Festivalul filmului european 2009
Slepé lásky / Iubiri oarbe
Regia
: Juraj Lehotský
Scenariul: Juraj Lehotský, Marek Leščák
Slovacia, 2008

O docu-dramă despre patru cupluri de nevăzători povestită cu blîndeţe şi sensibilitate, dar fără miopii corect-politice. Cea mai frumoasă scenă: mama nevăzătoare merge la cinema cu băieţelul (care, printr-o minune, nu a moştenit boala părinţilor) şi ascultă filmul povestit în şoaptă. Cea mai dură scenă: o mamă îi interzice fiicei majore să mai iasă cu iubitul ei pentru că e şi ţigan, şi nevăzător, deci nu prezintă încredere. Un film despre marginalizare şi persecuţii care îţi deschide ochii şi mintea.

Wolke 9 / În al nouălea cer
Regia
: Andreas Dresen
Scenariul: Andreas Dresen, Jörg Hauschild, Laila Stieler, Conny Ziesche
Germania, 2008

O femeie bătrînă se îndrăgosteşte de un bărbat şi mai bătrîn. Îşi părăseşte soţul ca să rămînă cu iubitul. Soţul părăsit se sinucide. Dacă nu ar fi vorba de bătrîni, ar putea fi o dramă clasică şi cuminte. Dar filmul pune probleme: mai este posibilă dragostea la vîrsta a treia? Te mai poţi îndrăgosti nebuneşte la şaizeci (şi ceva) de ani? Cît de important e sexul după menopauză? Incitant, angoasant...

Les plages d'Agnès / Plajele lui Agnès
Regia şi scenariul: Agnès Varda
Franţa, 2008

Atunci cînd autobiografia va deveni un gen cinematografic, filmul acesta va fi principala referinţă: Agnès Varda se joacă de-a documentarista obiectivă (dar face mereu cu ochiul în camera de filmat), rîde şi plînge de tot ce-a păţit (biografia e fascinantă!), pozează în artist genial doar pentru a avea motive să se autoridiculizeze. Şi aduce un omagiu discret celor ce i-au fost prieteni apropiaţi: Jacques Demy, Jim Morrison, Francois Truffaut, Jean Luc Godard, Alain Resnais, Harrison Ford, Gérard Depardieu, Philippe Noiret etc.

Cea mai fericită fată din lume
Regia: Radu Jude
Scenariul: Radu Jude, Augustina Stanciu
România, 2009

Filmul e un manifest subtil (poate prea subtil) împotriva promiscuităţii, a jegului generalizat, a mitocăniei, a tîmpeniei colective şi individuale, a lavajului cerebral pe care îl produce zilnic televiziunea cu programele stupide de divertisment şi cu reclamele infantile. Cei care cred că în acest film nu se întîmplă nimic, ar trebui să-l mai vadă o dată. Şi încă o dată. Şi încă o dată. Sensibilitatea şi inteligenţa cinematografică se formează în timp.

Descarcă programul Festivalului Filmului European 2009 aici.