Observator Cultural / decembrie 2010
Illusionniste, L'

Două premiere ale unor coproducţii europene, avînd la bază poveşti mai vechi (una inedită, alta foarte cunoscută), încearcă să abordeze o temă uzată (eterna putere a magiei şi a imaginaţiei de a transcende realitatea ternă) într-un mod atractiv pentru spectatorii de azi. Primul film îşi atinge ţinta, al doilea eşuează lamentabil.

 

Jacques Tati, unul dintre cei mai importanţi actori şi regizori comici din istoria cinematografului mondial, a murit în 1982, la 75 de ani, lăsînd în urmă două proiecte neterminate. Unul din acestea este L'Illusionniste / Iluzionistul un scenariu de sertar datînd tocmai din 1956, pe baza căruia Tati ar fi vrut să realizeze un film în care rolurile principale să fie interpretate de el şi de propria sa fiică, Sophie Tatischeff. Sau cel puţin aşa sună ipoteza animatorului şi cineastului francez Sylvain Chomet (Bătrîna doamnă şi porumbeii, Tripletele din Belleville). De fapt, motivaţia scrierii scenariului este învăluită în mister: există, de pildă, voci care afirmă că Tati încerca o reconciliere cu prima sa fiică, Helga Marie-Jeanne Schiel, pe care o abandonase de mic copil, pentru a-şi întemeia o nouă familie.
 

Cert este că, în 2000, după ce a văzut primele imagini ale animaţiei The Triplets of  Belleville (2003), Sophie Tatischeff i-a trimis L'Illusionniste lui Sylvain Chomet. Cei doi nu au mai apucat să discute despre scenariu, pentru că regizorul era concentrat asupra filmului său, iar Sophie şi-a urmat tatăl în octombrie 2001. L'Illusionniste a devenit noul proiect al lui Chomet, care, într-un interviu, mărturisea un motiv personal pentru a realiza acest film: ca şi Tati, are o fiică care trăieşte departe de el, pentru că părinţii ei sînt despărţiţi.
 

Mai credeţi în magie?


După cinci ani în care regizorul francez şi echipa sa au lucrat la proiect, L'Illusionniste, copoducţie anglo-franceză dedicată lui Sophie Tatischeff, a avut premiera mondială la Berlinala de anul acesta. Protagonistul filmului este un Tati animat - un bărbat între două vîrste, deşirat şi aplecat de spate, cu mersul uşor în derivă -, lipsit însă de trenciul, pălăria, umbrela şi pipa domnului Hulot, cel mai cunoscut personaj al acestuia; mai mult, "magicianul" de pe ecran poartă numele real al magicianului ecranului, Tatischeff.
 

În Parisul anului 1959, unde începe (în alb-negru) povestea animată, iluzionistul este un artist de music-hall, a cărui glorie pare de mult apusă. Cum publicul şi-a pierdut interesul pentru scamatoriile sale, el este nevoit să plece la Londra. La Royal Music Hall, numărul său obişnuit vine după un concert al unui popular grup rock'n'roll, Billy Boy and the Britoons, iar sala arhiplină de fane isterizate se goleşte instantaneu la pauză. Aşa că iluzionistul e nevoit să-şi caute publicul în altă parte. După alte cîteva experienţe eşuate, ajunge să-şi prezinte trucurile într-un han dintr-un sătuc de pe o insulă scoţiană. Aici, spre surprinderea şi încîntarea sa, reacţiile privitorilor sînt entuziaste - însă explicaţia stă mai degrabă în sosirea electricităţii pe insulă decît în măiestria iluzionistului. Totuşi, el îşi găseşte şi o fană adevărată: Alice, o tînără săracă şi fără familie. Aceasta, convinsă că scamatoriile sale sînt magie veritabilă, decide să-l urmeze în călătorie.
 

Deşi Sylvain Chomet afirmă că a schimbat foarte puţin din scenariul original, unele modificări sînt esenţiale. De pildă, dacă, iniţial, cele două personaje principale poposeau, după un periplu prin Europa de Vest, în Praga, de data asta ele se stabilesc în Edinburgh, oraş în care Chomet îşi are studioul de animaţie şi, ca atare, cu a cărui arhitectură este familiarizat. Aici, iluzionistul se angajează la un teatru, în timp ce însoţitoarea lui preia treburile casnice. Din păcate, nici la Edinburgh publicul nu este receptiv la numărul său, în timp ce Alice aşteaptă de la el noi şi noi cadouri "magice". El încearcă să-i explice că nu este decît un panglicar, dar Alice nu-l înţelege. Aşa că, pentru a obţine banii necesari satisfacerii diverselor capricii ale fetei, iluzionistul trebuie să-şi găsească diverse slujbe, precum cea de mecanic auto (secvenţe ce amintesc de ultimul film cu domnul Hulot, Trafic, din 1971).
 
Însă el nu este singurul artist, de circ sau music-hall, care nu-şi mai găseşte locul şi rostul în lumea modernă; nici alţi chiriaşi ai hotelului nu o duc mai bine. Un clovn este bătut de nişte copii şi încearcă să se sinucidă. Un ventriloc rămîne fără adăpost, e nevoit să-şi vîndă păpuşa (pe care n-o mai vrea nimeni) şi îşi îneacă amarul în alcool. Trei acrobaţi se angajează, printr-o agenţie de publicitate, ca zugravi la înălţime. Iar prin aceeaşi agenţie, iluzionistul ajunge să facă reclamă la lenjerie feminină. Filmul prezintă, cu delicateţe şi nostalgie, cîntecul de lebădă al acestor artişti, abandonaţi de modernizare la periferia societăţii.
 
Regizorul Chomet a sesizat tendinţa scenaristului Tati de a trece de la un comic vizual la emoţii mai adînci. Relaţia tulburătoare dintre cele două personaje principale nu este amoroasă, ci paternă, bazată pe afecţiune reciprocă şi pe interdependenţă, căci "Passe-passe" şi Alice nu mai au pe altcineva drag pe lume. Atunci cînd fata - metamorfozată, graţie darurilor protectorului ei, dintr-o răţuşcă urîtă într-o lebădă fermecătoare - trăieşte o idilă cu un tînăr vecin, iluzionistul realizează că ea nu mai are nevoie de el. Mai mult, el renunţă şi la vechiul său tovarăş de scenă, nărăvaşul iepure carnivor (care provoacă multe momente comice), precum odinioară Prospero la bagheta şi cartea sa. Lumea nu mai are nevoie de vrăji, cum par a sugera superbele cadre aeriene cu oraşul luminat şi împrejurimile sale, singura magie care ne mai rămîne este cea a iubirii. Şi totuşi, iluzionistului i se mai oferă, în final, o şansă: candoarea copilăriei.
 
Recunoscut ca animaţia europeană a anului, de către Academia Europeană de Film, L'Illusionniste lui Sylvain Chomet nu poate rivaliza cu succesul producţiilor Pixar. Este, însă, un film pentru cinefili şi, mai mult, pentru toţi spectatorii care iubesc poveştile simple şi profunde despre relaţiile dintre oameni şi despre dramatica luptă cu Timpul nerăbdător. Cred că Tati, dacă ar fi putut vedea cum a ajuns pe ecrane scenariul său, la 44 de ani de la scrierea sa, ar fi fost, poate, puţin deranjat de tonul preponderent elegiac, însă ar fi sfîrşit prin a se recunoaşte în acest film mirabil şi memorabil.
 


Regia: Sylvain Chomet Cu: voci: Jean-Claude Donda, Eilidh Rankin, Duncan MacNeil, Raymond Mearns

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus