Agenda LiterNet  Sageata  Cronici teatru  Sageata  Festivalul Naţional de Teatru, 2010

Cronica de (mai mult de) 5 rânduri: Măsură pentru măsură - FNT, 2010

noiembrie 2010
Piesa politică a lui Shakespeare îşi poate găsi astăzi nenumărate corespondenţe în realitatea românească. Trăim într-un sistem (aparent) democratic, cu abuzuri de putere, manipulare, sforării naţionale şi intrigi de palat(e). Astfel, alegerea textului reprezintă clar un semnal asupra unui spectacol politic pe care regizorul Matthias Langhoff, deşi străin de spaţiul mioritic, şi-l asumă deschis. Langhoff deschide spectacolul cu replicile din Hamlet referitoare la venirea actorilor şi fragmente din monoloagele prinţului danez, subliniind rostul actorului de "trompetă" socială. Măsură pentru măsură se subscrie brechtianismului cultivat de Langhoff, cu o teatralizare ostentativă, songuri de cabaret şi decoruri complicate cu graffiti care dau spectacolului o alură de benzi desenate. Show-ul se mişcă însă greoi (cu tot efortul minunaţilor actori maghiari), bătrânicios şi de la un moment încolo, plictisitor. Nici lungimea de 4 ore nu face prea bine. Surpriza a fost însă decizia regizorului (probabil) de a insera în spectacol "şopârle" politice, acele săgeţi explicite la evenimente sau persoane publice, procedee pe care nu le-am mai întâlnit pe scenă de dinainte de 1989. Reacţia entuziastă a publicului a confirmat autorilor că ideea a fost binevenită. "Şopârlele" sunt de nivelul pamfletelor TV (acolo e, de fapt, locul lor), iar prezenţa lor într-un spectacol de teatru profesionist este un semnal social bizar şi îngrijorător (iar din punct de vedere artistic, nociv). Dacă simţim din nou nevoia unei solidarităţi sociale la teatru e semn că democraţia scârţâie din toate încheieturile.

Măsură pentru măsură
Regia: Matthias Langhoff
Cu: András Hatházi, Zsolt Bogdán, Attila Orbán, József Bíró, Áron Dimény, Ervin Szűcs, Sándor Keresztes, András Buzási, Csongor Köllő, Anikó Pethő, Emőke Kató, Csilla Varga.