, Magdalena Boiangiu
 Un început bun: Antigona - UTE 2008, Alice Georgescu
 Casa Europeană, prologul lui Hamlet fără cuvinte în Festivalul Uniunii Teatrelor din Europa, 2008, Comunicat de presă
 Ancheta în Festivalul Uniunii Teatrelor din Europa, 2008, Comunicat de presă
 Toate articolele despre Festivalul Uniunii Teatrelor din Europa 2008


SCRIEŢI LA LITERNET

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la cronici@liternet.ro. Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet.ro? Îl puteţi introduce aici.


PUBLICITATE




CITIŢI-NE PE FACEBOOK


Spacer Spacer