Esquire / aprilie 2008
În ciuda locaţiei - o Londră întunecată, alunecoasă şi ameninţătoare -, nu este un policier urban. În ciuda gangsterilor - care mai crunt, care mai alcoolic, care mai neînduplecat - ce mişună încoace şi-ncolo, nu este un film de gen. În ciuda familiei bolnave, a fiului netrebnic şi a fiului surogat, nu este un The Godfather rusesc. În ciuda mamei care moare într-o baie de sânge chiar în debut şi a copilului nefericitei, pe care-l aşteaptă un destin nemilos (şi în ciuda scenaristului, antrenat pe un teritoriu similar cu Dirty Pretty Things), nu este un film social. În ciuda scenei (epocale!) în care "rusul" Viggo Mortensen, "îmbrăcat" doar în tatuaje, căsăpeşte o mână de malaci la baia turcească, nu este o serie B cu parfum optzecist. Şi în ciuda twistului final, surprinzător de... previzibil, nu este un thriller high-concept. Şi-atunci?

Atunci... un basm de Crăciun, zugrăvit în culori mustind de ironie macabră, care, pe linia deschisă evident de A History of Violence, poartă în fiecare cadru, orice-ar spune detractorii, amprenta inconfundabilă a unui cineast care şi-a construit cariera deformând genuri, trupuri şi concepte. Un cineast pe care n-ai voie să-l subestimezi chiar şi-atunci când pare că ţi-o cere el însuşi, un cineast a cărui subtilitate e întrecută doar de inteligenţa-i rece, cu alură de bisturiu - în fine, unul dintre ultimii autori veritabili de cinema. Eastern Promises. Un film de David Cronenberg.

Regia: David Cronenberg Cu: Naomi Watts, Jerzy Skolimowski, Viggo Mortensen, Josef Altin, Mina E. Mina, Aleksander Mikic, Sarah-Jeanne Labrosse, Badi Uzzaman, Vincent Cassel, Armin Mueller-Stahl

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus