Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Cronici film  Sageata  Bobby Deerfield

Filme de (re)văzut: Moartea în Formula Unu - Bobby Deerfield


Alex. Leo Şerban

Adevărul, noiembrie 2008
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
Sydney Pollack a murit imediat după Festivalul de la Cannes din acest an, la vîrsta de 73 de ani. Dublu-oscarizat (în 1985, pentru Out of Africa: Cel mai bun film, Cea mai bună regie), Pollack a bifat - în peste patru decenii - mai tot, de la ecranizări (They Shoot Horses, Don't They?, Jeremiah Johnson, The Three Days of the Condor, The Firm) la filme de gen (Yakuza, The Way We Were, Tootsie) şi chiar remake-uri (Sabrina). A fost, uneori, şi actor - la Woody Allen şi Stanley Kubrick sau în filmele sale. E poate semnificativ că ultimul lui film a fost şi primul său documentar (prezentat tot la Cannes), Sketches of Frank Gehry; aici stă de vorbă cu bunul său prieten, arhitectul celebru, iar dialogul dintre ei poate fi văzut (şi) ca o schiţă ("sketch") a propriei ars cinematographica.

Bobby Deerfield (inspirat de un roman al lui Erich Maria Remarque) e unul din cele mai bune filme ale sale, nu în ultimul rînd pentru că le prilejuieşte lui Al Pacino (Bobby) şi Marthe Keller (Lillian) două roluri superbe. (Pacino apăruse deja în The Godfather 2, în The Scarecrow şi Dog Day Afternoon, dar elveţiana Keller era, la 32 de ani, necunoscută în afara ţării sale; un an după filmul acesta, marele Billy Wilder o va distribui în rolul titular din Fedora). Bobby e un faimos pilot de Formula Unu deja blazat, cu o iubită şic la Paris şi un carnet de adrese "glamour" (Riviera franceză, Veneţia, Sicilia). Lillian e o aristocrată italiană un pic cu capul în nori (la un moment dat va urca în nacela unui balon, cu şampania după ea, salutîndu-l pe întîrziatul Bobby din aer) şi cu o scadenţă a vieţii (e bolnavă de cancer) pe care o ţine secretă pînă în ultima clipă. Povestea lor de dragoste este exact lucrul de care aveau nevoie amîndoi pentru a suporta (în cazul lui) insuportabila frivolitate a vieţii şi (în cazul ei) insuportabila fatalitate a morţii.

Pollack dă acestei poveşti melancolice toată graţia spumoasă a unei comedii romantice (imitarea lui Mae West e antologică!) şi toată vraja învăluitoare a unui vis (vezi întîlnirea nocturnă cu un scamator). E o cursă de Formula Unu în ralanti.



 Toate articolele despre Bobby Deerfield
Click pentru a mări imaginea


Resurse

 Alte articole de Alex. Leo Şerban


Alte articole

 Când moartea e lovită de viaţă - Bobby Deerfield, Marian Rădulescu


SCRIEŢI LA LITERNET

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la cronici@liternet.ro. Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet.ro? Îl puteţi introduce aici.


PUBLICITATE




CITIŢI-NE PE FACEBOOK


Spacer Spacer