RFI România / mai 2009
Festivalul de film Cannes, 2009
Cu câteva zile înainte de începerea festivalului de la Cannes ziariştii constatau că, pentru prima oară după o lungă, foarte lungă perioadă de timp, marile hoteluri nu se puteau lăuda cu rezervări 100%. S-ar părea că şi numărul turiştilor este mai mic în această perioadă la Cannes... Să fie vorba oare de sfârşitul unei epoci, se întreabă cunoscătorii fenomenului? Oare criza economică îi va dirija pe producătorii şi realizatorii de filme spre alte maniere de a aborda cea de-a şaptea artă, eventual spre alte subiecte? Deja, un critic observa că în marea lor majoritate filmele programate anul acesta au... o vocaţie comercială: ele sunt în special filme de animaţie, filme de groază, filme fantastice... Deci, filme susceptibile să-şi scoată banii, ca să zicem aşa. Este totuşi prea devreme pentru a trage o concluzie radicală şi a spune că s-au "rărit" din cauza crizei filmele de autor care implică un anume risc financiar şi chiar risc estetic...

La Hollywood, când directorii marilor studiouri sunt întrebaţi dacă actuala criză economică şi financiară le-a afectat producţia, ei răspund... "Care criză?" De la începutul anului americanii au cheltuit aproape 3 miliarde de dolari cumpărând bilete de cinema, ceea ce înseamnă o creştere cu 17% a fluxului de spectatori în sălile de cinema faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, când nu era criză... Oare se duc mai des oamenii la film în prezent, tocmai pentru a uita de problemele cotidiene şi de grijile provocate de spectrul şomajului? S-ar putea... La o privire mai atentă însă descoperim însă că nu toate filmele sunt luate cu asalt, ci numai cele cu subiecte relativ lejere şi susceptibile să-i distreze pe oameni. Publicul impune deci o tendinţă, deduc specialiştii... Spectatorii s-au infantilizat, mai spun ei, cel puţin spectatorii americani, iar Hollywood-ul însuşi se întoarce oarecum la... lumea copilăriei.

Marea problemă nu este însă la Hollywood, unde industria de cinema se poate adapta, după cum vedem, şi la criză, marea problemă este însă cea a producătorilor de film independenţi, a filmului adult, ca să-i spunem aşa...

În Franţa situaţia în materie de producţie cinematografică este marcată şi ea de anumite incertitudini. Anul trecut a fost unul record pentru filmul francez, s-au produs 240 de pelicule... şi a fost şi un an record în materie de intrări la cinema. S-ar putea crede deci că anul acesta a început sub auspicii bune, toate proiectele au fost menţinute, finanţarea de către stat păstrată. Singura incertitudine este cea legată de... bănci, aflate, unele, în plină convalescentă şi care s-ar putea să nu mai sprijine creaţia artistică. Din punctul lor de vedere, a specula la bursă este mai sănătos decât să mizeze pe succesul unui film...


Ascultă acest articol în lectura lui Matei Vişniec aici.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus