mai 2009
DramAcum susţine un atelier de scris dramatic în cadrul Festivalului de Dramaturgie Românească de la Timişoara (3-11 octombrie 2009). Atelierul de 7 zile este adresat tinerilor sub 26 de ani care vor să îşi îmbunătăţească abilităţile de scris dramatic şi oferă un curs intensiv de 7 zile, la capătul cărora se vor dezvolta, împreună cu 2 dramaturgi şi cinci regizori dramAcum, 5 piese de 10 minute. Piesele vor fi prezentate în lectură publică unui public de specialişti (critici, directori de teatru) şi practicieni. Cei 5 participanţi la atelier vor ajunge la Timişoara în urma unei preselecţii realizate de membrii dramAcum. Cazarea, transportul şi masa celor selectaţi este asigurată de festival.

Atelierul va fi structurat în două părţi: 5 zile în care participanţii vor lucra cu dramaturgii Peca Ştefan şi Maria Manolescu, la capătul cărora câştigătorii preselecţiei vor completa o piesă de 10 minute, punându-se accent pe crearea unei situaţii dramatice (o poveste de 10 minute), a unor personaje ofertante pentru actori şi a unui conflict clar şi puternic. În ultimele 2 zile de workshop fiecare participant va lucra cu câte un regizor şi o echipă de actori pentru a experimenta cum piesa scrisă funcţionează în relaţie cu ceilalţi creatori de spectacol. Regizorii Andreea Vălean, Alexandru Berceanu, Gianina Cărbunariu, Radu Apostol şi Ana Mărgineanu vor prezenta, într-un spectacol lectură de 50 de minute, cu actori timişoreni, piesele create în cele 7 zile de workshop. (Atenţie: În acest atelier se va pune accentul foarte mult pe practică - participanţii vor avea mult de muncă într-un timp scurt!) Preselecţia are ca deadline data de 15 iunie 2009, iar câştigătorii vor fi anunţaţi în luna iulie. Aşteptăm aplicaţiile voastre la adresa [email protected] cu următoarele documente:

1. O motivaţie de maxim o pagină (de ce vrei să fii dramaturg, ce îţi place să scrii, ce ai vrea să dezvolţi, ce îţi doreşti să obţii în urma atelierului, care sunt punctele tale tari etc.) cu care trebuie să ne convingi că vrei cu adevărat.

2. Un sinopsis de jumătate de pagină a unei piese la care lucrezi acum sau pe care vrei să o scrii (adică nu acceptăm piese publicate sau montate deja) din care vom vedea dacă ştii să spui o poveste (Sugestie: Pune-ţi întrebarea "Despre ce e piesa mea?")

3. Un sample de maxim 3 pagini din scrisul tău pentru teatru, care să ne arate cum scrii (Sugestie: O scenă/situaţie cu personaje şi conflict clare este binevenită.)

"Acest atelier nu garantează că vei fi montat. Dar cu siguranţă vei cunoaşte mulţi profesionişti din lumea teatrului, vei înţelege mai bine ce se aşteaptă de la un dramaturg în contextul unei montări, îţi vei clarifica unele semnele de întrebare, vei avea şansa să îţi spui poveştile şi să vezi ce funcţionează sau nu şi de ce, îţi vei îmbunătăţi "uneltele" de scris, poate vei stabili relaţii de lucru care vor avea ca rezultat o montare viitoare. Cert este că vei avea o experienţă în care tu eşti în centrul procesului, şi nu în afara lui." Peca Ştefan, dramaturg.


Atelier de dramaturgie dramAcum

Piesă de 10 minute
(Peca Ştefan, Maria Manolescu)

Notă: Fiecare zi va fi împărţită în două sesiuni, înainte şi după prânz. Prima sesiune va dura 3 ore (orele 10 - 13). A doua va dura 2 ore (orele 14 - 16). Programul de lucru cu regizorii şi actorii va fi stabilit de către aceştia, împreună cu dramaturgii.


Ziua 1. Poveste (story)

Sesiunea 1
Introducere. Scurtă expunere teoretică. Diferenţa dintre scrisul dramatic pentru teatru şi celelalte genuri de ficţiune - scenaristică de film, proză, poezie.
Discuţie pe marginea poveştilor trimise la preselecţie. Ce constituie o poveste în teatru? Despre ce e povestea mea? (De la Aristotel până la experiment) Diferenţa între intrigă şi poveste.

Sesiunea 2
Întrebare dramatică majoră. Exerciţiu de scris.
Acţiune dramatică. Conflict. Mize. Exerciţiu de scris.
Despre temă şi "mesaj" în sens aristotelic. Temă pentru acasă: Despre ce va fi povestea mea în piesa de 10 minute? (Ce temă are? Ce "mesaj"? Ce vreau să spun cu povestea asta? Despre cine e vorba?)


Ziua 2. Personaj, situaţie, piesă de 10 minute

Sesiunea 1
Discuţie. Temă pentru acasă. Personajul - plecare de la personajele din poveşti
Exerciţiu - creare de personaj.

Sesiunea 2
Cum scriu o situaţie? Ce e o scenă? Cum funcţionează o piesă de 10 minute?
Exerciţiu - o scenă cu personajele create pornind de la o temă dată.
Discuţie pe scene
Temă: Fişa de personaj pentru piesa ta de 10 minute.


Ziua 3. Spaţiul scenic, genuri, formatare

Sesiunea 1
Discuţie temă. Dezbatere: O piesă de teatru pleacă de la personaje sau de la poveste? Care sunt limitările şi avantajele scenei? Lucruri practice de ştiut atunci când scrii o piesă. Cum folosim spaţiul scenic. Spaţiul caracterizant.

Sesiunea 2
Un pic despre cum scrii teatru absurd, experimental, postdramatic. Cum scrii teatru social? Dar docudramă, verbatum? Există "reţete"? Un pic despre formatare. Un pic despre lucrul cu regizorul şi actorii.
Temă: Scrie un prim draft al piesei de 10 minute, ştiind că vei lucra cu X actori şi un regizor.


Ziua 4. Feedback

Sesiunile 1 & 2
A venit timpul să citim. Fiecare îşi face propriul casting din cei prezenţi şi citim primele drafturi. Discuţii pe fiecare piesă în parte la care participă toţi cei prezenţi. (Pornim de la situaţie: care e situaţia? Care e povestea? Sunt personajele schematice sau au "carne"? E conflictul destul de puternic? Mizele sunt destul de mari? E "pe viaţă şi pe moarte"?) O mică intervenţie despre generozitate artistică.
Temă: Rescrie piesa de 10 minute.


Ziua 5. Feedback 2

Lectură. Feedback. Prima întâlnire cu regizorii.
Temă: Rescrie piesa de 10 minute.


Ziua 6. Lucru cu regizorii şi actorii


Ziua 7. Lucru cu regizorii şi actorii

Spectacol party.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus