Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Cronici film  Sageata  Festivalul de film Cannes, 2009

Poliţist, adjectiv; Cannes, festival


Alex. Leo Şerban

Dilema Veche, mai 2009
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
Trei ani după ce cîştiga Caméra d'Or (cel mai important premiu pentru debut) cu A fost sau n-a fost?, Corneliu Porumboiu s-a întors pe Croazetă cu noul său film, Poliţist, adjectiv. A schimbat doar secţiunea: din "Quinzaine des réalisateurs" a trecut în "Un certain regard", urmînd pas cu pas traseul lui Cristi Puiu - care a debutat tot în "Quinzaine..." (cu Marfa şi banii, în 2001), trecînd apoi în "Un certain..." (şi cîştigîndu-l) cu Moartea domnului Lăzărescu, în 2005.

Thierry Frémaux (delegatul general al festivalului) a insistat, în toate interviurile sale, că plasarea unui film în secţiunea oficială paralelă a fost determinată nu doar de numărul mare de nume grele care au trimis filme pentru competiţie (Almodóvar, Ang Lee, Loach, Resnais, Tarantino, von Trier), ci şi de dorinţa de a nu "dezechilibra" secţiunea paralelă, incluzînd şi aici filme puternice "care ar fi putut face parte oricînd din secţiunea principală" etc. "Oricînd", dar nu acum; cu toată diplomaţia dlui Frémaux (care l-a făcut totuşi pe Ford Coppola să se retragă din "secţiunea principală" - unde i se oferise un slot în afara competiţiei pentru Tetro - în "Quinzaine..."), nu poţi să nu te întrebi dacă Porumboiu n-ar fi fost mai la locul lui în competiţie decît Isabel Coixet sau Brillante Mendoza...

Deocamdată, să ne bucurăm totuşi - căci filmul vasluianului e departe de a fi trecut neobservat: odată pentru că, la urcarea treptelor spre sala Debussy de către echipa filmului (cu regizorul anturat de Vlad Ivanov şi Ion Stoica), Croazeta a răsunat de şlagărul Mirabelei Dauer care se aude (de trei ori!) în film, şi a doua oară pentru că mai toate cronicile apărute a doua zi sînt superlative (...). Şi nu doar cronicile scrise, ci şi cele orale: la cîteva ore după proiecţie, intrînd în aceeaşi sală Debussy pentru a vedea Taking Woodstock al lui Ang Lee (un film minunat), cei doi critici importanţi cu care m-am întreţinut (Nick James, redactorul-şef de la Sight & Sound şi J. Hoberman, principalul cronicar de la Village Voice) vorbeau despre Poliţist, adjectiv ca despre cel mai bun film văzut pînă atunci.

Poliţist, adjectiv (pe care l-am vizionat, graţie lui Porumboiu, acum cîteva luni la Bucureşti, încă fără generic) este nu doar cel mai impresionant "follow-up" al unui film de debut (înscriindu-se în linia Puiu-Mungiu), ci şi poate cea mai radicală propunere cinematografică românească de la Marfa şi banii încoace. O poveste care te pune pe gînduri despre conştiinţă individuală versus obligaţie profesională, despre politică şi poliţie, despre cuvînt şi reprezentare. Un film "despre timp" - spune Porumboiu în caietul de presă. Ba chiar despre micro-timp, aş adăuga eu: acel timp în care un şlagăr sau un dicţionar devin personaje principale, telescopînd micro-evenimente semnificative... Cei care vin la TIFF 2009 se pot convinge, căci filmul a fost inclus în competiţie.



 Toate articolele despre Festivalul de film Cannes, 2009
Click pentru a mări imaginea


Resurse

 Alte articole de Alex. Leo Şerban


Alte articole

 Abilitate - Un prophète, Andrei Gorzo
 Un prophète très discret, Iulia Blaga
 Lazy Basterds - Cannes 09, Andrei Creţulescu
 3 doamne, şi toate trei... - Cannes, 2009, Alex. Leo Şerban
 Încă un Cannes, Alex. Leo Şerban, în dialog cu Iulia Blaga
 Toate articolele despre Festivalul de film Cannes, 2009


SCRIEŢI LA LITERNET

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la cronici@liternet.ro. Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet.ro? Îl puteţi introduce aici.


PUBLICITATE




CITIŢI-NE PE FACEBOOK


Spacer Spacer