Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Cronici film  Sageata  Women in Love

Filme de (re)văzut: Corp la corp - Women in Love


Alex. Leo Şerban

TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
Women in Love este, cred, cel mai reuşit film al britanicului Ken Russell - unul dintre cei mai inegali regizori din toate timpurile. Anii '70 au fost, pentru el, perioada de glorie, cu titluri cultural-provocatoare (The Music Lovers, Savage Messiah, Mahler, Tommy) înşirîndu-se precum numele celebre dintr-o agendă cu numere de telefon; ecranizarea după romanul lui D. H. Lawrence a deschis, de altfel, "agenda", aducîndu-i un prim Oscar Glendei Jackson.

Ceea ce fascinează, la Russell, este libertatea absolută pe care şi-o ia cu figurile patrimoniale ale culturii. Că e vorba despre Ceaikovski, Mahler, Liszt, Rudolph Valentino, Shelley, Byron sau sculptorul Gaudier-Brzeska (în Savage Messiah), Russell procedează cu aceeaşi lipsă de inhibiţii: aceştia sînt mai mult un pretext pentru ca regizorul să ia în stăpînire artistul şi epoca lui, remodelîndu-i după gustul şi temperamentul propriu (extravagant, respectiv flamboaiant). La Russell, stilul ţine loc de viziune. El seamănă, mai curînd, cu un regizor de teatru din specia celor care iau o piesă de Shakespeare şi o aduc în actualitate, pînă cînd singurul lucru shakespearian rămîne titlul...

În Women in Love, totuşi, Russell a reuşit ceea ce avea să-i devină - în scurt timp - imposibil: o transpunere fidelă a unei cărţi. Este, îndrăznesc să spun, o ecranizare care nu i-ar fi displăcut lui Lawrence - deşi Russell îşi ia, şi aici, destule libertăţi. Dar ingeniozitatea impetuoasă cu care pune în imagini paginile romanului face din film unul realmente memorabil.

Celălalt atu este chimia dintre actori. Pentru o poveste care se "ţine" în două cupluri (Rupert & Ursula, Gerald & Gudrun), era esenţială. Deşi, pentru Ursula, fuseseră anvizajate Vanessa Redgrave şi Faye Dunaway, filmul nu pierde nimic prin distribuirea necunoscutei Jennie Linden. Alan Bates (Rupert) şi Oliver Reed (Gerald) sînt atît de potriviţi (inclusiv în lupta, nudă, corp la corp) încît te întrebi de ce s-a mai apelat la Michael Caine pentru rolul Gerald. Cît despre Glenda Jackson (Gudrun), ea este o adevărată forţă a naturii (vezi scena confruntării cornute) şi "meciul" perfect pentru taurinul Reed.



 Toate articolele despre Women in Love

Resurse

 Alte articole de Alex. Leo Şerban


SCRIEŢI LA LITERNET

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la cronici@liternet.ro. Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet.ro? Îl puteţi introduce aici.


PUBLICITATE




CITIŢI-NE PE FACEBOOK


Spacer Spacer