Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Cronici film  Sageata  Public Enemies

Publicitate cu gloanţe - Public Enemies


Alex. Leo Şerban

Libertatea, iulie 2009
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
Public Enemies nu este un film despre Dillinger (gangsterul charismatic care a jefuit băncile unei Americi sărăcite de Marea Recesiune din anii '30), ci despre înfruntarea dintre un erou popular şi o instituţie (FBI-ul) care nu va fi niciodată "populară", ci doar temută.

Să ne imaginăm cum ar fi un "Dillinger" din 2009: în mod cert, n-ar mai jefui bănci cu o bandă, ci de unul singur; n-ar mai folosi pistoale, ci un computer; şi n-ar apărea doar pe prima pagină a ziarelor, ci şi la televizor şi pe internet. Ar fi un "star planetar" care ar combina viclenia lui Madoff cu faima lui Michael Jackson - pentru că, să nu uităm, există o criză economică la fel ca acum 80 de ani, în care băncile sînt personajele negative şi oricine ar lua de la bănci ar fi "the good guy". Am avea, deci, o tipică situaţie pentru un film de acţiune. Este ceea ce ia în calcul filmul de acţiune al lui Michael Mann, care foloseşte povestea lui Dillinger pentru a investiga războiul imaginilor. Războiul de atunci, dar şi cel de acum.

Există o scenă uluitoare, pe la sfîrşitul filmului, cînd Johnny Depp (John Dillinger; întîmplător sau nu, au aceleaşi iniţiale...) intră într-o secţie de poliţie şi, foarte relaxat, vede pe pereţi pozele sale şi ale tuturor gangsterilor săi. (Oricît ar părea de inimaginabil, faptul s-a petrecut în realitate!) Scena următoare e şi mai tare: Dillinger se duce la cinema şi, pe ecran, este un film cu Clark Gable (Manhattan Melodrama) despre un gangster inspirat chiar de el, de Dillinger! "Inamicul public nr. 1" al Americii (FBI-ul fiind cel care l-a "publicitat" astfel) priveşte un film despre el într-un film despre el... Căci publicitatea nu poate face decît "amici publici": FBI-ul îl ucide pe Dillinger, publicul îl învie, transformîndu-l în legendă.

Unii au fost dezamăgiţi că filmul lui Mann nu "dezvoltă" personajul jucat (impecabil) de Depp. Dar nu era nevoie: aflăm exact ce era nevoie pentru a empatiza cu "inamicul public nr. 1" şi a fi emoţionaţi, la final. În plus, cum spuneam, Dillinger e doar o imagine (autocreată şi creată de media): una care trebuia să ajungă Film...

Michael Mann a reuşit ceea ce ne aşteptam de la el: un film stilat şi inteligent. Adrenalină şi creier. Şi istorie; filmată digital, este mai aproape ca niciodată.

(versiune extinsă pentru LiterNet)




 Toate articolele despre Public Enemies
Click pentru a mări imaginea


Resurse

 Alte articole de Alex. Leo Şerban


Alte articole

 În apropiere - Public Enemies, Lucian Maier
 Un spectacol ratat - Public Enemies, Andreea Chiriac Hentea
 JD, Un mare star - Public Enemies, Iulia David
 Look-ul - Public Enemies, Andrei Gorzo


SCRIEŢI LA LITERNET

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la cronici@liternet.ro. Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet.ro? Îl puteţi introduce aici.


PUBLICITATE




CITIŢI-NE PE FACEBOOK


Spacer Spacer