Cred că am văzut Close Encounters of the Third Kind de cel puţin 4 ori. N-am cum să uit vreodată prima vizionare (prin '77 sau '78), căci cortina care acoperea ecranul cinematografului de cartier se prinsese în nuştiuce şi a trebuit să vină un nene cu scara, apoi a coborît pentru că avea nevoie de o foarfecă, cineva i-a adus o foarfecă, omul a urcat din nou pînă sus şi a tăiat aţa buclucaşă în aplauzele spectatorilor (pe vremea aia, sălile de cinema erau pline)! Totul a durat pe puţin 20 de minute, dar - cum ne-a asigurat doamna de la bilete venită să caşte gura - "filmul se termină tot cum scrie, staţi liniştiţi!" Şi-aşa a fost, într-adevăr: au scos o bobină ca să se termine la timp pentru următoarea proiecţie.

Îmi mai amintesc cum acum doi ani, la TIFF, eram cu două bune prietene, foste colege de facultate (a treia vizionare a fost cu ele), şi ne-am stors minţile încercînd să ne aducem aminte cum o cheamă pe actriţa care joacă rolul soţiei lui Richard Dreyfuss (Terri Garr)... N-aveam internet la îndemînă şi obsesia era chinuitoare - nu chiar precum forma care-l obsedează pe Roy (Dreyfuss), dar pe-aproape. Forma este una din acele idei de geniu pe care Spielberg a luat-o de la maestrul său, Hitchcock (şi poate că prezenţa lui Truffaut, în rolul unui savant de la NASA, nu e străină de asta: Truffaut e omul care conversase cu Hitch, producînd cea mai pasionantă carte de cinema): Roy încearcă s-o deseneze, s-o modeleze (inclusiv din piure!) şi-n cele din urmă o face din pămînt, plante şi deşeuri. Ai clar impresia că Roy a înnebunit, şi-apoi - Bam!, vezi că ceea ce îl obseda e acolo, pe un ecran de televizor: este Devil's Hole, destinaţia finală. Tot filmul e o călătorie spre centrul poveştii, cu suspansul drept busolă.

După gustul meu, Close Encounters of the Third Kind este cel mai bun film al lui Spielberg: o temă (contactul cu o civilizaţie extraterestră) pe care avea s-o mai viziteze cinci ani mai tîrziu, în E.T., care este ca o continuare. Dar Close Encounters... e o poveste mult mai complexă (se desfăşoară pe cîteva planuri paralele, care se intersectează la sfîrşit) şi are cel puţin patru scene memorabile. Vă las să le descoperiţi.

Notă: OZI = Obiecte zburătoare identificate
Regia: Steven Spielberg Cu: Richard Dreyfuss, François Truffaut, Teri Garr, Melinda Dillon, Bob Balaban

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus