Cultura în Mureş / decembrie 2008
Instalaţiile video au deja o istorie lungă care începe în Statele Unite în anul 1965, atunci când firma Sony lansează pe piaţă primul aparat portabil care permitea oricui să capteze imagini video. Anii '70 au fost perioada în care curentul Video Art ia amploare în Statele Unite şi în ţările vest-europene. Tot la începutul anilor '70 se naşte la Arad grupul Kinema-Ikon, grup al cărui centru de interes se pliază până la sfârşitul anilor '80 în jurul filmului experimental. Începând cu anii '90, odată cu pătrunderea tehnologiei digitale în România, grupul evoluează în direcţia New Media Art.

Sándor Bartha (artist) şi Angel Judit (critic de artă), soţ şi soţie, au făcut parte din mediul artistic arădean până în 1999, când s-au mutat la Budapesta unde locuiesc şi lucrează şi în prezent. Evoluţia lor profesională şi tipul de discurs artistic pe care îl practică nu poate să nu fie pus în legătură cu grupul Kimena-Ikon în cadrul căruia au activat.

Vineri seară (12 decembrie 2008), cei doi au prezentat la Tîrgu-Mureş, în galeria B5 Studio, expoziţia cu titlul Despre bărbăţie. Primele lecţii+nota de subsol. Instalaţia video aranjată de Sándor Bartha împreună cu performance-ul prezentat de Angel Judit au fost construite în jurul ideii de interpătrundere, uneori foarte agresivă, dintre spaţiul privat, intim şi fenomenul globalizării bazat pe marketing. Iar această idee apare în expoziţie în două situaţii: privatul care este perturbat în mod neaşteptat şi surprinzător încă din starea sa incipientă de manifestările globalizării şi situaţiile extrem de intime transformate în obiect de publicitate. Pornind de la o experienţă de familie pe care cei doi o prezintă publicului sub formă de proiecţie video, şi anume fiul cel mic care la o vârstă foarte fragedă recunoaşte logo-urile mărcilor de maşini, Sándor Bartha şi Angel Judit contracarează această situaţie pe care au trăit-o personal printr-o a doua proiecţie. Mult mai redusă ca şi dimensiune, a doua proiecţie video prezintă o succesiune de imagini extreme de violente cu maşini incendiate.

Nota de subsol a expoziţiei este următorul text, scris în partea de jos a unuia dintre pereţii încăperii:"Cu câţiva ani în urmă, Beckham, renumitul fotbalist, i-a cumpărat nevestei, tocmai însărcinate, cel mai scump vibrator din lume. Piesa în cauză era din platină şi a fost împodobită cu un diamant de 10 carate. Mai mult, întregul mecanism atârna de un lănţişor de diamante de 16 carate." Această ştire sintetizează a doua latură a problematicii pe care Sándor Bartha şi Angel Judit şi-au pus-o prin intermediul actului lor artistic. În lumea showbiz-ului situaţiile intime sunt adesea exploatate la maximum pentru a-i aduce pe protagoniştii lor în centrul atenţiei, chiar cu riscul creării unei imagini reprobabile.

Vernisajul nu a fost unul tipic, nu s-a ţinut clasicul discurs, în schimb cei dornici să afle detaliile din spatele conceptului se puteau adresa personal curatorului, intervenind în mod direct în performance. Măsuţa la care Angel Judit stătea şi cosea, la lumina unei lămpi care crea un cadru familial şi intim, era şi locul unde oricine din public putea avea parte de un vernisaj individual.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus